شناسهٔ خبر: 31985 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شهبازی عنوان کرد

بهره‌برداری از ۱۴ پروژه توانمندسازی مصوب سفر مقام معظم رهبری/ سکونت ۳۵ درصد جمعیت شهری کرمانشاه در بافت‌های ناکارآمد/ احداث ۱۱ خانه محله در محله‌های اولویت‌دار استان

محمدنادر شهبازی بر اساس گزارش سرپرست اداره کل استان کرمانشاه ۴۹ پروژه توانمندسازی مصوب سفر مقام معظم رهبری در این استان عملیاتی شده که ۱۴ مورد آنها به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدنادر شهبازی، سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در بیست و پنجمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در تشریح اقدامات و عملکرد ستاد بازآفرینی استان بیان کرد: استان کرمانشاه با مساحت ۲۵ هزار و ۹ کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت ایران و با جمعیت ۱۹۴۵۲۲۷ نفر، ۲.۶ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است. این استان در آخرین تقسیمات سیاسی دارای ۱۴ شهرستان و ۳۲ شهر و بیش از ۲۶۰۰ روستای دارای سکنه بوده و ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

شهبازی افزود: در هفت شهر مطالعه شده در استان حدود ۲۲۰۰ هکتار بافت‌های ناکارآمد مشتمل بر ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی، ۹۰۰ هکتار بافت میانی و ۸۰۰ هکتار بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده است که بالغ بر ۳۵ درصد جمعیت شهری استان را در خود جای داده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه به شاخص‌های اساسی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: کرمانشاه دومین استان مهاجرفرست ایران است و از نظر طول بزرگراه و راه اصلی رتبه‌های ۱۷ و ۱۸ کشور را دارد و تعداد مسافران جابجا شده در استان در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲ کاهش محسوسی داشته است.

وی همچنین در بیان پتانسیل‌ها و چالش‌های حمل و نقل ارتباطی استان عنوان کرد: در معرفی پتانسیل‌های استان می‌توان به مرکز منطقه‌ای غرب کشور و مرکزیت کریدور آزادراهی پیشنهادی غرب کشور، قرارگیری آن در مرکز کریدور شمال غرب به جنوب غرب، وجود ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک بین کرمانشاه با کشور عراق، دارا بودن دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان با کشور عراق، قرار داشتن آن درمسیر زائران عتبات عالیات، داشتن فرودگاهی به عنوان هاب منطقه‌ای، داشتن پروژه در دست اقدام راه‌آهن غرب کشور به عنوان یک محور استراتژیک، وجود شبکه بزرگراهی مطلوب در دست احداث و وضعیت مناسب شاخص راه‌های روستایی استان اشاره کرد. در عین حال در این استان با چالش‌هایی چون بهره‌مند نبودن از شبکه آزادراهی، ناکارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی در مرکز استان، عدم بهره‌برداری از شبکه راه‌آهن و کثرت تعداد روستاهای باجمعیت بالای ۲۰ خانوار فاقد راه‌های روستایی مواجه ایم.

شهبازی افزود: کرمانشاه رتبه چهارم اجاره‌نشینی را در کشور دارد و با گسترش روزافزون مناطق اسکان غیررسمی و بافت‌های فرسوده مواجه است.

چالش شهرنشینی استان

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه در تبیین چالش شهرنشینی استان گفت: شکل‌گیری پدیده نخست شهری منجر به کاهش جمعیت در شهرهای کوچک و به دنبال آن گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در اطراف شهرهای بزرگ شده است.

وی به مسئله رشد شتابان جمعیت روستاهای اطراف کلانشهر کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: از سال ۸۵ تا ۹۰ تعداد ۵۵۰ روستا با افزایش جمعیت همراه بوده و ۲۰۹ روستا کاهش جمعیت داشته است.

شهبازی گفت: کرمانشاه ۲۱۹۵ هکتار محدوده بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی مصوب دارد و رتبه پنجم را از نظر تعداد محله‌های اسکان غیررسمی به خود اختصاص داده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه افزود: توجه به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری درکرمانشاه از سال ۷۳ همزمان با برنامه دوم توسعه تحت عنوان بافت مسئله‌دار شهری با توجه موضعی به بافت‌های کهن آغاز و محله فیض‌آباد به عنوان پایلوت هدف برنامه‌های این دوره قرار گرفت و با تملک حدود ۳۰۰پلاک، دو معبر شمالی-جنوبی و شرقی-غربی بازگشایی و اقدامات متعدد کالبدی و عمرانی در آن انجام شد. شرکت مادرتخصصی در حوزه سكونتگاه‌های غيررسمی، کرمانشاه را به عنوان یکی از استان‌های پیشرو  برای اجرای طرح ارتقای شهرنگر بافت‌ها و محلات دارای اسكان نامتعارف انتخاب و طرح را در چهار محله یعنی جعفرآباد، شاطرآباد، دولت آباد و كولی‌ آباد با مشاركت بانك جهانی به انجام رساند.

وی گفت: شهرداری‌های ۱۰ شهر استان در مجموع تاکنون بیش از ۱۸۴ میلیارد تومان هزینه صرف بهبود وضعیت بافت‌های ناکارآمد کرده‌اند وسایر دستگاه‌های اجرایی شامل دانشگاه علوم پزشکی، شرکت آب و فاضلاب، شرکت توزیع نیروی برق، آموزش و پرورش، ثبت اسناد و املاک، بهزیستی، آموزش فنی و حرفه‌ای، کمیته امداد، اداره کل میراث فرهنگی و جهاد دانشگاه درمجموع مبلغ ۱۵۶ میلیارد و ۳۶۹ میلیون ریال را درمحله‌های هدف هزینه کرده‌اند.

شهبازی تصریح کرد: ۴۹ پروژه توانمندسازی مصوب سفر مقام معظم رهبری دراستان عملیاتی شده که ۱۴ مورد آنها به بهره‌برداری رسیده است. همچنین با اختصاص ۷۰ میلیارد ریال ردیف اعتباری کاهش آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور احداث ۱۱ خانه محله درمحله‌های اولویت‌دار کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، هرسین، سنقر و کنگاور تصویب شده است.

سرپرست اداره کل  راه و شهرسازی کرمانشاه افزود: نیازمند تهیه طرح جامع بازآفرینی کرمانشاه درقامت بازارمنطقه‌ای غرب کشور و تهیه طرح بازآفرینی یا به روزرسانی طرح‌های تهیه شده برای ۱۳ شهر مرکز شهرستان علاوه بر شهر کرمانشاه درطول سه سال دربرنامه ششم توسعه هستیم.

وی همچنین بر ضرورت بهسازی بازار اصلی کرمانشاه درقامت بازار منطقه‌ای درغرب کشور، بازآفرینی محله تاریخی آبشوران کرمانشاه با محوریت مجموعه تاریخی-مذهبی تکیه معاون الملک و تهیه طرح ارتقای فضای شهری حدفاصل میدان آزادی تا بازار، اجرای طرح ساماندهی ورودی شهرها، حمایت از تشکیل نهادهای توسعه محله و تدوین برنامه مدون آموزشی با رویکرد ارتقای وضعیت معیشت ساکنان و نیز تملک خانه تاریخی خدیوی به عنوان خانه گفتمان شهری و پرداخت تخفیفات اعمال شده توسط شهرداری‌ها برای هزینه دربافت‌های ناکارآمد شهری و تهیه طرح‌های هادی برای روستاهای واقع درحریم شهرها تاکید کرد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه همچنین به معرفی پروژه‌های کلیدی و پایه محرک درتوسعه استان پرداخت و گفت: دراین راستا می‌توان به پروژه راه‌آهن غرب کشور، پروژه قطار شهری کرمانشاه، انجام مطالعات طرح جامع حمل و نقل استان کرمانشاه، تکمیل شبکه بزرگراهی دردتس انجام استان و آسفالت راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار به طول ۵۸۵ کیلومتر، ایجاد لجستیک پارک استان کرمانشاه و تشکیل منطقه آزاد قصرشیرین اشاره کرد.

نظر شما