شناسهٔ خبر: 31686 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

راه‌اندازی سامانه تهک اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی‌ست/ استفاده از سوپر کامپیوتر فوق سریع برای نخستین بار در کشور/ بهره‌برداری از سامانه هواشناسی جاده‌ای با ۶۶ ایستگاه نصب شده/ ارزش افزوده کشاورزی به مدد اقدامات جدید هواشناسی

داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسای با تأکید براینکه هدف راه‌اندازی سامانه تهک اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در کشور است گفت: این مهم در دولت تدبیر و امید بنا شده و در دولت‌های قبل نظیر نداشته است.

داود پرهیزکار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اهمیت علم هواشناسی در اقدامات اجرایی کشور خصوصا در حوزه وزارت راه و شهرسازی گفت: در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت فناوری و اثرات آن بر سایر علوم و از جمله علم هواشناسی، كاربرد این شاخه از علم در بسیاری از بخش­ها از جمله هوانوردی، حمل و نقل و غیره آشكار شده است. یكی از بخش­های مذكور كشاورزی است. از آنجایی كه بخش كشاورزی و تولیدات آن در هر منطقه به شدت تابعی از شرایط اقلیمی آن منطقه است، رخداد خشكسالی­ ها و كم آبی­ های اخیر از طرفی و همچنین اهمیت امنیت غذایی كشور از طرف دیگر، لزوم بررسی و درك رخدادهای هواشناسی و هیدرولوژیكی را بر بخش كشاورزی امری غیر قابل اجتناب می‌کند.

پرهیزکار در ادامه با بیان این مطلب که اطلاع از وضعیت جوی كوتاه مدت و میان مدت بر عملكرد این بخش تأثیر به سزایی دارد گفت: با توجه به بندهای  ۱ ،۶ و ۷ سیاست‌های مقام معظم رهبری ابلاغی مورخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ در خصوص اقتصاد مقاومتی که بر کمک به افزایش درآمد طبقات کمدرآمد و متوسط، افزایش تولید داخلی و کمک به تامین امنیت غذایی کشور دلالت دارد، سازمان هواشناسی کشور در دولت تدبیر و امید و از ابتدای سال ۱۳۹۳ سامانه مدیریتی تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) را در بخش کشاورزی بر اساس سه اصل بنا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه کاربردی کردن داده‌ها و اطلاعات هواشناسی و هدف قراردادن نیاز کاربران نهایی، تلقی کردن تهک به عنوان یک رویه و روش جدید نه کاری جدید و همچنین رساندن سریع‌تر و موثرتر داده‌ها و اطلاعات هواشناسی به کاربر نهایی را از اهداف اصلی ایجاد این سامانه اعلام کرد و گفت: این مهم در دولت تدبیر و امید بنا شده  و در دولت‌های قبل نظیر نداشته است. پس از گذشت حدود ۲ سال از عمر این سامانه در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۵ سامانه تهک کشاورزی با حضور معاونین وزیر جهاد کشاورزی و مسئولین سازمان رونمایی شد که نتایج بسیار خوبی نیز به همراه داشته است.

به گفته رئیس سازمان هواشناسی کل کشور تعداد کل کاربران این سامانه یک میلیون و ۲۴۱ هزار و ۵۶۷ نفر  گزارش شده که ۶۰ درصد شهرستان‌ها در ۳۱ استان را تحت پوشش قرار داده است.

وی با بیان اینکه میزان ارزش افزوده در سال زراعی گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است افزود: با توجه به نظر سنجی‌های انجام شده، حدود ۹۵ درصد کاربران از ایجاد این سامانه احساس رضایت داشته و آن را در راستای جلوگیری از خسارات جوی موثر می‌دانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه همچنین خبر داد: خرید، نصب و راه‌اندازی  نهمین رادار هواشناسی باند X کشور در اردبیل، پنج دستگاه سیستم خودکار هوای حاضر در سطح کشور، ۶ دستگاه سیستم پایش گرد و غبار و ۴ دستگاه سیستم پایش گازها در سطح کشور، استفاده از یک دستگاه سوپر کامپیوتر فوق سریع CRAYبرای اولین بار در کشور، سه دستگاه باران سنج اسیدی، سه دستگاه ایستگاه خودکار هواشناسی فرودگاهی CAT در فرودگاه‌های تبریز، اصفهان و رشت و بهره‌برداری از سامانه هواشناسی جاده‌ای با ۶۶ ایستگاه نصب شده در گردنه‌ها و جاده‌های کشور با همکاری سازمان راهداری از اهم اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان هواشناسی در سه سال اخیر به شمار می‌رود./

نظر شما