شناسهٔ خبر: 31171 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در دومین جشنواره ساختمان‌های برتر استان قزوین مطرح شد:

اعلام ساختمان‌های برتر از اهداف نظارت عالیه استان قزوین/ بازدید فنی ۲۰۰۰ طرح و ساختمان در سطح استان

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: اجرای سیاست‌های تشویقی و ترغیبی برای ساخت و ساز، ارتقای کیفیت ساختمان‌سازی و ایجاد رونق در بازار مسکن از اساسی‌ترین اهداف برگزاری جشنواره ساختمان‌های برتر است، این در حالیست که رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: به‌زودی زمان دریافت اطلاعات ساختمان‌هایی که متقاضی شرکت در دومین جشنواره ساختمان‌های برتر استان می‌باشند اعلام عمومی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامدمانی فر در نخستین جلسه کمیته راهبردی جشنواره ساختمان‌های برتر استان قزوین که با حضور مدیران و روسای ادارات مسکن و ساختمان، شهرسازی و معماری و فنی و اجرایی این اداره کل و نمایندگانی از شهرداری قزوین، سازمان نظام‌مهندسی و انجمن انبوه‌سازان در اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین برگزار شد گفت: در صورت انجام برنامه‌ریزی صحیح و اجرای کامل اقدامات پیش‌بینی شده و همچنین با هماهنگی انجام شده با وزارت راه و شهرسازی، برگزاری این جشنواره می‌تواند به عنوان الگو در سایر استان‌ها نیز به اجرا درآید.

وی در ادامه افزود: برگزاری چنین جشنواره‌هایی در کنار انجام امور سخت‌افزاری و تأمین منابع مالی حوزه ساختمان، راهکاری مؤثر است تا بتوان با ایجاد رقابت حرفه‌ای، دانش مهندسی و سطح رعایت مقررات ملی ساختمان را نیز در سطح استان افزایش داد.

مانی فر با بیان اینکه استان قزوین در حوزه آپارتمان و زمین جزو چند شهرهای گران‌قیمت کشور بوده و همواره در رتبه‌های پنجم و ششم قرار دارد افزود: گران شدن زمین و ساختمان در هر شهری از رونق ساخت و ساز و سوددهی سرمایه‌گذاری خبر می‌دهد اما در سال‌های اخیر استان قزوین رونق و رواج ساخت و ساز خود را به دلایل مختلف از جمله رکود بازار مسکن از دست داده است.

رئیس شواری مسکن استان قزوین با بیان اینکه این دومین جشنواره‌ای است که با هدف ایجاد حساسیت و انگیزه در میان مهندسین، کارفرمایان و انبوه‌سازان برگزار می‌شود افزود: در سال گذشته جشنواره ساختمان‌های برتر در حوزه بناهای واجد ارزش با کاربری عمومی برگزار شد و در نهایت سه ساختمان برتر نیز در این حوزه معرفی و از سازندگان آن‌ها تقدیر شد.

مانی فر تصریح کرد: باید دقت شود که در کنار تقدیر و معرفی ساختمان‌های برتر، باید تسهیلاتی فراهم کرد تا مهندسین و سازندگان برتر بتوانند از عرصهٔ بهتری جهت فعالیت برخوردار باشند که این خود یک ابزار تشویقی برای ترغیب و تقویت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواهد بود.

مانی فر با بیان اینکه ساختمان‌های شرکت‌کننده در این جشنواره باید حداقل قوانین و مقررات ملی ساختمان را رعایت کرده باشند افزود: این جشنواره در سه بخش ساختمان‌های مسکونی ۲ تا پنج طبقه، مجتمع‌های مختلط تجاری- اداری و واحدهای با تعداد بالا با تأکید بر آیتم‌های معماری داخلی و خارجی، فنّاوری ساخت و اجرا و سازگاری با محیط‌زیست برگزار خواهد شد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه انجام چنین اقداماتی نیازمند عزم همگانی و همکاری همه‌جانبه میان دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی است خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری و پیگیری دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط، نتایج این جشنواره تا روز پنجم اسفند که برابر با روز مهندس است.

گفتنی است جشنواره ساختمان‌های برتر به صورت مشارکتی با همکاری استانداری قزوین، اداره کل راه و شهرسازی استان، شهرداری، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان و سایر دستگاه‌ها و اصحاب رسانه برگزار می‌شود.

همچنین حامد عبدالرزاقی رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در این جلسه گفت: فرآیند ایجاد تشویق جهت افزایش سطح رعایت ضوابط ساختمانی از موارد عنوان شده در مقررات ملی ساختمان است.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در ۲ محور انتخاب و معرفی ساختمان‌های برتر و تقدیر از برترین‌های صنعت ساختمان برگزار خواهد شد افزود: ایجاد فضای رقابت مثبت میان جامعه مهندسی و سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان و ارزیابی ساختمان‌های برتر استان قزوین از جمله اهداف برگزاری جشنواره است.

عبدالرزاقی با ارائه گزارشی از وضعیت نظارت عالیه اداره کل راه و شهرسازی، عنوان کرد: کار نظارت عالی بر ساخت و سازهای استان از سال ۹۱ آغاز شده و در حال حاضر تعداد ۱۰ کارشناس به طور مستقیم در این حوزه مشغول فعالیت می‌باشند.

وی تصریح کرد: تاکنون نزدیک به ۲۰۰۰ طرح توسط این هیات مورد بازدید و بازرسی قرار گرفته و در صورت وجود تخلف و موارد عدم رعایت مقررات ملی ساختمان، تذکرات لازم جهت رفع نواقص به دستگاه‌ها و نهادهای متولی ابلاغ گردیده است.

عبدالرزاقی ادامه داد: گودبرداری غیراصولی، نداشتن سازه نگهبان، عدم هماهنگی با سازمان نظام‌مهندسی، رعایت نشدن استاندارد بالابرها و تکمیل نبودن نقشه‌های مهندسی و اجرایی از جمله موارد مشاهده شده در بازدیدهای نظارت عالیه بوده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ساختمان‌های برتر استان قزوین گفت: علاوه بر انجام بازدید و اعلام نواقص و کاستی‌های موجود، باید بستری فراهم شود تا کسانی که ضوابط و مقررات ساختمانی را رعایت کرده و حقوق شهروندی را گرامی داشته‌اند نیز مورد تشویق و حمایت قرار گیرند.

رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره افزود: ارتقای کیفیت ساخت و ساز در سطح استان، رشد و اعتلای مهندسی، تقویت به کارگیری فرهنگ و ارزش‌های ایرانی- اسلامی در ساخت و سازها، تکریم اخلاق حرفه‌ای، افزایش آگاهی نسبت به مقررات ملی ساختمان و تشویق سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان بر اجرای ساختمان‌های با کیفیت از جمله اهداف این جشنواره هستند.

عبدالرزاقی در پایان یادآور شد: در این جشنواره ضمن معرفی ساختمان‌های برتر استان قزوین از لحاظ رعایت مقررات ملی ساختمان در بخش‌های معماری، سازه و تأسیسات از شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه این ساختمان‌های برتر نیز تقدیر خواهد شد.

گفتنی است جشنواره ساختمان‌های برتر به صورت مشارکتی با همکاری استانداری قزوین، اداره کل راه و شهرسازی استان، شهرداری، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان و سایر دستگاه‌ها و اصحاب رسانه برگزار می‌شود.

نظر شما