شناسهٔ خبر: 31390 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شد؛

جزئیات تصمیم درباره طرح ویژه پهنه تاریخی نیشابور/ ماموریت حفاظت بافت‌تاریخی نیشابور برعهده ۳ دستگاه/ تاکید بر مشارکت نخبگان و صاحبنظران

پیروز حناچی در نامه‌ای ۱۳ بندی تصمیم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای تهیه طرح ویژه پهنه تاریخی نیشابور با تاکید بر مشارکت نخبگان و صاحبنظران و ماموریت حفاظت از بافت‌تاریخی استان به استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به دبیری پیروز حناچی درباره ضرورت تهیه طرح ویژه برای پهنه تاریخی نیشابور، تصمیم گرفت.

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درباره تهیه طرح ویژه پهنه تاریخی نیشابور با توجه به درخواست شماره ۹۵۲۵۰۰/۲۱۹۹۲ مورخ ۹۵.۷.۴ سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جلسه مورخ ۹۵.۸/۲۴ به شرح زیر تصمیم گرفت:

- جايگاه نيشابور به عنوان يكي ازمناطق كليدي خراسان بزرگ و ايران در جغرافياي طبيعي و تاريخي حوزه ايرانشهر

 - اهميت شناخت ويژگي‌هاي اقليمي و محيطي پهنه زيستي نيشابور و سنجش عملكردهاي محلي و منطقه‌اي و فرا منطقه‌اي آن در حوزه‌هاي گوناگون طبيعي، تاريخي، اقتصادي، سياسي، مذهبي، اجتماعي (تعامل ديرينه انسان با جغرافيا و محيط)

-  لزوم شناخت توان بالقوه طبيعي و زيست‌محيطي و ارزش‌هاي بنيادين منطقه نيشابور و پهنه شهر كهن نيشابور به ‌طور يكپارچه و در تماميت آن براي سنجش امكان تحول توان پهنه از قوه به فعل، با هدف آباداني سرزمين و حيات پايدار و با توجه به شاخص‌هاي مهم طبيعي- محيطي و فرهنگي نيشابور و لزوم حفظ شاخص‌هاي آباداني از جمله:

-  ارتباط تنگاتنگ شهر و روستا و مزارع و باغ ها و اهميت آن از ديرباز در معيشت منطقه و لزوم حفظ اين ارتباط

-  ميراث همچنان زنده و پوياي كشاورزي و روستايي و منابع طبيعي و معدني و لزوم حفظ كاربري اراضي كشاورزي و باغات

-  بافت روستايي اصيل و تداوم حضور جوامع محلي و لزوم جلوگيري از مهاجرت و توانمندسازي جوامع محلي

 - مديريت بهينه نظام پايدار آب در منطقه و لزوم احياء نظام پايدار آب در نيشابور

 - جايگاه نيشابور از منظر تحولات ديني و مذهبي و لزوم شناخت بستر حضور و استقرار امام هشتم شيعيان در نيشابور و روند تحولات در حوزه‌هاي ديني و مذهبي و تبعات منطقه‌اي و جهاني آن، بستر توليد حجم عظيمي از ميراث مكتوب و غير مكتوب با شهرت جهاني.

 - جايگاه ويژه منطقه نيشابور و موقعيت شهر كهن نيشابور از منظر تاريخ سياسي و جغرافياي اداري و لزوم بررسي جامع‌نگر در چارچوب چالش‌هاي منطقه‌اي و جهاني

 - جايگاه ويژه نيشابور در حوزه ارتباطات و اقتصاد شرق در دوران باستان و دوران اسلامي و لزوم شناخت شاخص‌ها و ويژگي‌هاي شبكه هاي ارتباطي و روابط اقتصادي و امكان‌سنجي ارتقاء سطح توان منطقه از قوه به فعل

-  جايگاه ويژه نيشابور از منظر تحولات حوزه فرهنگ و ادب، علوم و فنون و صناعت و لزوم شناخت شاخص‌ها و ويژگي‌هاي مرتبط با اين حوزه‌ها و امكان‌سنجي ارتقاء سطح توان منطقه از قوه به فعل.

-  جايگاه ويژه نيشابور از منظر تنوع پهنه‌هاي زيستي و آثار تاريخي و فرهنگي، بستر شكل‌گيري محوطه‌هاي استقراري و حجم عظيمي از ميراث فرهنگي با شهرت جهاني، لزوم حفظ آثار و ارزش‌هاي آن.

 - جايگاه تاريخي نيشابور از منظر جغرافياي سياحت، بستر شكل‌گيري محوطه‌هاي زيستي مرتبط و توليد حجم عظيمي از ميراث فرهنگي، لزوم تبيين چارچوب ضوابط كارآمد گردشگري فرهنگي.

 مقرر شد طرح ويژه آمايش حريم منظري شهر كهن نيشابور و طرح ويژه تفصيلي عرصه و حريم شهر كهن نيشابور (ابلاغ شده به نامه شماره ۸۸۹/۹۲۲۵۰ مورخ ۶/۱۲/۹۲) با رويكرد حفاظت از ارزش‌هاي اشاره شده، به مقياس‌هاي مناسب، توسط وزارت راه و شهرسازي و با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري وساير دستگاه‌ها و نهادهاي ذيربط تهيه شده و به تصويب شوراي‌عالي شهرسازي و معماري برسد. شرح خدمات طرح‌هاي مذكور به تأييد كميته تخصصي معماري، طراحي شهري و بافت‌هاي واجد ارزش خواهد رسيد. همچنين لازم است در كليه مراحل راهبري تهيه طرح از مشاركت فعال نخبگان و صاحب نظران حوزه‌هاي مختلف مرتبط با شهر نيشابور بهره جسته شود.

 با توجه به تاثير هرگونه اقدام بر لايه‌هاي زيرين پهنه شهر كهن نيشابور، كليه اقدامات موضعي و عمراني در مقياس خرد و كلان از جمله طرح‌هاي گردشگري، احداث راه و ... پس از تصويب طرح ويژه آمايش حريم منظري شهر كهن نيشابور مقدور بوده و لازم است از هرگونه تهيه طرح و انجام اقدامات توسعه‌اي موازي اجتناب گردد. همچنين در زمان تهيه طرح اخذ نظر و استعلام از سازمان ميراث فرهنگي كشور ضروري است.

مادام به تصويب و ابلاغ طرح، استانداري خراسان رضوي، اداره كل راه و شهرسازي و سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مسئوليت مديريت اقدامات مختلف عمراني و جلوگيري از آسيب، تعرض و تخريب ارزش‌هاي طبيعي- محيطي و تاريخي را بر عهده خواهند داشت./

نظر شما