شناسهٔ خبر: 32299 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

رایزنی برای آغاز کلنگ‌زنی ۱۱۴ واحد مسکونی بهسازی‌شده در بافت‌مرکزی تهران/ انتشار دلایل فروریزش خیابان مولوی از سوی مرکز تحقیقات/ تلاش برای ایجاد شهرهای ریل‌پایه

گزارش آخر هفته  پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای آغاز کلنگ‌زنی ۱۱۴ واحد مسکونی بهسازی‌شده در بافت‌مرکزی تهران از معاون اول رئیس‌جمهوری، انتشار دلایل و ابعاد مختلف فروریزش خیابان مولوی از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تلاش برای ایجاد شهرهای ریل‌پایه و مروری بر مصوبه‌های زیست‌محیطی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی در جمع فعالان و مدیران حوزه بنادر با تاکید بر ناگزیری انگاره‌های اقتصادی و  مخالفت با سرمایه‌گذاری‌های خلاف منافع ملی، بار دیگر اندیشه حاکم بر حوزه مسکن را در مجموعه وزارت راه و شهرسازی به تصویر کشید. تشکیل هفدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری با دستور جلسه بررسی و ارایه گزارش کمیته فنی درباره پروژه هرمزان و ارایه گزارش و بررسی تخلفات شهرداری لواسان، مروری بر ضوابط محیط‌زیستی شورای‌عالی شهرسازی و معماری در دولت یازدهم و جزئیات دو راهکار برای ارتقای کیفیت محیط‌زیستی شهرها، نامه وزیر راه و شهرسازی به معاون اول رئیس‌جمهوری و در خواست و پیشنهاد کلنگ‌زنی ۱۱۴ واحد مسکونی بهسازی بافت محدوده مرکزی تهران، تعیین‌تکلیف تصرفات غیرقانونی و ساماندهی استعلام‌های صادر شده و حل مشکلات اسناد واگذار شده به مردم در ۳۱ استان کشور، آغاز ساخت ساختمان‌های سبز با همکاری شرکت‌های آلمانی در کشور، افزایش بودجه ساماندهی حاشیه‌نشینی در دولت یازدهم، انتشار گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مبنی بر تشریح دلایل فروریزش خیابان مولوی و تشریح مهمترین اهداف احداث شهرهای جدید و ضرورت توجه به تامین انرژی‌های پاک و برگشت‌پذیر در شهرهای نوبنیان بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

مخالفت وزیر راه و شهرسازی با ادامه پروژه‌های خلاف منافع‌ملی

وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته خواستار پایان‌بخشیدن به اجرای برنامه‌هایی شد که ضد منافع مردم هستند. وی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر مخالفت خود نسبت به سرمایه‌گذاری خلاف منافع ملی گفت: می‌توانستم در ابتدای مسئولیتم، هر روز، پروژه‌های مسکن مهر را افتتاح کنم. اگر بخواهیم به اقتصاد برگردیم باید عوام‌فریبی و سردادن شعارهای بی‌بنیان و اقدامات عجیب غریب را کنار بگذاریم و برای این امر به یکپارچگی ملی بین ملت، ‌ دولت، مجلس و رسانه نیاز داریم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رایزنی برای آغاز افتتاح ۱۱۴ پروژه بهسازی‌شده بافت مرکزی تهران

همچنین در هفته‌ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری با اعلام آماده بهره‌برداری‌بودن ۲۱۴ پروژه مسکونی بهسازی‌شده در محدوده مرکزی تهران، خواستار کلنگ‌زنی پروژه ۱۱۴ واحدی بهسازی شده در محدوده مرکزی شهر تهران شد. (متن کامل نامه وزیر راه و شهرسازی را به معاون اول رئیس جمهوری اینجا بخوانید.)

مروری بر فعالیت‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درباره توجه به محیط‌ زیست

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در دولت یازدهم با هدف بهبود کیفیت محیط‌زیست، جلوگیری از تخریب سرمایه طبیعی کل عرصه های سرزمین و حفظ توان اکولوژیک شهرها به نحوی که حداقل استانداردهای زیست پذیری را حفظ کند ضوابطی را مصوب کرده یا در حال تصویب است که در میان مدت و بلندمدت در صورت رعایت آنها، آینده روشنی برای محیط زیست رقم می خورد. شواهد حاکی است در سه استان مهم شمالی، حفظ عرصه های طبیعی، زراعی و باغی، اولویت تهیه طرح‌های شهری قرار گرفته است. (جزئیات گزارش محیط‌زیستی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را اینجا بخوانید.)

جزئیات هفدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معمار ایران

هفدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور دکتر عباس آخوندی و به دبیری پیروز حناچی با ۶ دستور جلسه در حالی تشکیل شد که ارایه گزارش کمیته فنی درباره پروژه هرمزان و ارایه گزارش و بررسی تخلفات شهرداری لواسان مورد بررسی مجدد قرار گرفت و بر روی آن بحث شد. پیش‌تر، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درباره پروژه هرمزان مصوبه شورا را با دستور توقف عملیات ساختمان تا رفع خطر گود ابلاغ کرده بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حل مشکلات اسناد واگذار شده به مردم در ۳۱ استان کشور در سازمان ملی زمین و مسکن

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگویی از آغاز تعیین تکلیف تصرفات غیرقانونی و ساماندهی به استعلام های بی ضابطه طی سال های اخیر در ۳۱ استان کشور خبر داد. وی در بخشی از گفتگوی خود گفت: در بخش مسکن، نگاه به عملکرد نزدیک به ۴ دهه وزارت راه و شهرسازی نشان از ناهماهنگی‌هایی دارد و در حال‌حاضر، با حجم سنگینی از موضوعات و مساله در مورد تصرفات مواجهیم. در تمامی شهرها، حجمی از تصرفات غیرقانونی را داریم که طی سالیان ایجاد شده، دست به دست گشته و در حال حاضر به عنوان یک موضوع لاینحل رو به‌روی ما قرار دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انتشار و تشریح ابعاد و دلایل فروریزش خیابان مولوی

در هفته ای که گذشت، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گزارشی دلایل فروریزش خیابان مولوی تهران را تشریح کرد و بر ضروت مستندسازی حوادث و مخاطرات‌شهری مرتبط با زمان و بررسی توانمندی‌های مدیریت‌بحران در برابر حوادث‌شهری تاکید کرد. (جزئیات گزارش دلایل علمی فرونشست زمین در خیابان‌مولوی را اینجا بخوانید.)

ساخت ساختمان‌های سبز در هشتگرد با استفاده از تجربیات آلمانی‌ها

همجنین محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ساخت ساختمان‌های سبز در هشتگرد با استفاده از تجربیات آلمانی‌ها خیر داد و بهبود کیفیت ساخت و ساز در کشور را اجرای کامل مقررات‌ملی ساختمان عنوان کرد.

تدوین سیاست‌هایی برای توجه به کیفیت‌ زندگی از ابعاد گوناگون 

محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی نیز، افزایش محسوس بودجه ساماندهی به حاشیه‌نشینان در دولت تدبیر و امید را قابل توجه خواند و گفت: یش از دو دهه است که سیاست بازآفرینی شهری، مشکلات حوزه حاشیه نشینی را بررسی کرده با این حال در دولت تدبیر و امید تلاش شده تا با تدوین سیاست‌هایی به کیفیت‌های مختلف زندگی از ابعاد گوناگون توجه شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تامین انرژی‌های پاک و برگشت پذیر در شهرهای نوبنیان

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تشریح مهمترین اهداف احداث شهرهای جدید بر ضرورت توجه به تامین انرژی‌های پاک و برگشت پذیر در شهرهای نوبنیان خبر داد و ساخت شهرهای جدید ریل پایه را یکی از مهمترین اهداف وزارت راه و شهرسازی دانست. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما