شناسهٔ خبر: 31876 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشریح کرد؛

تهیه نقشه گسل زلزله شهرهای کرمان، مشهد، تبریز و کرج/ تدوین ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان تا پایان دولت یازدهم

محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام شناسایی گسل‌های زلزله شهرهای کرج، کرمان، مشهد و کرج در آینده‌ای نزدیک از اجرای این پروژه در تمامی استان‌های کشور خبر داد و فعالیت‌های پژوهشکده‌های ساختمان و ابنیه فنی و همچنین معماری و شهرسازی را تشریح کرد.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات و برنامه‌های پیش‌ِروی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، فعالیت‌های مستمر پژوهشکده‌های زیرمجموعه مرکز را تشریح کرد و گفت: فعالیت‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زمینه مسکن و شهرسازی در چندین پژوهشکده دسته‌بندی می‌شود که مهمترین پژوهشکده‌ها شامل پژوهشکده معماری و شهرسازی و پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی است.

شکرچی زاده در بیان فعالیت‌هایی که در پژوهشکده معماری و شهرسازی گفت: بازخوانی پژوهش‌های دو دهه اخیر در حوزه معماری و شهرسازی کاری است که در پژوهشکده معماری و شهرسازی با همکاری شورای عالی معماری و شهرسازی در دست اقدام داریم. این بازخوانی ها و تحلیل های مجدد می‌تواند در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری ایران انجام گیرید و منجر به تصمیم‌گیری‌های جدیدی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در نشست‌هایی که تحت‌عنوان شهر و توسعه در حال انجام داریم در صدد هستیم تا با اِشراف بر موضوعات شهرسازی و معماری کارشناسی‌های فنی و علمی در این دو حوزه مهمی که سرنوشت شهرها را تعیین می‌کنند داشته باشیم تا منجر به اخذ تصمیم‌های کارشناسانه و معمارانه برای شهرهای معاصر شوند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین در بیان فعالیت‌هایی که در پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی ساختمان در دست انجام دارد به مباحث زلزله، شناسایی پهنه گسل‌های کلانشهرهای کشور، مطالعات مهندسی آتش در ساختمان‌ها و تدوین مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و گفت: شناسایی پهنه گسل‌های شهر تهران کاری بود که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با همکاری مرکز مدیریت بحران شهرداری تهران و پژوهشکده زلزله انجام شد و با ارایه مطالعات به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، نتایج مصوب و از طریق آن شورا نیز برای اجرا ابلاغ شد.

به گفته شکرچی‌زاده، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ماموریت دارد تا پیاده‌سازی تصمیم‌های گرفته شده در مورد ساختمان هایی که بر روی گسل زلزله هستند را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: شناسایی گسل‌های زلزله در شهرهای کرمان، تبریز، مشهد و استان البرز و مشخصا شهر کرج در دستور کار مرکز قرار دارد و پیگیری شناسایی گسل‌ها در استان های مختلف در دستورکار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی مطالعات مربوط به مهندسی آتش در ساختمان‌ها و همکاری مستمر با بخش‌های خصوصی و تدوین مقررات ملی ساختمان را از دیگر فعالیت‌های مرکز عنوان کرد و گفت: در مورد مطالعات مهندسی آتش، مرکز تحقیقات پروژه‌های متعددی را با بخش‌های خصوصی در دست انجام دارد. همچنین بازخوانی و تدوین مقررات ملی ساختمان از دیگر مواردی است که در پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی در حال انجام است.

شکرچی‌زاده تبادل تجربیات علمی در زمینه‌های مربوط به امنیت ساختمان‌ها و بناهای ساخته شده را از دیگر اقدامات مرکز برشمرد و گفت: اخیرا مرکز تحقیقات در زمینه مقوله‌های ساختمان، قراردادی را با فرانسه منعقد کرده است تا بتواند با آن کشور در زمینه‌های مربوط به مسکن و امنیت ساختمان‌ها تبادل تجربه داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تدوین مقررات ملی ساختمان را از دیگر فعالیت‌های پژوهشکده ساختمان و ابنیه‌فنی عنوان کرد و افزود: تدوین مقرارت ملی ساختمان در این پژوهشکده در حال انجام است که امیدواریم تا پایان دولت یازدهم ویرایش جدید آن را منتشر کنیم.

وی ادامه داد: کار دیگری که در حال انجام داریم، تهیه ویرایش جدید آیین‌نامه بتن ایران (آبا) است که سازمان برنامه و بودجه بیش از ۱۲ سال بود که در دستور کار داشت و ما تدوین ویرایش دوم را با این نیت و با همکاری بیش از ۶۰ نفر از استادان دانشگاه‌های بتن در استان‌ها و شهرهای مختلف شروع کرده ایم که پرژوه بسیار بزرگ و مهمی است.

شکرچی‌زاده از دیگر موضوعات پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی را ساماندهی مقوله انرژی در ساختمان و ساختمان های سبز عنوان و تاکید کرد: موضوع آیین‌نامه‌های برچسب انرژی برای ساختمان‌ها را در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان با قوت پیش می‌بریم و این نگاه را به تدوین مقررات ملی ساختمان داریم که تا قبل از پایان دولت یادهم تدوین آن نهایی شود. اخیرا نیز جزئیات اجرایی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را رونمایی کردیم که می‌تواند راهگشای مهندسان باشد و در اختیار آنها قرار گیرد. /

نظر شما