شناسهٔ خبر: 32180 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ناشناخته‌های تهران/ نقد معماری و شهرسازی معاصر در یک مستند/ تاکید بر حفظ هویت‌شهری

پوستر مستند ناشناخته‌های تهران، مستندی از هادی آفریده در دویست و سی و یکمین گفتمان هنر و معماری با هدف نقد معماری و شهرسازی معاصر و تاکید بر حفظ هویت‌شهری همراه با سخنرانی تعدادی معمار به نمایش درخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ناشناخته‌های تهران نام مجموعه مستندی است که به هویت‌شهری نگاهی عمیق دارد. این مستند که کاری از هادی آفریده است در دویست و سی و یکمین گفتمان هنر و معماری با هدف نقد معماری و شهرسازی معاصر و تاکید بر حفظ هویت شهری به نمایش درخواهد آمد.

مجموعه مستند «ناشناخته های تهران» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هادی آفریده و روشنک اهرابی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) و در دویست و سی‌ و یکمین گفتمان هنر و معماری که به همت انجمن مفاخر معماری ایران تدارک دیده شده، به نمایش در خواهد آمد.  

پس از نمایش فیلم، ترانه یلدا و ابوالحسن میرعمادی و هادی آفریده، نقد خود را از معماری و شهرسازی معاصر و همچنین هویت‌شهری ارایه خواهند کرد.

در تعریف این مستند آمده است: هویت‌شهر، چهارچوبی است که در قالب آن، شهر شناخته می‌شود، این چهارچوب در ذهن استفاده کننده‌ها و در ذهن افرادی که شهر را از دور می شناسند، باید یک تعریف ویژه پیدا کند. هویت ملی، هویت سیاسی، هویت‌تاریخی و مذهبی و هویت‌کالبدی، که هر کدام از اینها مرتبط با موارد دیگر است. به این معنی که وقتی از هویت تاریخی یک شهر صحبت می‌شود، به شکلی وابسته به خاطره جمعی و حس تعلق مکان استفاده کننده هاست. هویت کالبدی تجسم یافته هویت اجتماعی یا هویت معنایی محیط است. پوسته‌ای است که بر اساس آن شهر، وقایع و موارد کلی را که در آن رخ داده، تجسم کرده و ساخته است. به این معنی که شهر به کمک محیط مصنوع می خواهد هویت تاریخی اش را نشان دهد.

بحث از هویت‌های محلی و جهانی، در جهان معاصر و تلاش های همه جانبه کشورها برای احراز هویت و گاه ساختن هویت‌های نوین (و حتی غیر واقعی از سوی برخی)، نشان از جدی‌بودن مقوله هویت در تعاملات اجتماعی و فرهنگی جوامع دارد و شهرهای کهن و مدرن، آوردگاه اصلی این رقابت هویتی برای تثبیت منش، هویت و شخصیت ویژه هر جامعه هستند.

بدین‌لحاظ مبحث هویت در چند دهه اخیر به یکی از محوری‌ترین موضوعات علمی، فرهنگی و حتی سیاسی تبدیل شده و در رشته‌های مختلف دانشگاهی به ویژه در حوزه علوم انسانی مورد بررسی و مداقّه قرار گرفته است. از آنجا که در حوزه معماری و شهرسازی، عناصر هویتی نمود و ظهور فیزیکی دارند، بیشتر موضوع مباحث نظری قرار می‌گیرند، زیرا تاثیرات فرهنگی و اجتماعی زیادی بر جامعه و شهروندان دارند. لذا شاخه‌ای از مباحث منتقدان هنری و در سالهای اخیر مستندسازان، همواره در خصوص چگونگی بازتاب ویژگی‌های هویتی یک جامعه در آثار معماری و شهرسازی و تاثیر متقابل این‌ها بر شکل‌گیری و تحول هویتی جوامع است.

در این میان مطالعات تاریخی و به ویژه تاریخ شفاهی همواره به عنوان مولفه‌ای بنیادین (در شناخت و معرفی آثار معماری معاصر) یکی از عناصر موثر یاری دهنده به مستند سازان در این حوزه است و به یک معنا نمی‌توان بدون آن، جوامع معاصر را مورد بررسی و نقد قرار داد.

شرکت برای عموم در این نشست آزاد است و علاقمندان می توانند چهارشنبه اول دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به موزه هنرهای آیینی امام علی(ع) به نشانی خیابان ولی عصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، شماره ۳۵ مراجعه کنند.

گفتنی است، نشست دویست و سی انجمن مفاخر معماری ایران تحت‌عنوان نشست سوم از سلسله نشست‌های ضرورت تحول در آموزش معماری کشور، ۲۴ آذرماه با سخنرانی مهندس سعید عینی‌فر، دکتر محمدمنصور فلامکی، دکتر مصطفی کیانی، دکتر محمود گلابچی، دکتر عبدالرضا محسنی، دکتر محمدمهدی محمودی و مهندس امیرحسین همتی برگزار شد. /

 

نظر شما