شناسهٔ خبر: 31709 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بازگشت جمعیت روستای زلزله‌زده رودبار با ساخت یک جاده خیریه/ اشتغال‌زایی برای نیروی کار محلی با ساخت جاده

خیرین تلاش و کوشش دو خیر راه و ترابری گیلانی و ساخت یک جاده روستایی۱۴ کیلومتری در منطقه رودبار موجب بازگشت بخشی از جمعیت روستایی در منطقه زلزله‌زده رودبار به ویژه روستای لاکه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی مقصودی و علی زعفرانی دو خیری هستند که طی چند سال گذشته برای انجام اقدامات خیریه، ساخت راه در نقاط محروم را انتخاب کردند تا مشکلات بزرگی از دوش مردم مناطق محروم به ویژه روستاییان گیلان بردارند. این دو خیر از اردیبهشت‌ماه سال جاری عضو انجمن خیرین راه و ترابری شده‌اند و از هیچ کاری در این زمینه دریغ نخواهند کرد.

مقصودی با اشاره به سابقه انجام امور خیریه در بخش راه و ترابری اظهار داشت: احداث جاده ۵ کیلومتری در سال ۷۸ در منطقه سی‌دشت به نورالعرش و مسیر امام زاده سیدمحمد و سیدابوالقاسم (ع) در منطقه رودبار باعث کوتاه شدن یک مسیر ۴۰ کیلومتری و تردد ۵ روستای اطراف آن و از طرفی میانبری برای دسترسی ۸ الی ۱۰ روستای بالادست آن شد.  همچنین در سال ۸۰ یک جاده کوهستانی در محدوده اروناق به قله درفک به طول ۱۰ کیلومتر احداث کردیم.

وی در ادامه با اشاره به احداث جاده‌ای در منطقه رودبار به طول ۱۴ کیلومتر و عرض ۶ متر حدفاصل روستاهای لاکه و کبته و چند روستای دیگر بیان‌داشت: البته روستای لاکه با جمعیت بیش از ۷۰۰ خانوار در زلزله رودبار از بین رفت و خانوارهای بازمانده نیز مهاجرت کردند اما این جاده که پیش از شروع عملیات ساخت در شرایط مال‌رو قرار داشت در سال گذشته ابتدا مورد بهسازی و تعریض قرار گرفت که در نتیجه آن  جمعیت روستایی رفته پس از گذشت سال‌ها از زلزله دوباره در حال بازگشت به روستای خود هستند.

به گفته این خیر راه و ترابری؛ پس از تجهیز و ایمن‌سازی این جاده امکاناتی مانند برق به روستاهای حدفاصل این جاده رسیده است و تا کنون ۶۰ خانوار به روستای زادگاه خود بازگشتند و کم‌کم فعالیت های اقتصادی روستایی در حال شکل‌گیری است.  

در ادامه این گفتگو علی زعفرانی با توجه به معضل بیکاری و نقش راهسازی در توسعه استان گیلان به ویژه مناطق محروم گفت: استفاده از کارگران غیربومی در این استان به دلیل اوضاع وحشتناک بی‌کاری ممنوع است از این رو ساخت این جاده باعث اشتغال‌زایی برای بیش از ۵۰ نفر شده‌است.

وی معتقد است؛ به دلیل وضعیت کوهستانی جاده، به نظر می‌رسد به قیر بیشتری برای انجام روکش آسفالت نیاز است زیرا ماشین‌آلات موجود و قابل دسترس بهینه نیستند و از طرفی به مصالح ریزدانه نیاز است. 

این خیر خطه گیلان با ضمن تشکر و قدردانی از همکاری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در اجرای این کار خیر گفت: ایشان علاوه بر همکاری تمام معاونان خود را برای حصول پیشرفت در ساخت این جاده بسیج کرد زیرا معتقد بود که خیرین در حال انجام بخشی از ادارات کل هستند.  اما تنها درخواست ما از ادارات محلی مانند شهرداری‌ها و سایر ادارات کل استانی در اختیار گذاشتن ماشین‌آلات مورد نیاز است تا کار با سرعت بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به تکمیل ۱۰ کیلومتر از زیرسازی این جاده ۱۴ کیلومتری یادآور شد: طی صحبت‌های انجام شده با خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان قرار بر تامین ۷۵۰ تن قیر مور از سوی آن اداره کل شد که پس اعلام درخواست ما در اردیبهشت‌ماه و ارائه حواله قیر از سوی اداراه کل استان، قرارداد آن به وزارت راه و شهرسازی ارسال شد و هم اکنون در حال پیگیری است و ما منتظر تایید نهایی برای تکمیل این کار خیر هستیم.

نظر شما