شناسهٔ خبر: 31299 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو کمبسیون عمران اعلام کرد:

حاشیه‌نشینی امروز کشور مربوط به ۵ دهه شهرنشینی معاصر است/ وجود ۵۵ هزار هکتار حاشیه‌نشینی در کشور

مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران مجلس‌ شورای اسلامی از وجود ۵۵ هزار هکتار حاشیه‌نشینی در کشور خبر داد و گفت: مقوله سکونتگاه غیررسمی و پدیده حاشیه‌نشینی مربوط به ۵ دهه شهرنشینی معاصر است که با روند مهاجرت از روستا به شهر صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، مجید کیان‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس‌ شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دلیل عدم ایجاد اشتغال لازم در روستاها، روستائیان به دنبال کسب و کار جدید و رفاه اجتماعی بهتر به شهرها مراجعه کردند، افزود: این روستائیان در حاشیه شهرها و در مناطقی که ارزش زمین قیمت زیادی ندارد، سکنی می‌گزینند که این مناطق به صورت خودرو و خارج از برنامه‌های توسعه شهری و طرح‌های هادی شهر به صورت غیرمجاز ساخت و ساز می‌کنند.

 کیان‌پور بیان کرد: در حاشیه شهرها افراد اقدام به ساخت واحدهایی می‌کنند که استحکام لازم را ندارند.

عضو کمبسیون عمران و رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان افزود  : هم اکنون ۵۵ هزار هکتار حاشیه‌نشینی در کشور وجود دارد و اکثراً در شهرهای بالای ۳۰ هزار نفر است.

رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان  گفت: لرستان نیز از این موضوع مستثنی نبوده و دارای ۸۷۰ هکتار از اراضی حاشیه‌نشین است که خودرو شکل گرفتند و شامل شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و کوهدشت در قالب ۳۲ محله هستند که ۶ درصد مساحت شهری را شکل می‌دهد.

کیان‌پور با اشاره به اینکه در لرستان ۱۲۷۰ هکتار بافت فرسوده در استان وجود دارد، یادآورشد: بافت فرسوده مناطقی هستند که حیات شهری در آن شکل گرفته و با گذشت زمان فرسوده و خالی از سکنه می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده از دهک‌های پایین جامعه و ساکنین اصلی هستند. حیات شهری خوبی در این بافت‌ها جریان دارد و چنانچه به این مناطق توجه نشود، خالی از سکنه و تبدیل به انبار کالا خواهد شد و در برخی شهرها و استان‌ها این مناطق به محل بیتوته معتادین و آسیب‌های اجتماعی است.

کیان پور با تأکید بر اینکه بافت فرسوده ۷ درصد مساحت شهر را تشکیل می‌دهد که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت را در خود جای می‌دهد، افزود: در کل کشور ۱۹ میلیون نفر در بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده زندگی می‌کنند که ۲۰ درصد مساحت شهری و ۳۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از مجموع ۸ نفر یک نفر در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند و این در حالیست که در کشورهای هم‌جوار و هم‌تراز از هر ۶ نفر یک نفر در بافت‌های حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیررسمی ساکن هستند و باید به سمت و سویی برویم که امکانات و خدمات رفاهی، اجتماعی، روبنایی، خانه بهداشت، درمانگاه، آتش‌نشانی و پلیس در این محلات تأمین و ارتقاء یابد و از مهاجرت این افراد به سایر نقاط شهرها جلوگیری شود.

وی گفت: با توجه به رشد جامعه شهرنشینی و زندگی ماشینی باید کیفیت بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی ارتقاء یابد و در آنجا معبرگشایی انجام و منازل براساس قانون روز نظام مهندسی ساخته و زمینه فراهم شود تا ساختمان‌های جدید در معبرهای استاندارد، قطعات مناسب احداث شوند تا حیات شهری در آنها به جریان بیفتد در غیر این صورت محلی برای بیتوته معتادین و بروز آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

عضو کمبسیون عمران و رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان  یادآور شد: دولت باید به سکونت‌گاه‌های غیررسمی و توانمندسازی آنها، از اشتغال گرفته تا خدمات زیربنایی و روبنایی توجه کند./

نظر شما