شناسهٔ خبر: 32273 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی دست‌آوردهای سفر به هند را تشريح كرد:

ایران میزبان هفتمين دوره اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه/ تاكيد بر توجه به بحران تخریب کشورهای جنگ‌زده در اولویت‌ نظام برنامه‌ریزی شهری/ بازدید از مرکز محله‌های فقیرنشین دهلی نو

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی از میزبانی ایران برای برگزاری دوره هفتم اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه خبر داد و گفت: طبق برنامه اجرایی مصوب در اجلاس، اقدامات و راهکارهای لازم برای پیشبرد برنامه‌های کشورها طی دو سال آینده مشخص و به عنوان پیوند اصلی سند اجلاس به تصویب رسید.

 محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص دست‌آوردهای سفر اخیر خود به هند جهت شرکت در اجلاس وزاری مسکن و شهرسازی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، تحویل ریاست از کره جنوبی به هند را اولین و مهم‌ترین اتفاق دوره ششم این اجلاس اعلام کرد و گفت: توافق ۸ کشور عضو هیئت رئیسه بر موضوعات و چالش‌های جدید حوزه شهرسازی در کشورهای منطقه دومین موضوع مطرح شده در این اجلاس بود که به طور مشخص در ۵ کارگروه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایزدی با بیان اینکه ایران نیز در این اجلاس مسئولیت کارگروه بهسازی مناطق نابسامان را برعهده دارد گفت: در کارگروه ما نیز تجربیات بسیار خوبی از سوی کشورهای عراق، هند، کره جنوبی و اندونزی معرفی و مطرح شد. همچنین ما به نمایندگی از ایران خواستار ایجاد کارگاه و معرفی این تجربیات به مدیران شهری خود در داخل کشور شدیم تا اسناد و تجربیات کمک کننده به تکمیل مسیر برنامه‌های بهسازی کشور را از سایر کشورهای جهان به داخل انتقال دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تأکید براین نکته که کشورهای نام برده زمینه‌های مشترکی به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با ما دارند گفت: مباحث و گفتگوهای انجام شده در اجلاس در نهایت منجر به تدوین یک برنامه اجرایی شده و پس از تحویل به هیئت رئیسه مورد تصویب قرار گرفت . طبق این برنامه، اقدامات و راهکارهای لازم برای پیشبرد برنامه‌های کشورها طی دو سال آینده مشخص و به عنوان پیوند اصلی سند اجلاس به تصویب رسید.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین از تصویب مسئولیت ایران برای برگزاری اجلاس هفتم خبر داد و گفت: تا کنون کشورهای هند، ایران، کره جنوبی، اندونزی از سال ۲۰۰۶ ریاست اجلاس را برعهده داشتند که ایران مجددا در دوره بعدی میزبانی آن را برعهده خواهد گرفت.

این مقام مسئول در اشاره به پخش فیلم دردناک نماینده کشور عراق از تخریبی که در طول چند سال اخیر در شهرهای این کشور به وجود آمده بود گفت: عراق این بحران را به عنوان یک آسیب جدی در اجلاس مطرح و از سایر کشورهای عضو تقاضای کمک کرد چراکه این حادثه به دلیل نابسامانی‌های موجود در کشورهای دیگر منطقه از جمله سوریه و یمن نیز دیده می‌شود.

ایزدی با تأکید براینکه این تجربه باید به عنوان یکی از اولویت‌های نظام برنامه‌ریزی شهری در صدر برنامه‌ها قرار بگیرد گفت: مسئله احداث کریدور شرق و تمایل بسیاری از کشورها از جمله هند و ژاپن برای ساخت آن از دیگر نکات مطرح شده در حاشیه این اجلاس بود که مشخصا نیاز برای ایجاد آن به طور محسوسی در منطقه احساس می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: در حاشیه این اجلاس همچنین بازدیدی از دو تجربه هند تحت عنوان مرکز تحقیقات وابسته به وزارت مسکن این کشور و محله‌های فقیرنشین دهلی نو در حوزه فعالیت‌های شهرسازی داشتیم.

وی اضافه کرد: در مرکز تحقیقات شاهد الگوهایی از ساخت مسکن برای گروه‌های کم درآمد به شکل نمونه بودیم که در پارک فناوری این منطقه ارائه و در اختیار افراد قرار گرفته بود. همچنین در بازدید بعدی از محله‌های فقیر نشینی عبور کردیم که بنیاد آقاخان بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و اقدامات ارزشمندی ازجمله ساخت مدرسه، پارک بانوان، سرویس‌های بهداشتی، تامین زیرساخت‌ها، مجموعه مذهبی، برگزاری برنامه‌های آموزشی و نرم افزاری، صندوق‌های تأمین مالی خرد و بسیاری اقدامات دیگر در این محلات انجام داده بود که خود نشان‌دهنده تأثیر فراوان این طرح‌ها بر کیفیت زندگی ساکنین بود./

نظر شما