شناسهٔ خبر: 31278 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی تاکید کرد:

ضرورت برخورد جدی میراث فرهنگی با تخلفات شهرداری/ ‌تعهدات کنوانسیون میراث جهانی را جایگزین طرح‌های توسعه عمران کرده‌ایم

پیروز حناچی دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی تاکید کرد: اگر شهرداری ضوابط میراث فرهنگی و ضوابط شهرسازی را زیر پا می‌گذارد باید با آن برخورد حقوقی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی درباره این‌که چرا مصوبات شورای عالی در شهرداری‌ها کمتر حالت اجرایی به خود می‌گیرد، گفت: ما در شورای عالی شهرسازی پاسبان نداریم، ابزار ضابط قضایی هم نیستیم. وظیفه‌ ما این است سندهایی که میراث تولید کرده به زبانی که شهرداری می‌فهمد تبدیل کنیم و این کار را کردیم. حالا اگر شهرداری ضوابط میراث فرهنگی و ضوابط شهرسازی را زیر پا می‌گذارد باید با آن برخورد حقوقی شود.

وی درگفت‌وگو با ایسنا افزود: قوانین میراث فرهنگی از قوانین شورای عالی شهرسازی بسیار قوی‌تر است، لذا مسائل مربوط به شهرداری می‌تواند توسط بدنه حقوقی میراث مورد تحقیق قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این دوره همکاری بین میراث فرهنگی و شورای عالی شهرسازی دوره‌ای ماندگار خواهد بود. به دلیل اهتمام وزیر راه و شهرسازی، ارتباط خوبی با مجموعه میراث داریم، هرچند انتظار بیشتری می‌رود.

به گفته‌ حناچی، یکی از اصلی‌ترین وظایف شورای عالی معماری و شهرسازی، توجه به معماری بومی و غنی ایرانی است. ما در این دوره کمیته فنی شماره سه را ایجاد کردیم که صرفا در زمینه کیفیت معماری، ‌طراحی شهری و محدوده‌های تاریخی فعالیت می‌کند؛ محدوده‌هایی که لزوما ثبت ملی نیستند.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با بیان این‌که از اولین دستورهای این دوره کمیته فنی شماره سه، شهر نراغ بود، تصریح کرد: این شهر یکی از پدیده‌هایی است که شهردار آن را در شورای عالی تشویق کردیم و این پدیده را مورد تایید قرار دادیم. هم‌چنین در شیراز، اصفهان، تبریز و  شهرهایی که اثر ثبت شده جهانی دارند ‌تعهدات کنوانسیون میراث جهانی را بدون قید و شرط جایگزین طرح‌های توسعه عمران کردیم که این اقدامات تا به حال سابقه نداشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما