شناسهٔ خبر: 31488 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

منشا نقشه مناطق ۱۱ گانه پایتخت

شهر تهران نقشه جدید پیکربندی مناطق تهران و کاهش تعداد مناطق از ۲۲ به ۱۱ منطقه واکنش های فراوانی را از سوی مدیران شهری به دنبال داشت. گفته می‌شود، بازنگری در تقسیمات شهری تهران یک تکلیف در ذیل طرح جامع است که سال‌هاست از انجام آن غفلت شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نقشه جدید پیکربندی مناطق تهران و کاهش تعداد مناطق از ۲۲ به ۱۱ منطقه در حالی منتشر شد که واکنش‌های قابل‌تامل یکی از مدیران شهری را در پی داشت. یکی از مدیران شهرداری تهران هفته گذشته در مورد نقشه جدید تقسیمات شهری تهران که بر مبنای ادغام و کاهش تعداد مناطق تهران طراحی شده و نتیجه پژوهش مفصل یک سازمان ذیل شهرداری تهران است، واکنش نشان داد و به شکلی اظهارنظر کرد که اصل طرح را زیرسوال برد و پشتوانه مطالعاتی این نقشه را نادیده گرفت.

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: این مقام مسوول در شهرداری در حالی عنوان کرده که نقشه مذکور مورد تایید نیست که طرح پژوهشی مذکور در سال ۹۲ از سوی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شهرداری تهران انجام شده و نتایج آن در قالب یک مجموعه ۱۰۵‌صفحه‌ای منتشر شده است؛ هرچند نتیجه این پژوهش الزما به معنای نظر نهایی شهرداری تهران نیست، اما در صفحات ۸۷ و ۹۱ آن نقشه معروف تهران ۱۱ منطقه‌ای منتشر شده است؛ بنابراین بی‌اطلاعی برخی مدیران شهری از وجود این پژوهش یا رد اسامی انتخاب شده برای مناطق جدید با استناد به این صفحات، محلی از اعراب ندارد.

از طرفی مدیر مذکور در مصاحبه با رسانه‌ها تاکید کرده که شهرداری هنوز به جمع‌بندی قاطع و مشخصی درباره اصلاح تقسیمات مناطق شهری نرسیده است که این اظهارنظر طبعا نافی اصل پژوهش و طرح کاهش تعداد مناطق تهران نیست؛ ضمن اینکه در تمام گزارش‌هایی که طی چند روز اخیر درباره ابعاد این طرح از سوی رسانه‌های گوناگون از جمله  منتشر شده است، تاکید شده که طرح مذکور صرفا یک مطالعه و پژوهش بوده و برای اجرا نیازمند بررسی، چکش‌کاری و تصویب در شورای شهر است. بنابراین این نقشه نباید نسخه قطعی شهرداری برای منطقه‌بندی جدید تهران تلقی شود و در نتیجه نیازی به تکذیب آن توسط شهرداری نیست.

نکته مهم دیگر این است که بازنگری در تقسیمات شهری تهران یک تکلیف ذیل طرح جامع است که سال‌هاست از انجام آن غفلت شده است. طرح پژوهشی مذکور نیز سال ۱۳۹۲ توسط مرکز پژوهش‌های وابسته به شهرداری تهران منتشر شده که نشان می‌دهد شهرداری تهران در سه سال گذشته با وجود این پشتوانه مطالعاتی، اهتمامی به اجرای تکلیف بر زمین مانده طرح جامع نداشته است. اظهارنظر این مقام مسوول که نشان از بی‌خبری درباره جزئیات طرح مذکور دارد در حالی مطرح شد که پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ضمن تشریح جزئیات این پژوهش ‌درباره آثار اجرای احتمالی آن نیز به تفصیل گفت‌وگو کرده است./

نظر شما