شناسهٔ خبر: 31565 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئیات بودجه سال ۹۶ وزارت راه و شهرسازی:

اختصاص بیش از ۸۶۰۰ میلیارد تومان به دستگاه‌های تابعه/ پیشنهاد انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت/ ارائه تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران

ساختمان وزارت راه و شهرسازی بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از اصلی‌ترین وزارت‌خانه‌های ستادی دولت مبلغی بالغ بر ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال آینده بودجه جاری دریافت خواهد کرد که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور بیشترین مبلغ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه ۱۴ آذرماه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور را تقدیم قوه مقننه کرد که بر اساس پیشنهاد دولت ۸ هزار  و ۶۰۰  میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های تابعه اختصاص یافته است.

بر اساس لایحه بودجه سال آینده سازمان هواشناسی کشور مبلغ  ۷۸ میلیارد تومان، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ۷۹ میلیارد تومان، سازمان هواپیمایی کشوری ۷۱ میلیارد تومان، منابع اعتباری دولتی دریافت می‌کنند.

همچنین سه معاونت ستادی وزارت راه، منابع اعتباری بالاتری در قیاس با دیگر بخش‌ها خواهند داشت. پیشتاز این حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است که در ردیف بودجه سال آینده، ۴۲۰۰ میلیارد تومان بودجه دریافت می‌کند.

 شرکت راه‌آهن نیز در این سال ۱۴۰۰ میلیارد تومان، سازمان راهداری ۱۰۰۰ میلیارد تومان، سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی ۴۸۸ میلیارد تومان و شرکت عمران شهرهای جدید نیز ۱۱۶ میلیارد تومان بودجه دریافت خواهند کرد.

تداوم ارائه تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ که از سوی دولت به مجلس ارائه شده، ارائه تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا تعاونی حوزه حمل و نقل مانند سال‌های گذشته ادامه می‌یابد.

بر اساس بند «ج» تبصره ۴ لایحه بودجه سال ۱۳۹۶، به صندوق توسعه ملی مجوزی اعطا شده تا تسهیلات ارزی خود را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا تعاونی داخلی برای طرح‌های توسعه‌ای شقوق مختلف حمل و نقل ادامه دهد.

در این تبصره آمده این تسهیلات ارزی بدون انتقال مالکیت و با معرفی رسمی وزارت راه و شهرسازی یا شرکت‌های تابعه آن ارائه خواهد شد.

در پیشنهاد رسمی دولت در لایحه بودجه ۹۶، اعطای این تسهیلات در قبال اخذ حق دسترسی یا فروش خدمات تا بازگشت اصل سرمایه و سود آن در نظر گرفته شده است.

در لایحه بودجه رقم مدنظر برای ارائه تسهیلات ارزی مشخص نشده است و به نظر می‌رسد در زمان تصویب با اضافه شدن آیین‌نامه‌های خاص شرایط آن به شکل دقیق‌تری مشخص خواهد شد تا در نهایت وزارت راه و شهرسازی با معرفی پروژه‌های مدنظر این طرح‌ها را برای دریافت تسهیلات ارزی ارائه کند.

انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی با هدف توسعه حمل و نقل

طبق لایحه بودجه سال ۱۳۹۶، دولت به منظور توسعه بخش‌هایی از حمل و نقل و پرداخت بدهی‌های ثبت شده گذشته همچنان نسبت به انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی اقدام خواهد کرد.

‌در بند الف تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و اوراق بهادار پیشنهاد شده که میان چند وزارتخانه و سازمان تقسیم خواهد شد.

در بخش حمل و نقل به منظور توسعه وسایل نقلیه برقی، بخش مسکن و توسعه شهری بخشی از اوراق مشارکت ذکر شده در لایحه بودجه ۱۳۹۶ منتشر خواهد شد.

همانطور که در بودجه سال گذشته نیز انتشار اسناد خزانه توانست بخش قابل توجهی از بدهی‌های سابق وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران را پرداخت کند، در سال آینده نیز انتشار این اسناد ادامه خواهد داشت.

بر اساس لایحه بودجه سال آینده، انتشار  ۷۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه پیشنهاد شده که در صورت تصویب مجلس به عنوان قانون مانند سال جاری عمل خواهد کرد. این اسناد به منظور تسویه بدهی‌های ثبت شده رسمی دولت منتشر می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی طبق آخرین برآورد حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است که در سال قبل رقمی بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد تومان از این رقم به وسیله اسناد خزانه پرداخت شده است.

اختصاص بودجه به پروژه قطار حومه‌ای ۵ استان

در جدول شماره ۱۵ لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ به‌طور خاص به قطارهای حومه‌ای در پنج استان مختلف کشور پرداخته شده است.

براین اساس، طرح‌های موضوع این جدول پس از تصویب مطالعات امکان‌سنجی و اتمام مطالعات مرحله اول و دوم و ارائه گزارش توجیح فنی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و پدافند غیرعامل از سوی مشاور و دستگاه اجرایی و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور قابل اجراست.

در این جدول هفت طرح قطارهای حومه‌ای ذکر شده که سه طرح آن مربوط به استان تهران می‌شود. قطار حومه‌ای جدید تهران به شهر جدید پردیس، قطار حومه‌ای تهران به پرند – اسلامشهر و رباط کریم و قطار حومه‌ای تهران به پاکدشت – شریف‌آباد و گرمسار سه پروژه‌ای هستند که در لایحه بودجه امسال مورد تاکید قرار گرفته‌اند.

در استان فارس قطار حومه‌ای شیراز به شهر جدید صدرا، در استان آذربایجان شرقی قطار حومه‌ای تبریز به شهر جدید سهند، در استان خوزستان قطار حومه‌ای کلانشهر اهواز به شهر جدید شیرین‌شهر و در استان گیلان احداث قطار شهری رشت به عنوان اولویت‌های مطالعاتی مطرح شده‌اند که در سال آینده مورد بررسی‌های جدی قرار خواهند گرفت.

یکی‌دیگر از برنامه‌هایی که دولت در این زمینه دنبال می‌کند تاسیس سازمانی با محوریت قطارهای حومه‌ای است که با پیگیری بخشی از طرح‌های مربوط به آن در بودجه سال ۱۳۹۶ می‌توان برداشتن گامی مهم در این زمینه را تصور کرد.

در جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه سال آینده فهرست ۲۲‌گانه‌ای از طرح‌های قابل اجرا با مشارکت بخش خصوصی ارائه شده که پنج پروژه از آن به طرح‌های زیر نظر وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته است.

در ردیف این جدول احداث آزادراه‌ها با رعایت قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت مدنظر قرار گرفته که می‌تواند به بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام و در مرحله‌ مطالعه آزادراهی اختصاص یابد.

طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به‌طور خاص در طرح‌های قابل اجرا با مشارکت بخش خصوصی معرفی شده که می‌تواند سرعت توسعه این فرودگاه بین‌المللی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

طرح‌های احداث قطار حومه‌ای نیز به عنوان ردیف هشتم این جدول مطرح شده است. این قطارها که از چند سال قبل با توجه ویژه دولت پیگیری می‌شود، به عنوان یکی‌دیگر از حوزه‌های معرفی شده که توان حضور بخش خصوصی در آن قابلیت پیگیری دارد.

در ردیف دهم این جدول نیز طرح‌های افزایش حمل‌ونقل بار و مسافر توسط شبکه ریلی مطرح شده است. در این چارچوب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند نسبت به حضور در شرکت‌های ریلی و افزایش توان ناوگان آن فعالیتی گسترده داشته باشند.

در ردیف چهاردهم این جدول نیز احداث مراکز و پایانه‌های حمل‌ونقل ترکیبی و بنادر خشک در نظر گرفته شده است. این موضوع که یکی از اصلی‌ترین طرح‌های توسعه‌ای وزارت راه و شهرسازی در گسترش توان ترانزیتی کشور به حساب می‌آید نیز براساس لایحه بودجه می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی پیگیری شود./

نظر شما