شناسهٔ خبر: 31950 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئيات نشست مشترک نمایندگان مجلس با وزیر راه و شهرسازی درباره سانحه تصادف دو قطار

مجلس نمایندگان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی با وزیر راه و شهرسازی و مسئولان شرکت راه آهن در خصوص علل سانحه برخورد دو قطار و کشته و زخمی شدن برخی از هموطنانمان گفت وگو کردند و علل حادثه به بحث گذاشته شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ظهر امروز (سه شنبه ۲۳ آذر ماه) نمایندگان دو استان آذربایجان‌شرقی و غربی در دیدار با وزیر راه و شهرسازی و همچنین مسئولان شرکت راه‌آهن به بررسی علل و عوامل وقوع سانحه تصادف دو قطار پرداختند.

در این نشست عباس آخوندی  وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات حادثه مذکور گفت: تمامی فرآیندهای قانونی  در رابطه با این حادثه دلخراش انجام شده و گزارش ‌های حاصله در اختیار دادگاه و مراجع قضایی قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی و همچنین شرکت راه آهن آماده هرگونه همکاری برای ارائه اطلاعات در خصوص حادثه تصادف دو قطار به نمایندگان هستند، افزود: در صورتی که گروهی از نمایندگان آذربایجان خواهان تشکیل کمیته‌ای برای بررسی موضوع باشند ما با آنها همکاری کرده و همه گزارش‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه شروع استفاده از سیستم هوشمند کنترل قطار در ایران در دوره ۸۱ تا ۸۶ صورت گرفته، تصریح کرد: در رابطه با ارجاع کار در بحث سیستم هوشمند گزارش در صحن مجلس خوانده شده و دیوان محاسبات نیز به این موضوع رسیدگی کرده است.

آخوندی با تأکید بر اینکه سیستم هوشمند قطار در حال حاضر علاوه بر شرکت راه آهن در چندین خط مترو نیز فعال است، گفت: در حال حاضر سیستم هوشمند ATC در خطوط متروی تهران، مشهد و شیراز کار می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیستم مذکور از شرکت داخلی خریداری شده است، گفت: این سیستم طبق گزارش کمیسیون عالی سوانح به درستی عمل کرده و مشکلی نداشته است.

فرهنگی: خطاهای ثبت‌شده در سیستم هوشمند ذکر شده زیاد است

خانه ملت نوشت: در ادامه نشست مذکور محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز با بیان اینکه خطاهای ثبت شده در سیستم هوشمند مذکور زیاد است، گفت: چرا با وجود بالا بودن تعداد خطاها سیستم قطار از حالت اتوماتیک خارج و به صورت دستی حرکت می کند.

وی با بیان یانکه باید مشخص شود عامل بروز این حادثه و جان باختن۵۰ نفر از مردم چیست، افزود: نباید از کنار فجایع اینچنینی به راحتی گذشت.

علیرضا بیگی: گزارش ۳ هزار و  ۹۸۸ خرابی در ۶ ماهه اخیر

 احمد علیرضابیگی با اشاره به گزارش اداره کل ایمنی راه آهن گفت: طبق این گزارش خرابی‌های سیستم هوشمند قطار در ۶ ماهه اخیر ۳ هزار و ۹۸۸ مورد ایراد گزارش شده است.

وی ادامه داد: مسلم است به همین میزان پس از ثبت خرابی‌ها دستور حرکت دستی نیز صادر شده است که به این شرایط باید گفت اینکه دستور حرکت دستی به قطاری داده شود امر معمول و رایج است.

نماینده تبریز: انتقاد از نبود وسایل ایمنی در زمان بروز حادثه

زهرا ساعی دیگر نماینده تبریز در این نشست با انتقاد از نبود وسایل ایمنی در زمان بروز حادثه گفت: باید مشخص شود چرا در زمان بروز آتش، کپسول آتش‌نشانی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: طبق اظهارات مصدومین، آتش به تدریج به واگن‌ها رسیده، باید مشخص شود که علت آتش سوزی چه بوده و چرا مهار نشده است.

نماینده شبستر: عدم‌برخورداری از امکانات ایمنی در دو قطار حادثه‌دیده

معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم شبستر در مجلس دهم در نشست با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن با بیان اینکه مردم محبوس شده در قطار یاد شده از هیچ امکاناتی برای دفاع از جان خود برخوردار نبودند، گفت: متأسفانه یک چکش برای شکستن شیشه های داخل واگن  در داخل قطار نبوده است و هلی کوپتر امداد نیز ۲ ساعت و نیم بعد از حادثه به محل می رسد.

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر ایمنی قطارها و وسایل حمل و نقل بسیار پایین است، تصریح کرد: پیشگیری‌ها برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی صورت نگرفته است.

نماینده سراب: پرسش مجلس برای سرعت بالای قطار

 یوسف داوودی نماینده مردم سراب در این جلسه با بیان اینکه چرایی سرعت بالای قطار جای سوال دارد، گفت: وقتی قطاری در نقطه‌ای که دید بدی دارد قرار می‌گیرد باید با حداقل سرعت حرکت کند اما در زمان حادثه، قطار ۱۱۷ کیلومتر سرعت داشته است.

وی ادامه داد: در خصوص اینکه چرا نظارت بر سرعت قطارها نمی‌شود مسئولان باید پاسخگو باشند.

نماینده کلیبر: تست سیستم هوشمند قطار قبل از آغاز به کار

قلی الله قلی‌زاده نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست با اشاره به گزارش کمیسیون عمران مجلس در خصوص سانحه تصادف دو قطار گفت: با توجه به بررسی‌هایی که در کمیسیون عمران انجام شده و طبق اعلام مکتوبی که از سوی شرکت راه آهن اخذ شده دستگاه هوشمند قطار ۲ هزار و ۵۰۰ مورد دستکاری شده و به صورت دستی و بنا به دلایل مختلف حرکت کرده است.

وی ادامه داد: باید مشخص شود چرا سیستم هوشمند قطار قبل از اینکه آغاز به کار کند برای مدت مشخصی آزمایشی تست نشده و اگر تست شده چرا به صورت دستی فعالیت می کرد.

قلی زاده افزود: برای ما سوال است که چرا یک اپراتور به تنهایی می‌تواند اجازه حرکت و یا توقف به قطارها بدهد و بازی با جان مسافران چرا به راحتی انجام می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: لایه‌های تصمیم گیری در خصوص حرکت و یا توقف قطارها باید در این باره با دقت تصمیم بگیرند.

محمدزاده: همخوانی خرابی‌های رخ داده در سیستم ATC قطار با استانداردهای جهانی

سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست متبوع با تاکید بر اینکه سیستم ATC خرابی نداشته است، گفت: در برخی مواقع این سیستم هشدارهایی می‌دهد که این هشدارها دلیل بر خراب بودن سیستم نیست بلکه گاهی می‌خواهد رخدادی را به اطلاع لوکوموتیوران برساند.

وی با بیان اینکه خرابی‌های رخ داده در سیستم ATC قطار با استانداردهای جهانی همخوان است، افزود: به طور حتم می‌توان گفت در این حادثه سیستم ATC با مشکل مواجه نبوده است.

شایان ذکر است مسعود پزشکیان عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم تبریز با بیان اینکه برای ما هنوز مشخص نیست که چرا سیستم هوشمند باید خاموش شود و لوکوموتیوران به صورت دستی اقدام به حرکت قطار کند، گفت: باید مشخص شود که در این حادثه سهل انگاری عامل انسانی، بروز مشکل در سیستم ATC و یا عوامل دیگر دخیل بوده‌اند.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها برای روشن شدن موضوع و اعلام نظر نهایی همچنان ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: نمی‌توان به راحتی در خصوص مقصر بودن یک عامل اظهارنظر کرد.

شیویاری:حداقل وسایل برای نجات جان انسان‌ها نیز در حادثه دلخراش تصادف دو قطار وجود نداشته است

شایان ذکر است یعقوب شیویاری در ادامه این نشست با اشاره به جزئیات حادثه دلخراش تصادف دو قطار گفت: ضروری است از این پس پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی صورت بگیرد و ایرادات اصلاح شود.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حادثه دلخراش اخیر کل نظام را زیر سوال برده است، افزود: متاسفانه ما مدیریت بحران نداریم و حداقل وسایل برای نجات جان انسان‌ها نیز در حادثه دلخراش تصادف دو قطار وجود نداشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: مسئولان باید با بررسی دقیق جزئیات این حادثه از تکرار دوباره چنین فجایعی جلوگیری کنند.

لازم به ذکر است در پایان نشست مذکور صوت تلفنگرام لوکوموتیوران و اپراتور ATC پخش شد و تصمیم گیری در خصوص علل و عوامل بروز این حادثه به بررسی‌های کارشناسی‌تر موکول شد./

نظر شما