شناسهٔ خبر: 31749 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اهم اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

معرفی منتخبان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان به روحانی/ تاکید بر ممانعت از ایجاد رانت در سواحل جنوبی کشور/ ساخت ۱۴ هزار واحد مسکونی برای روستاییان

نشست معرفی ۳ عضو شورای مرکزی به رئیس‌جمهوری برای مسئولیت ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور، برگزاری نشست بررسی طرح توسعه و عمران مناطق ساحلی مکران، اعلام تکمیل مسکن‌مهر شهرهای‌جدید با استفاده از منابع داخلی، امضای قرارداد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ستاد اجرایی فرمان امام برای ساخت ۱۴ هزار واحد مسکن روستایی و هشدار نسبت به وقوع زلزله در سواحل مکران بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته‌ گذشته هفته پرخبری در حوزه مسکن و شهرسازی بود. انتصاب ۳۲ نفر از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور توسط وزیر راه و شهرسازی و برگزاری نشستی با موضوع معارفه اعضای شورای مرکزی جدید و خداحافظی و تشکر از اعضای دوره قبل، معرفی ۳ نفر از اعضای جدید، آقایان رجبی، کوسه غراوی و وثیق نیا طی نامه ای رسمی به رئیس جمهوری برای انتخاب از سوی آن مقام ارشد دولت، انتقاد وزیر راه و شهرسازی از خانه های خالی در شهرهای تهران و البرز و در مقابل آن نیازمندی خانوارهای متعدد از مسکن و تاکید و نیازمندی بر فهم جدید در حوزه کسب و کار مهندسی و نظام ساخت و ساز بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی بود.

همچنین اعلام تکمیل مسکن مهر شهرهای جدید با استفاده از منابع داخلی توسط مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، حضور معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به همراه معاونان وزرای دفاع، صنعت، معدن و تجارت در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان برای موضوع توسعه و عمران سواحل مکران، ابلاغ مصوبه های طرح جامع شهر تبریز، پروژه طراحی شهری محور حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد جمکران، مصوبه شورای عالی درباره فروریزش زمین در میدان قیام، مصوبه شورای‌عالی درباره پروژه هرمزان و توقف عملیات ساختمانی تا رفع خطر گود، تشکیل بیست و چهارمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی و تهیه برنامه مشترک با حضور سازمان شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی در محله های هدف، بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از محله‌های هدف بازافرینی بیرجند، امضای قرارداد ساخت ۱۴ هزار واحد مسکونی برای مناطق کم برخوردار کشور و ارایه تسهیلات بلاعوض به روستاییان و هشدار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نسبت به وقوع زلزله و سونامی در سواحل مکران از دیگر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

تاکید بر نقش مهندسان در اصلاحات قانونی نظامات مهندسی

با انتصاب ۳۲ نفر از اعضای شورای مرکزی هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان که در تیرماه سال جاری به تعداد دو برابر ظرفیت یعنی ۶۴ نفر به وزیر راه و شهرسازی ارایه شده بود توسط آن مقام، شورای مرکزی دوره هفتم در هفت رشته عمران، نقشه برداری، ترافیک، معماری، شهرسازی، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی کار خود را آغاز کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه مهندسان محور اصلی سازمان‌های نظام مهندسی باشند بر نقش مهندسان در اصلاحات قانون نظامات مهندسی تاکید کرد و گفت: سال‌هاست، دولت، شهرداری‌ها و مهندسان با تمامی توان خود در شهرهای ایران فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌کنند. هم‌اکنون نیز سالیانه ۳۵ درصد سرمایه‌های ایران در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌شود که در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی هستیم زیرا همه ما از نتیجه آنچه که برای شهرهایمان رخ داده، راضی نیستیم. به همین دلیل نیز نیازمند فهم جدیدی در حوزه کسب و کار مهندسی و نظام ساخت و ساز هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

معرفی ۳ عضو شورای مرکزی برای مسئولیت ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به رئیس‌جمهوری

آقایان کوسه‌غراوی، رجبی و وثیق‌نیا از سوی وزیر راه و شهرسازی برای مسئولیت ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به رئیس‌جمهوری ارایه شد تا آن مقام در مورد انتخاب ریاست سازمان تصمیم‌گیری نهایی کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تکمیل مسکن مهر شهرهای جدید با استفاده ازمنابع داخلی

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید با اعلام مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های جانبی شهرهای جدید از تکمیل مسکن مهر شهرهای جدید با استفاده از منابع داخلی خبر داد و گفت: بدون شک تلاش ما این است تا در پیشبرد پروژه‌ها و ساخت آزادراه‌ها تا جای ممکن به اعتبارات دولتی وابسته نبوده و از سرمایه‌گذاران استفاده کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اجازه نمی‌دهیم سوداگران در سواحل جنوبی رانت ایجاد کنند

معاون معماری و شهرسازی در جلسه نشست معاونان وزرای سه وزارتخانه در استان های جنوبی کشور و در بررسی طرح توسعه و عمران سواحل مکران که به دستور معاون رئیس جمهوری در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با موضوع طرح توسعه و عمران سواحل مکران تشکیل شد، گفت: تجربه عسلویه را به کار خواهیم گرفت و تلاش می‌کنیم بلافاصله پس از طی پروسه تصویب و ابلاغ طرح توسعه و عمران سواحل مکران، کل اراضی پهنه را مدیریت کنیم و اجازه نخواهیم داد تا سوداگران در منطقه رانت ایجاد کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تملک ۱۲۰ بنای ارزشمند توسط وزارت راه و شهرسازی

محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید تلاش وزارت راه و شهرسازی در تملک ۱۲۰ بنای ارزشمند را تشریح کرد و گفت: ما تاکنون بیش از ۱۲۰ خانه ارزشمند را خریداری کرده‌ایم که بخشی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده، بخشی در حال مرمت و بخشی دیگر در انتظار سرمایه‌گذار یا یک نهاد فعال برای شروع عملیات بهسازی و مرمت است. این بهره‌برداری مجدد نه تنها باعث حفاظت از این آثار ارزشمند می‌شود بلکه با ایجاد زندگی مجدد می‌تواند بافت پیرامون خود را نیز متحول کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشکیل هیات رسیدگی به اختلافات دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی

هیات رسیدگی به اختلافات دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی تشکیل شد و در نخستین جلسه هیات رسیدگی به اختلافات، اعضا، دکتر حامد مظاهریان را به عنوان رئیس دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی به مدت ۲ سال انتخاب کردند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای قرارداد ساخت ۱۴ هزار واحد مسکونی برای مناطق کم برخوردار کشور

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرارداد ساخت ۱۴ هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد را در مناطق کم برخوردار امضا کردند. امضای این قرارداد به منظور محرومیت زدایی، ارتقای سطح کیفی و بهبود شرایط سکونتی در مناطق کمتر توسعه یافته به امضا رسید.

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: دراین طرح مبلغی به عنوان تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده و مبلغی نیز از طرف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود و از حجم کلی ۳۵۰ میلیارد تومانی ۲۵۰ میلیارد تومان به تسهیلات بانکی با نرخ چهاردرصد، ۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ۵۰ میلیارد تومان نیز به کمک بلاعوض بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اختصاص دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما