شناسهٔ خبر: 31142 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در همایش روز شهرساز مطرح شد

سیکل معیوب شهرسازی باید درمان شود/ فقر شدید زمین در جزایر کیش و قشم/ تاکید بر استفاده از ظرفیت دریا در شهرهای ساحلی هرمزگان

مراسم مشاور وزیر راه و شهرسازی در همایش روز شهرساز در بندرعباس گفت: در حال حاضر دچار سیکل معیوبی در شهرسازی هستیم که برای توسعه و رسیدن به شهر ایده‌آل باید آن را درمان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، مشاور وزیر راه و شهرسازی، حسین معصوم، مشاور وزیر راه و شهرسازی در همایش روز شهرساز در بندرعباس عنوان کرد: در حال حاضر دچار سیکل معیوبی در شهرسازی هستیم که برای توسعه و رسیدن به شهر ایده آل باید آن را درمان کرد.

وی با تاکید بر اینکه بهانه تامین هزینه شهر را از تراکم فروشی و تغییر کاربری باید کنار گذاشت، افزود: آنچه از فروش شهر نصیب جامعه می‌شود هیچ است و آینده را فدای خواست‌های امروز می‌کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از آنجا که بر مبنای مطالعه و نظریه پیش نمی‌رویم و این ناشی از سیاست‌های غلط است.

وی بابیان اینکه در دنیا ساحل باعث توسعه شهرهاست، گفت: به همین دلیل شهرهای ساحلی شکل گرفت تا توسعه شکل بگیرد اما این سوال مطرح است که آیا شهرهای ما هم اینگونه است. ما انتظار داریم که ساحل زمینه ساز توسعه واقعی شهرمان شود.

همچنین غلامحسین شیری، مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان در مراسم روز شهرساز گفت: با برنامه‌ریزی‌های مدونی که از سوی اداره کل راه و شهرسازی صورت گرفته شاهد توسعه شهرهای استان هرمزگان بر پایه اصول شهرسازی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تمام شهرهای هرمزگان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از مجموع شهرهای استان چهار شهر توسط مناطق آزاد و بقیه توسط اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در حال مطالعه است که تاکنون مطالعه ۲۰ شهر به نتیجه رسیده که در آینده بر اساس آن پیش خواهیم رفت.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان از شهرها به عنوان موجودات زنده تعبیر کرد و گفت: این نکته باید برای همه ما ملموس باشد که با موجود زنده سر کار داریم و نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

وی با هشدار به برخی از اقداماتی که موجب فنا شدن شهرهای هرمزگان می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر شاهد هجمه‌های زیادی به شهرها هستیم که زمینه نابودی شهرها را فراهم آورده است.

شیری به نقش شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: برخی از شهرداری‌ها ناخود آگاه  به این موجود زنده حمله می‌کنند واز طرفی برخی از سوداگران ملک و املاک باعث نابودی شهر می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: کمیسیون ماده پنج نیز بعضا با صدور برخی مجوزها باعث نابودی شهرها می‌شود این در حالی است که تشکیل این کمیسیون برای شهرهای قدیم بوده که دارای کوچه های تنگ و اشکالاتی بوده که قبلا در توسعه شهر دیده نشده بود تا اگر مشکلی در این زمینه وجود داشت حل شود نه اینکه از این کمیسیون در شهرهای جدید استفاده شود.

وی با بیان اینکه زندگی ایمن از مردم بندرعباس گرفته شده است، تصریح کرد: بخش اعظمی از جمعیت این شهر به داخل آپارتمان‌ها رفته‌اند وآن فضای زندگی که در شهرهای ایمن بوده از مردم گرفته شده است این شرایط به گونه‌ای رقم خورده که فرزندان ما دیگر آسمان و ستاره را به چشم نخواهند دید.

شیری در ادامه بسیاری از معضلات امروز شهرها را مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: شهرداری‌های کشور به‌دلیل مشکلات اقتصادی و نداشتن درآمد پایدار  به اجبار رو به تراکم فروشی آورده‌اند و از طرفی فضای سبز را برای ساخت و ساز به‌فروش می‌رسانند.

وی با بیان این نکته که باید روشن کنیم پول می‌خواهیم یا شهر، افزود: اگر به دنبال شهر خوب هستیم باید سختی‌ها را تحمل و کسب درآمد را از منابع دیگر جست وجو کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان همچنین از برنامه‌ریزی برای هشت شهر بزرگ هرمزگان خبر داد و گفت: با تهیه این برنامه جامع تمام نیازهای شهرها تا ۲۰ سال آینده دیده شده که مشکلات را حل خواهد کرد.

وی در ادامه از آغاز آماده سازی ۲۰۰ هکتار زمین در بندرعباس خبر داد وافزود: این آماده سازی طی روزهای آینده آغاز می شود.

شیری گفت: در حال حاضر آماده سازی ۳۵۰ هکتار از زمین های بندرعباس برای رفع مشکلات بافت فرسوده در حال انجام است که ۲۱۰ هکتار آن در حال اجراست و بخش اعظم مشکلات شهر را مرتفع خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان همچنین به درآمد حاصل از آماده سازی ۳۵۰ هکتار به رفع مشکلات بافت فرسوده خبر داد و گفت: این نوید را به مردم بندرعباس می‌دهیم که سال آینده بخش اعظمی از مشکلات حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در توسعه شهر بندرعباس پس از آماده سازی زمین‌ها صورت خواهد گرفت ایجاد زیرساخت‌ها طبق اصول روز شهرسازی است، عنوان کرد: یکی از این اقدامات برنامه‌ریزی در حوزه آب است که سه خط لوله برای مصارف خانگی تدارک دیده می‌شودو در اجرای این طرح، سه خط لوله آب شرب، آب بهداشتی و فضای سبز صورت خواهد گرفت.

امروز شاهد تضییع حقوق آیندگان هستیم

همچنین، محمد جواد حشمتی، معاون دادستان کل کشور در همایش روز شهرساز در بندرعباس با بیان اینکه متاسفانه امروز شاهد تضییع حقوق آیندگان هستیم، گفت: ما اجازه نداریم با ضرورت‌هایی که امروز تشخیص می‌دهیم حقوق آیندگان را تضییع کنیم.

وی افزود: در جامعه‌ای که قانون مهجور باشد آن جامعه دچار آسیب های فراوانی خواهد شد و در این راه حق نداریم سرمایه ملی را برای بعضی از اهداف هزینه کنیم. برای توسعه باید طرح‌ها را با مطالعه اجرا کنیم.

معاون قضایی دادستان کل کشور همچنین با تاکید بر توجه به افکار عمومی گفت: افکار عمومی در همه جای دنیا موضوعیت دارد و اگر افکار عمومی مورد توجه قرار گیرد پیشرفت قابل توجهی خواهیم داشت.

وی به وجود برخی مشکلات در جزیره قشم و کیش اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی مواقع شاهدیم افکار عمومی محلی از اعراب ندارد و همین امر باعث می‌شود تا بعضا دچار مشکلاتی شویم.

حشمتی به فقر شدید زمین در جزایر اشاره کرد و افزود: بدون شک این اتفاق در کیش و قشم شاهد خواهیم بود چرا که به‌خوبی از آن حفاظت نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند جزیره‌های قشم و کیش تافته جدا بافته هستند، گفت: این جزایر تکه ‌هایی از کشور هستند و باید بهینه استفاده شوند.

همچنین دراین مراسم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان بر استفاده از ظرفیت ساحل در شهرهای ساحلی استان تاکید کرد و گفت: هرمزگان دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز ساحلی دارد که پتانسیل دریایی آن نیز بسیار قوی است و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را در توسعه استان و کشور کرد.

وی همچنین به درصد جمعیتی شهر و روستای هرمزگان اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد جمعیت هرمزگان شهری و ۵۰ درصد روستایی است که باید تلاش کنیم با ایجاد جذابیت در روستاها زمینه ماندگاری جمعیت در روستاها را فراهم کنیم.

در این مراسم همچنین مقالاتی در زمینه سیما و منظر شهرهای ساحلی و شهرهای هوشمند ساحلی ارائه شد. همچنین از شهرداران نمونه و دست اندرکاران حوزه شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان تجلیل شد.

نظر شما