شناسهٔ خبر: 31918 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی بیان کرد

تجمیع اطلاعات ۵۵ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور/ سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار صرف بتن می‌شود/ دستیابی به فناوری ساخت بتن با مقاومت ۵۰ مگاپاسكال

محمد شکرچی زاده رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با بیان اینكه اقدامات خوبی در زمینه رویه‌های بتنی انجام شده است گفت: ورود این مركز به مبحث رویه‌های بتنی با وجود مزایای آن بسیار موثر بوده كه براساس آن می‌توان پروتكل‌های مختلفی را تعریف كرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی محمد شكرچی‌زاده در آیین تقدیر از پژوهشگران برتر وزارت راه و شهرسازی و رونمایی از راهنمای كاربردی سازه‌های بتنی پرمقاومت در راستای سند چشم‌انداز بتن ۱۴۰۴ اظهار داشت: در خصوص رویه‌های بتنی اقدامات خوبی با ورود مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی انجام شد و می‌توان بر اساس آن پروتكل‌های مختلفی تعریف كرد.

رییس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی گفت: اطلاعات ۵۵ هزار کیلومتر از جاده های کشور برداشت شده به این معنی که اطلاعات شان به لحاط میزان خرابی جاده جمع آوری شده است.

وی افزود: دیدگاه اولیه وزیر راه وشهرسازی مبنی بر همكای با دانشگاه‌ها به طور كامل اتفاق نیفتاده است و امیدواریم سال آینده وضعیت بهتری نسبت به شرایط فعلی داشته باشیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اهمیت بتن پر مقاومت و استفاده از آن در ساخت امور زیربنایی بیان داشت: سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار هزینه بتن در كشور می‌شود. در حالی‌كه كشورهای مجاور از وضعیت بهتری در این زمینه برخوردار هستند.

شكرچی‌زاده افزود: اگرچه در امور تحقیقاتی به بتن با مقاومت ۵۰ مگاپاسكال دست یافته‌ایم اما در عمل میزان مقاومت بتن حدود ۲۰ مگاپاسكال است.

وی تصریح كرد: بتن ۵۰ مگاپاسكال به عنوان شاخص مقاومت و تاثیرگذار در سراسر كشور خواهد بود كه اسناد آن رونمایی خواهد شد.

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در ادامه این مراسم و ضمن تبریك هفته پژوهش به محققان وزارت راه وشهرسازی با اشاره به وضعیت تحقیق و پژوهش در حوزه این وزارت‌خانه بیان داشت: ما در مقایسه با سایر حوزه‌ها همچون انرژی شرایط مناسبی نداریم؛ این در حالی است که سرمایه‌گذاری در تحقیقات در حوزه نفت بیش از ۱۲ برابر ما بوده است.

شكرچی‌زاده تصریح كرد: به طور قطع جلوگیری از وقوع تلفات جاده‌ای در هر نیم ساعت بدون انجام تحقیقات امكان‌پذیر نیست. همچنین بیش از ۵ میلیارد دلار اتلاف انرژی در ساختمان‌ها رخ می‌دهد كه این مسئله نیز بدون تحقیق و پژوهش قابل رفع و رجوع نیست.

به گفته این مقام مسئول ایران جزو حادثه‌سازترین كشورهای جهان است و برای جلوگیری از تخریب و تلفات در برابر زلزله‌های ۵ تا ۶ ریشتر به یك برنامه تحقیقاتی جامع نیاز است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینكه وزیر راه وشهرسازی نگاه مثبتی همواره به پژوهش داشته است خاطرنشان كرد: به نظر می‌رسد باید مسیر پژوهش مورد ارزیابی قرار گیرد البته همكاران ما در مركز تحقیقات به مفهوم بازاریابی R&D رسیده‌اند و هم‌اكنون با توجه به نبود منابع پایدار برای تحقیقات در حال تعریف پروژه‌های پژوهشی در نهادها و دستگاه‌های دیگر جهت جلب مشتری هستند.

وی با اشاره به پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی موفق در سال جاری خاطرنشان كرد: پروژه PMS یا همان سامانه مدیریت روسازی راه‌ها سرانجام پس از چندین بار خیز برداشتن وزارت‌خانه طی سال‌های گذشته، امسال در ۵۵ هزار كیلومتر از راه‌های شریانی كشور به منظور دستیابی به شاخص ارزیابی IRI به بهره‌برداری رسید. هم‌اكنون می‌توانیم از هریك از راه‌های استان‌ها یك ضریب براساس شاخص داشته باشیم.

شكرچی‌زاده در ادامه بیان داشت: در زمینه زلزله نیز وضعیت گسل‌های تهران و محدوده‌های آن‌ها نهایی شد و اقداماتی كه سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران پیش برده بود با محوریت مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی تعیین و به شهرداری‌ها ابلاغ شد كه بر اساس آن دیگر حق ساخت بیمارستان و ساختمان‌های ۱۲ طبقه بر روی این گسل‌ها وجود نخواهد داشت.

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی به پروژه رده‌بندی قیر PG اشاره كرد و گفت: این پروژه كه از سال ۹۱ مطرح شده بود در این دوره به روند قابل توجهی پیش رفت و هم‌اكنون در حال ساخت آزمایشگاه PG هستیم.

نظر شما