شناسهٔ خبر: 32349 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در استان همدان برگزار شد:

نشست تخصصی در باب بازآفرینی با موضوع واکاوی مفهوم بازآفرینی شهری در تجارب جهانی

جلسه رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان همدان از تشکیل نشست تخصصی در باب بازآفرینی با موضوع واکاوی مفهوم بازآفرینی شهری در تجارب جهانی با حضور دکتر ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان و نمایندگان اعضاء ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان همدان خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، دومین نشست از سلسله نشست‌های بازآفرینی شهری با موضوع واکاوی مفهوم بازآفرینی در تجارب جهانی با تلاش شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و انجمن علمی طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینا و با همکاری اساتید طراحی شهری دانشگاه در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده هنر و معماری برگزار شد.

در این جلسه، معاون وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نکاتی در باب مفهوم و ضرورت بازآفرینی شهری و سیاست اجرای مفهوم بازآفرینی و کیفیت آن مطرح نمودند.

ایزدی بیان کرد: مهم‌ترین توجه به بازآفرینی و این سیاست، کیفیت است چیزی که امروزه در شهرهای ما کمتر به آن توجه می‌شود و شهرهای ما روز به روز نابسامان‌تر می‌شوند.

وی در ادامه گفت: با وجود طرح‌های متعدد جامع، تفصیلی برای شهرها، چه لزومی به وجود بازآفرینی است؟ علت تفاوت عمده توجه به این کیفیت‌ها است که در گذشته هیچ توجه به آن نمی‌شده مثلاً ایجاد ایمنی، امنیت، سرزندگی در خیابان‌ها و معابر که این‌ها همان کیفیت است که در ساخت‌وسازها به آن توجه نشده است.

ایزدی اظهار کرد: انواع مختلفی از کیفیت است که به آن‌ها توجه نمی‌شود، بافت‌های تاریخی و فرسوده است که با عدم توجه به آن‌ها به محدوده‌های بحرانی تبدیل شده و اینک از مسئله تبدیل به بحران شده خصوصاً بافت مرکزی شهر همدان که به دلیل برخورداری از بناهای با ارزش و تاریخی، امروزه به نقاط بحرانی و مشکل‌زا تبدیل شده است.

وی افزود: در دیدار با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به محدوده‌های بازآفرینی خصوصاً حاشیه‌نشین بسیار تأکید ویژه نمودند و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی هم همچنین توجه ویژه به این محدوده‌ها داشته و در برنامه ششم توسعه هم این موضوع برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در خصوص بازنگری طرح جامع همدان از اساتید و دانشگاهیان و اهل‌فن در این رشته خواست که دیدگاه‌ها و نظرات خود را جهت هر بهتر شدن طرح ارائه نمایند.

در ادامه این همایش مدیر گروه طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینا در خصوص پیاده محوری و حفظ بافت تاریخی استان مواردی را مطرح نمودند.

سجادزاده همچنین به بررسی اجرای این طرح در کشورهای هم‌جوار و کشور ترکیه اشاره کرد که با پیاده محور شدن خیابان استقلال استانبول روزانه ۲ میلیون نفر از این خیابان دیدن می‌کنند.

وی عنوان کرد: شاید تعداد زیادی از توریست‌های این کشور جهت دیدن همین خیابان به ترکیه سفر می‌کنند

وی بیان کرد: مرمت و احیا بناهای قدیمی، این مکان‌ها را از محل‌های بزهکاری به محله محوری و اماکن فرهنگی تبدیل می‌نماید.

در ادامه وی به تشریح نمونه‌هایی از تجارب موفق بازآفرینی شهری در جهان و ایران پرداخت.

دکتر عباسی (عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا) در این جلسه تجارب موفق بازآفرینی در فرانسه را مطرح کرد.

وی در همین خصوص عنوان کرد: امیدوارم در بحث بازآفرینی شهری، دانشگاه محلی برای تبادل اندیشه‌ها و تولید راهکارها در این زمینه باشد.

در پایان پس از ایراد سخنرانی‌ها، حضار سؤالات خود را در زمینه بازآفرینی مطرح نمودند و اینکه اداره کل راه و شهرسازی استان همدان به نمایندگی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران آمادگی حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را با موضوع بازآفرینی دارد.

گفتنی است در این جلسه با دعوت از مدیران در حوزه شهرسازی از سخنرانان و برندگان مسابقه «طراحی محور اربعین» تجلیل به عمل آمد.

نظر شما