شناسهٔ خبر: 31315 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حسن اعرابی مقدم خبرداد:

تشریح آخرین وضعیت احداث فرودگاه چابهار/ رونق حمل و نقل، گمرک و گذرنامه در گرو احداث فرودگاه جدید

حسن اعرابی مقدم مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان، خبر داد که آغاز فرآیند احداث این فرودگاه منوط به تملک اراضی مورد نیاز آن است و گفت: توافق بر سر احداث فرودگاه جدید صورت گرفته و درحال حاضر به دنبال تملک اراضی مربوطه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن اعرابی مقدم در خصوص آخرین وضعیت احداث فرودگاه چابهار گفت: اکنون استعلامات تملک اراضی مورد نیاز برای احداث فرودگاه چابهار اخذ و مالکان آن‌ها مشخص شده است. بخشی از این اراضی به وزارت راه و شهرسازی و بخشی به سازمان منابع طبیعی اختصاص دارد، همچنین بخشی از این زمین‌ها را مردم تصرف کردند که البته سندی بابت این تصرف ندارند.

وی افزود: فرماندار چابهار با جدیت به دنبال آزاد کردن این اراضی است. همچنین اداره‌کل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان از طریق سیستم حقوقی پیگیر تملک اراضی در اختیار شرکت‌های دولتی است. در تلاشیم این اراضی را تا قبل از آغاز سال ۱۳۹۶ به تملک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در آوریم. در حقیقت آغاز فرآیند احداث این فرودگاه منوط به تملک اراضی مورد نیاز آن است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مساحت این اراضی ۲۸۰۰ هکتار است، عنوان کرد: فرودگاه جدید چابهار در ۱۰ کیلومتری مرکز چابهار جانمایی شده است و با فرودگاه دهم شکاری کنارک نیز بیش از ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. توافق بر سر احداث فرودگاه جدید صورت گرفته و این دو فرودگاه نسبت به یکدیگر منافاتی ندارد.

وی تصریح کرد: با ساخت فرودگاه جدید چابهار٬ حمل و نقل، گمرک و گذرنامه در این منطقه آزاد رونق می‌گیرد و امکان نشست و برخاست هواپیماهای بزرگ دنیا در آن فراهم می‌شود.

روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گزارش داده است که بندر چابهار تنها بندر ایران به شمار می‌آید که به آب‌های آزاد متصل است. این بندر شرایط ویژه‌ای از لحاظ بازرگانی، اقتصادی، صنعتی و گردشگری دارد، اکنون کارخانه‌های پتروشیمی و فولاد در چابهار مشغول به کار هستند. بنابراین توسعه بندر چابهار اهمیت ویژه‌ای برای منطقه، استان و ایران به همراه دارد. در واقع یکی از راه‌های توسعه‌ این بندر، احداث فرودگاه در منطقه آزاد چابهار است.

نظر شما