شناسهٔ خبر: 31338 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در خانه گفتمان شهر و معماری برگزار شد؛

جزئيات نشست شهر و خانه در تمدن ایرانی

نشست نخستین نشست مهربوم با عنوان «شهر و خانه در تمدن ایرانی» با همراهی کانون معماران معاصر و موسسه‌ فرهنگی هنری خورشید راگا و با پشتیبانی و همکاری شركت مادر تخصصی توسعه و عمران شهری ايران برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي اين نشست از مجموعه برنامه‌های مهربوم است كه در خانه‌ تاریخی وارطان برگزار شد. طرح مهربوم شاخه‌ای از انجمن زروان است که با شعار «بازسازی هویت ایرانی در زمانه‌ی کنونی» و با تمرکز بر بازآفرینی «مکان ایرانی» فعالیت می‌کند.

  نشست عصرگاه آدینه با خوشامدگویی مدیر برنامه خانم بنفشه غفاری و سخنرانی دکتر محمدسعید ایزدی (معاون وزیر راه و شهرسازی) آغاز شد که درباره‌ی راهبردهای بازسازی و نگهداری خانه‌های تاریخی و احیای بافت شهری ایرانی سخن گفتند و راهبردها و روشهای کارساز در این زمینه را برشمردند. پس از ایشان خانم دکتر مهسا مجیدی با عنوان «گریز به مرکز» طرح احیا و بازسازی کوچه‌ی لولاگر را شرح دادند و فیلمی تماشایی از بازآفرینی این فضای شهری را به نمایش گذاشتند. پس از ایشان نوبت به مهندس محمدرضا حائری رسید که پژوهشی پردامنه درباره‌ی تحلیل عناصر معمارانه در تمدن ایرانی را ارائه کردند. آنگاه آقایان علی بوستان و پوریا اخواص با نواختن موسیقی ایرانی زیبایی شوری در حاضران برانگیختند و با آواز گوشنواز خویش تنوعی در برنامه پدید آوردند. سخنران فرجامین این نشست دکتر شروین وکیلی بنیانگذار انجمن زروان بود که درباره‌ی «مکان ایرانی: فرصتها و تهدیدها» سخن گفتند و با رویکردی سیستمی شیوه‌ی پیوند خوردن مکان و هویت جمعی را شرح دادند.

  برنامه‌ی سخنرانیهای مهربوم در ساعت هفت عصرگاه به پایان رسید. پس از آن زمانی به نسبت طولانی برای استراحت و گپ و گفت مهمانان در نظر گرفته شده بود که شمار زیادی از استادان نامدار معماری و شهرسازی و فرهیختگان و اندیشمندان و صاحبان صنایع در جمع‌شان دیده می‌شدند. نشست در نهایت با پرسش و پاسخ حاضران و سخنرانان در ساعت نُه شب پایان یافت.

نظر شما