شناسهٔ خبر: 32045 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برگزاری دومین همایش اخلاق حرفه‌ای در خراسان‌رضوی/ تاکید بر مسئولیت‌پذیری جامعه مهندسان کشور

همایش دومین همایش اخلاق حرفه‌ای در مهندسی‌ساختمان با تاکید مدیرکل دفتر توسعه مهندسی بر مسئولیت‌پذیری جامعه مهندسی نسبت به وظایف و رعایت اخلاق حرفه‌ای، با شرکت ۶۵۰ نفر از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی در تالار ابن‌هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی دومین همایش اخلاق حرفه ای در مهندسی  ساختمان روز پنجشنبه مورخ ۲۵ آذر ماه سال جاری با شرکت ۶۵۰ نفر از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در تالار  ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد.  

در اين همايش دكتر منوچهر شيبانی اصل مديركل دفتر توسعه مهندسی ساختمات وزارت راه و شهرسازی، مبانی نظری نظام‌نامه رفتار اخلاقی حرفه‌ای در مهندسي ساختمان را تشريح كرد.

به گفته وی، نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و از شورای مرکزی و سایر تشکل های قانونی نظرسنجی گردید و نهایتا با امضای مقام عالی وزارت راه و شهرسازی دكتر آخوندی در تاریخ ۹۵/۴/۹ابلاغ شد.

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی  با بیان شعری از نظامی به تعریف اخلاق پرداخت.

وی رعايت اخلاق حرفه ای توسط مهندسين را در كليه فعاليتهای مهندسی ضروری دانست و افزود : اخلاق بیان کننده افعال فرد است که موجب سعادت یا شقاوت فرد می‌شود.

وی تصریح کرد : سجایایی که موجب می شود جمیع کردار انسان زیبا و پسندیده و یا ناپسند و زشت باشد، بایدها و نبایدها در رفتار انسان است، و کارهای اخلاقی در ذهن و وجدان بشر دارای ارزش و قیمت است.

دکتر شیبانی اصل به اخلاق فردی و اخلاق عمومی اشاره کرد و گفت : باید در وجود انسان سودمندی، اعتماد پذیری، عدالت، حق و تکلیف، مطالبه و مسئولیت باشد.

تاکید بر به روز رسانی خدمات مهندسی

مهندس مجید توتونچی رئیس هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی گفت: تعاملات مهندسان در چند وجه نیازمند توجه ویژه است. رفتار علم گرایانه مهندسان در عرصه ارائه خدمات مهمترین بحثی است که از لحاظ علم و تجربه به روزرسانی شود.

به گفته توتونچی در جهان امروز دستاوردهای علمی فراوانی وجود دارد که می‌توان در فضای الکترونیکی از آن‌ها بهره‌مند شد.

رئیس هیات‌مدیره نظام مهندسی ساختمان استان خراسان‌رضوی به بحث اقتصادی بودن تولید ساختمان اشاره کرد و افزود : باید ساختمانی که می سازیم از عمر طولانی؛ استحکام و استفاده از مصالح استاندارد برخوردار باشد.

وی تصریح کرد : خوشبختانه نظامات مهندسی از منابع علمی و دانش برخوردارند و در سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی آموزش مجازی مباحث علمی راه اندازی شده، که وظیفه تمامی مهندسین تشویق به استفاده از این دوره هاست.

رئیس هیئت مدیره سازمان ادامه داد : باید ارتباط و رفتار صادقانه مان در جامعه به گونه ای باشد که مردم برای بهره مندی از تخصص ما دچار تردید نشوند.

وی بیان کرد : امروزه استفاده از مهندسان معمار حرف اول در امر ساخت و ساز را می زند، تخصص‌ها در کنار هم و برای خدمت با هدف مشخص و صادقانه در به کارگیری تمامی توانمندی‌ها در شهر رخ نمایی خواهد کرد.

وی همچنین افزود باید مهندسان تعاملات خود را در درون مجموعه نظام مهندسی ساختمان بیش از پیش نزدیک نموده و در کنار همدیگر باعث هم افزایی در اهداف شوند و کاستی های جزئی را با راهنمایی یکدیگر تبدیل به یک فرصت و موفقیت  بزرگ نمایند.

مهندس توتونچی در پایان اظهار داشت : هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی هم باید تلاش کنند فرصت هایی را برای بروز استعدادهای مهندسان مهیا کنند و از تمام ظرفیت‌های استان به ویژه بخش‌های دولتی جهت پیشبرد اهداف کوتاه و بلندمدت بهره گیرند.

گفتنی است، دومین همايش اخلاق حرفه‌ای مهندسی ساختمان بصورت مشترك توسط اداره كل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی برگزار شد که شرکت کنندگان از یک امتیاز تمدید پروانه اشتغال برخودار خواهند شد./

نظر شما