شناسهٔ خبر: 31735 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اهم خبرهای دریایی در یک هفته اخیر

احتمال تعیین شرکت بهره‌بردار در اپراتور سوم بندر شهید رجایی/ افزایش تخلیه و بارگیری کالا در بنادر سیستان و بلوچستان/ رونق ۵۶ درصدی تعداد گردشگران دریایی در کیش

بندر شهید رجایی مدیرعامل سازمان بنادر درباره‌ی تعیین شرکت بهره‌بردار در اپراتور سوم بندر شهید رجایی صحبت کرده و از احتمال نهایی شدن روند آن تا حدود ۹۰ روز آینده سخن گفته است. مساله‌ای که با توجه به بلاتکلیفی چند ساله این بندر مهم می‌تواند جنبه‌ای مثبت داشته باشد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: در دوران اوج‌گیری تحریم‌های اقتصادی اپراتوروقت بندرشهید رجایی یعنی شرکت تایدواتر نیز در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت تا خیلی زود راه رسیدن بسیاری از لاینرهای بین‌المللی به ایران بسته شود. با کنار گذاشتن این شرکت از اپراتوری بندر شهید رجایی دو شرکت ایرانی دیگر به شکل موقت کار خود را به عنوان اپراتورهای این بندر آغاز کرده‌اند تا لااقل بخشی از فشار تحریم‌ها کاهش یابد و خبری از اپراتور دائم این بندر نبود.

چند ماه قبل سازمان بنادر اعلام کرد فرآیند مناقصه برای اپراتورهای ابتدایی بندرشهید رجایی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود این فرآیند در طول چند ماه به نتیجه برسد.موضوع در بلاتکلیفی به سر می برد تا اینکه طی هفته ی گذشته محمد سعیدنژاد اعلام کرد که تا ۹۰ روز آینده اپراتور دائم این بندر مشخص می شود. مدیرعامل سازمان بنادر درباره‌ی تعیین شرکت بهره‌بردار در اپراتور سوم بندر شهید رجایی صحبت کرد و از احتمال نهایی شدن روند آن تا حدود ۹۰ روز آینده سخن گفته است. مساله‌ای که با توجه به بلاتکلیفی چند ساله این بندرمهم می‌تواند جنبه‌ای مثبت داشته باشد.

اهم اخبار حوزه دریایی را در زیر مرور می کنیم.

تشریح برنامه‌های اولویت دار بندرشهیدرجایی/ رشد ۲۳ درصدی عملکرد بندر شهید رجایی پس از برجام

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: پس از برجام و تأثیرات مهم آن در شرایط و روابط اقتصادی کشور، توانستیم بهترین تجهیزات موجود در دنیا را با رعایت تمام نظامات مالی معاملاتی دولت و سازمان بنادر و دریانوردی خریداری کنیم که امیدواریم در سال آینده وارد کشور شود.۳ پروژه مهم شامل بخش ترمینال کانتینری، بخش نفت و بخش مواد معدنی در این بندر داریم که به‌طورجدی در حال بررسی است.

این مقام مسئول در خصوص پروژه بخش ترمینال کانتینری، بیان کرد: در حالی ترمینال ۲ در بندر شهید رجایی ساخته شد که تجهیزاتش تأمین نشده بود و بعد از برجام و تأثیرات مهم آن در شرایط و روابط اقتصادی کشور، توانستیم بهترین تجهیزات موجود در دنیا ازجمله ۱۸ دستگاه گنتری‌کرین را با رعایت تمام نظامات مالی معاملاتی دولت و سازمان بنادر و دریانوردی خریداری کنیم که امیدواریم در سال آینده وارد کشور شود.

وی در خصوص ترمینال ۳ بندر شهید رجایی افزود: دو موضوع مختلف داریم، یکی مسئله ساخت اسکله که توسط سازمان بنادر و از محل منابع داخلی خود سازمان انجام خواهد گرفت و دیگری مسئله تجهیز و بهره‌برداری این ترمینال است که تقریباً هزینه‌ای معادل با ساخت اسکله را دارد و تصمیم به واگذاری آن به بخش خصوصی گرفته‌ایم که آخرین اقدامات آن انجام و حدود ۸۰ تا ۹۰ روز آینده فراخوان عمومی آن در قالب یک کنسرسیوم داخلی و بین‌المللی شکل خواهد گرفت که بتواند به‌طور هم‌زمان بهره‌گیری از امکانات داخلی و استفاده از دانش، تکنولوژی و شبکه تجاری جهانی را داشته باشد.

وی ادامه داد: فراخوان مربوط به انتخاب پیمانکار بهره‌برداری ترمینال یک و ۲ هم که موضوع مهمی است و می‌تواند نقش جدی در توسعه فعالیت‌ها و ارتقاء میزان عملیات این بندر داشته باشد، به‌زودی انجام خواهد شد.

سعیدنژاد با تأکید بر اهمیت سرمایه گزاری بخش خصوصی در بخش بانکرینگ (سوخت‌رسانی با کشتی‌ها و شناورها)، اضافه کرد: در کنار تأسیس و ایجاد اسکله‌های نفتی در داخل بندر شهید رجایی، واگذاری بانکرینگ به بخش خصوصی جزء کارهایی است که در حال آماده‌سازی اسناد فنی مناقصه‌گذاری آن هستیم و امیدواریم بتوانیم ظرف ۳ ماه آینده این مناقصه را برگزار کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در خصوص بخش مواد معدنی اذعان کرد: مطالعات مشترکی بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران و ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) در حال انجام است تا حجم امکانات موردنیاز پیش‌بینی شود.

خدمات امدادی به ۴۴ فروند شناوردرهشت ماهه سال ۹۵

معاون امور دریایی سازمان بنادر، خبر داده است که سرنشینان دو قایق صیادی در جزیره ابوموسی از خطر غرق شدن در شرایط نامساعد جوی نجات یافتند و گفته است:در هشت ماهه سال ۹۵، خدمات امدادی به ۴۴ فروند شناور مضطر (ایرانی و خارجی) ارائه شد و ۳۴۴ نفر دریانورد نیز از خطر غرق شدن نجات یافتند.

بر اساس این گزارش، سازمان بنادر و دریانوردی در راستای اجرای کنوانسیون جستجو و نجات دریایی (SAR) با فعال کردن هفت مرکز اصلی و ۱۳ مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی در شمال و جنوب کشور، خدمات امدادی رایگان به شناورهای مضطر اعم از ایرانی و خارجی در خلیج فارس و دریای خزر ارائه می کند.

بهره گیری این مرکز از ۱۷ فروند شناور پیشرفته جستجو و نجات دریایی، پشتیبانی هوایی عملیات دریایی بابه کارگیری هشت فروند بالگرد، یک فروند هواپیما و دو فروند هاورکرافت در مواقع ضروری، باعث شده تا خدمات امدادی در پهنه دریایی جمهوری اسلامی ایران با کیفیت مناسبی انجام شود.

تخلیه و بارگیری کالا در بنادر سیستان و بلوچستان افزایش یافت/ رونق سفرهای دریایی از بندر چابهار در دریای عمان

مدیر اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از رشد تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال جاری تا کنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت:با افتتاح طرح های توسعه ای بندر چابهار، در آینده ای نه چندان دور شاهد تحولی اساسی در فعالیت های بندری استان سیستان و بلوچستان باشیم

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان در ادامه تصریح کرد: عمده کالاهای وارد شده به بنادر استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال جاری تا کنون شامل کالای اساسی، مواد نفتی، کالای کانتینری وکالای فله بوده است.

به گفته وی، در بخش صادرات نیز به طور عمده مواد معدنی، مواد ساختمانی، مواد غذایی، آبزیان و میوه جات از طریق بنادر استان به سایر کشورهای جهان صادر شده است.

آقایی گفته است: صادرات از طریق استان سیستان و بلوچستان به کشورهای عمان، چین، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند صورت گرفته است

حضور فعال ایران در اجلاس شورای آیمو/ بررسی چالش‌ها، اولویت‌ها و چارچوب کاری آیمو

صد وهفدهمین اجلاس شورای آیمو با چند دستورکار مهم و با حضور معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی در شهر لندن درحال برگزاری است.

 یک صد وهفدهمین اجلاس شورای آیمو از تاریخ ۵ لغایت ۸ دسامبر ۲۰۱۶ مطابق با ( ۱۵ تا ۱۸ آذر ۱۳۹۵) در مقر آیمو در لندن ادامه دارد.

در این اجلاس موضوعاتی چون تصویب گزارش کار کمیته های (حفاظت محیط زیست دریایی و صندوق همکاریهای فنی) MEPC ۷۰ و۶۶ TC، نحوه محاسبه حق عضویت کشورها و تناژآنها، تعیین بودجه کاری آیمو و بودجه لازم حقوق و دستمزد دررده های پستی مختلف در دبیرخانه آیمو و گزارش برگزاری روز جهانی دریانوردی و مراسم موازی آن در ترکیه در سال ۲۰۱۶ و برگزاری روز دریانورد، الحاق کشور بلاروس به کنوانسیون موجد آیمو و سه کنوانسیون مهم آیمو (کشور ۱۷۲ ام عضو آیمو)  وچالش ها، اولویت ها و چارچوب کاری آیمو در دوره ۶ ساله ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳  مورد بررسی قرار می گیرند.

اشتباهات گذشته در طرح توسعه سواحل مکران اصلاح می شود

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در دهمین نشست شورای برنامه‌ ریزی و توسعه استان هرمزگان که با محوریت طرح توسعه سواحل مکران برگزار شد، از اصلاح اشتباهات گذشته در طرح توسعه سواحل مکران خبر داد.

حناچی گفت: در برنامه توسعه‌ ای جدید ویژه توسعه و عمران سواحل مکران سعی شده مسیرهای نادرست گذشته اصلاح و این طرح در شورای برنامه‌ ریزی استان‌های سیسان و بلوچستان و هرمزگان که سواحل آنها را شامل‌ می شود، به شور گذاشته شود تا اصلاحات احتمالی اعمال شود.

پیروز حناچی در دهمین نشست شورای برنامه‌ ریزی و توسعه استان هرمزگان که با محوریت طرح توسعه سواحل مکران با حضور معاونان سه وزیر برگزار شد، ادامه داد:‌ شاه بیت مطالعات مشاور طرح مذکور، پهنه بندی صورت گرفته است که بر روی "جی‌ آی اس" نیز انجام و تلاش شده تمامی اطلاعات لازم به صورت نقشه و لایه‌ بندی درآمده و در تصمیم‌ گیری ‌های آینده به عنوان یک اصل و پایه شناخته خواهد شد. این نوع روش کار می‌تواند کمک زیادی به ویژه در تصمیم‌گیری‌ها و پیاده‌ سازی‌های محلی باشد که سبب پایداری طرح‌ها خواهد شد.

هشدار نسبت به وقوع زلزله و سونامی در سواحل مکران

همزمان رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکزتحقیقات راه، مسکن وشهرسازی درباره وقوع سونامی در سواحل مکران (سیستان و بلوچستان و هرمزگان) هشدار داد و گفت: در صورت ایجاد سونامی در سواحل مکران، این احتمال وجود دارد که شهر چابهار به صورت کامل درگیر شود. زیرا ارتفاع بنادر مکران از جمله چابهار از سطح دریا کم است و ارتفاع موج در سونامی به ۶ تا ۹ متر هم می‌رسد.

علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره سواحل مکران و تحقیقات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در باره آن سواحل گفت: کارگروه زلزله و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تحقیقات بسیاری را درباره سواحل مکران انجام داده اند که براساس آن میزان خطرپذیری سواحل مکران در مقابل سونامی و زلزله بالاست.

وی ادامه داد: مسئولان اقتصادی به دنبال سرمایه گذاری در پس‌کرانه‌های سواحل مکران هستند و درحال حاضر هم پروژه‌هایی از جمله مجتمع فولاد، مجتمع تولید فولاد اسفنجی، مجتمع پتروشیمی، شهرک صنعتی جاسک، توسعه شبکه برق و ... در سواحل مکران  قراردارند و سرمایه‌گذاری هنگفتی هم دراین زمینه انجام شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: در سواحل مکران، گسلی به اسم مکران وجود دارد، این گسل ابعاد بزرگی دارد و طول آن بیش از ۶۰۰کیلومتر است و همین موضوع احتمال رخداد سونامی در این منطقه را افزایش می دهد.

رونق ۵۶ درصدی تعداد گردشگران دریایی در جزیره کیش/ ۴۷ هزار خودرو بین سرزمین اصلی و جزیره جابجا شد

مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش از بهره مندی ۳۰۲ هزار نفر در جزیره مرجانی خلیج فارس از خدمات گشتهای تفریحی دریایی طی هشت ماه گذشته خبر داد و گفت:در زمینه ترابری مسافر نسبت به سال مشابه سال گذشته، رشد ۵ درصدی را شاهد بودیم.

 محمد جهانشاهی نسب مجموع تردد شناورها به بندر کیش طی هشت ماه گذشته را ۸ هزار و ۴۱۰ فروند اعلام کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۴۷ هزار و ۳۴۴ دستگاه خودرو توسط شناورهای لندینگ کرافت در مسیرهای دریایی جزیره کیش به چارک و آفتاب جابجا شد که افزایشی ۲۵ درصدی در این زمینه به ثبت رسید.

وی از ترابری ۲۹۵ هزار و ۱۶۱ نفر مسافر از طریق این بندر سخن به میان آورد و گفت: در این زمینه نسبت به سال مشابه سال گذشته، رشد ۵ درصدی را شاهد بودیم.

جهانشاهی نسب اضافه کرد: علاوه بر فعالیت های مسافری، ۳۰۲ هزار و ۶۹۶ نفر گشت دریایی با شناورهای تفریحی در آب های این جزیره مرجانی را تجربه کردند که این بخش از فعالیت های دریایی طی سال جاری ۵۶ درصد افزایش داشته است.

مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش با اشاره به تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۸۱۲ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بندر کیش، اظهار داشت: از این میزان، یک میلیون و ۱۱۶ هزار و ۲۰۱ تن کالای غیر نفتی و ۲۱۸ هزار و ۶۱۱ تن کالای نفتی اختصاص دارد که در بخش کالاهای نفتی رشد ۳ درصدی به ثبت رسید.

نظر شما