شناسهٔ خبر: 32368 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار فارس در همایش بزرگداشت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری:

نگهداری راه‌ها بالاتر از ساخت راه‌های جدید است

سید محمدعلی افشانی استاندار فارس در مراسم بزرگداشت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری در شیراز با بیان این که زیربناهای اصلی اقتصاد و توسعه بعد از نیروی انسانی که محور و اساس توسعه محسوب می‌شود آب، حمل‌ونقل و انرژی است، گفت: اهمیت حمل‌ونقل در توسعه بر کسی پوشیده نیست و سایر بخش‌ها متناسب با میزان توسعه‌یافتگی بخش حمل‌ونقل توسعه پیدا خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس، سید محمدعلی افشانی استاندار فارس با اشاره به این که در صورت وجود شبکه حمل‌ونقل مناسب امکان جذب سرمایه‌گذار وجود خواهد داشت، ادامه داد: یکی از مسائلی که سرمایه‌گذاران به آن توجه می‌کنند قیمت تمام شده است که یکی از پارامترهای اساسی در تعیین قیمت‌ها، هزینه حمل‌ونقل است و هرچه کیفیت راه‌های استان و خدمات بین‌راهی با توجه به این که حمل‌ونقل جاده‌ای همچنان در مقایسه با حمل‌ونقل ریلی و هوایی حرف اول را می‌زند، بالاتر باشد قیمت تمام شده کمتر شده و سرمایه‌گذار رغبت بیشتری برای حضور پیدا خواهد کرد.

وی با بیان این که اگر تلاش کنیم جاده‌های مناسبی داشته باشیم و نواقص راه‌ها برطرف شود نه تنها در حوزه مأموریت خود نقش‌آفرین بوده‌اید بلکه در سایر حوزه‌ها نیز مؤثر خواهید بود، افزود: اگر گردشگری برای بازدید وارد استانی می‌شود وقتی باز می‌گردد خاطرات خود را بیان می‌کند، یکی از مهم‌ترین مسائل برای او جاده‌ها و خدمات بین‌راهی در جاده‌ها و کیفیت راه‌ها خواهد بود.

افشانی با اشاره به این که اساساً نجات جان انسان‌ها فراتر از محاسبات بوده و برای کسانی که یکی از نزدیکانشان را از دست داده باشند معنی دارتر است، تصریح کرد: اگر سرپرست، نان‌آور و یا عزیز خانواده‌ای از دست برود خسارت روحی و روانی آن برای بازماندگان، قابل‌اندازه‌گیری نیست؛ بنابراین نجات جان یک انسان ارزش فوق‌العاده خواهد داشت چه برسد به نجات جان عده زیادی از انسان‌ها یا نجات افراد از معلولیت.

وی با بیان این که افراد زیادی علاقه‌مند به حضور در مراسم‌های چیدن روبان، افتتاح و حضور در مقابل دوربین هستند؛ اما توجه کمتری به حفظ سرمایه‌های فراوانی که هزینه‌های زیادی برای آن‌ها شده و امروز در اختیار ما قرار دارد می‌شود، گفت: یکی از کارهایی که امروز انجام می‌شود اما باید با دقت و سرعت بیشتر صورت گیرد شناسایی نقاط آسیب‌پذیر جاده‌هاست.

استاندار فارس با تأکید بر این که شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها یکی از ضرورت ای اساسی حوزه راهداری است، اظهار داشت: اگرچه مشکلات تأمین منابع برای بخش‌های مختلف کشور و بخش حمل‌ونقل وجود دارد اما با اقدامات، تصمیمات و تدبیرهای دولت امیدواریم در آینده مشکلات یکی از پس از دیگری رفع شود و بتوانیم سهم بخش‌های مختلف را پرداخت کنیم.

افشانی با اشاره به این که علی‌رغم وجود خشک‌سالی متوالی باید مراقب باشیم کمبود بارش و فاصله طولانی بین بارندگی‌ها ما را از وقوع سیل غافل نکند و دچار خسارت‌های هنگفت به دارایی‌هایمان نشویم، ادامه داد: اگر همه آبراه‌ها، پل‌ها و ابنیه مختلف هم‌اکنون مورد بازبینی و بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم لایروبی در آن‌ها صورت گیرد از خسارت‌های فراوانی پیشگیری خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته با برگزاری جلسه مدیریت بحران و تأکید بر بازبینی و بررسی پل‌ها و کانال‌های آب با وجود بارش ۱۰۰ میلی‌متر باران در برخی شهرستان‌ها در مدت‌زمان کوتاه، خسارت بسیار اندکی وارد شد؛ اما همان میزان بارش در برخی استان‌های دیگر موجب خسارات زیادی شد.

استاندار فارس با تأکید بر این که بیش از ۷۰ درصد از خسارات وارده در سیل‌ها ناشی از تعلل دست‌اندرکاران است، ادامه داد: کافی است ارزیابی دقیقی از پل‌ها و شرایط آن‌ها صورت گیرد و نسبت به لایروبی آبراه‌ها و ارزیابی دقیق پل‌ها اقدام شود تا از بروز خسارت شدید در زمان بازندگی جلوگیری شود.

افشانی با بیان این که عدم وجود علائم جاده‌ای در بسیاری از مواقع عامل تصادف و واژگونی خودروها می‌شود، اظهار کرد: اگر علائم با دقت و به درستی نصب شود، خط‌کشی به‌موقع صورت گیرد و از مهم‌تر از همه از ابزارهای نوین مانند نصب دوربین در جاده‌ها استفاده شود، از بروز تصادفات زیادی جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: وجود دوربین‌های کنترل در مسیرهای جاده‌ای حتی اگر در فواصل زیاد نصب شده باشند و تابلوهایی که به رانندگان تذکر می‌دهد سرعت آن‌ها با دوربین کنترل می‌شود، باعث می‌شود افراد متوجه شوند کنترل صورت می‌گیرد و این خود یکی از عوامل کاهش تصادفات خواهد بود.

استاندار فارس با اشاره به این که حاکمیت قانون در جامعه باید بیش از وضعیت فعلی باشد، تصریح کرد: اگر قانون رعایت شود، همه سود خواهند برد.

افشانی ادامه داد: یکی از مفیدترین قوانین که بشر وضع کرده، مقررات راهنمایی و رانندگی است؛ نوع رانندگی افراد به دیگران هم مربوط است و عدم رعایت ضوابط و مقررات باعث آسیب رساندن به دیگران و مرگ آن‌ها می‌شود.

وی خواستار توجه راهداران به ترمیم به‌موقع آسیب‌های جاده‌ها شد و تأکید کرد: اگر به‌موقع آسیب‌های کوچک جاده‌ها را ترمیم کنیم خسارات وارده به یک درصد و گاهی یک‌هزارم کاهش خواهد یافت.

استاندار فارس با تأکید بر این که مدیریت جاده‌ها به صورت عام و خاص و به‌موقع عمل کردن وظیفه اصلی راهداران است، گفت: از شما که در زمان استراحت مردم و در سرما و گرما در طول جاده‌ها تلاش می‌کنید تشکر می‌کنم.

وی با قدردانی از پلیس راهنمایی و رانندگی که در زمانی که مردم در کنار خانواده‌هایشان هستند بیشتر در جاده‌ها حضور دارند، افزود: امیدوارم توشه‌ای برای دنیا و آخرت خود بردارید.

استاندار فارس با تأکید بر این که قضاوت مردم درباره عملکرد ما صحیح است، افزود: همه ما یک وظیفه داریم که رضایت مردم را فراهم کنیم؛ اگر مردم راضی باشند خداوند هم از ما راضی خواهد بود.

گفتنی است در این همایش مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس گزارشی از عملکرد این حوزه در استان ارائه کرد.

در ادامه، علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری با بیان اینکه زمستان امسال ۷۳ اکیپ راهداری و حدود ۱۲۳ گشت راهداری برای خدمات‌رسانی به‌موقع در جاده‌های استان فارس مستقر می‌شوند اظهار داشت: حدود ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های استان فارس در شرایط بارش برف نیازمند عملیات برف‌روبی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس، وی با اشاره به استفاده از ۴۵۱ دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین در طرح راهداری زمستانه استان فارس، افزود: اکیپ‌های راهداری در ۶۴ راهدارخانه ثابت و ۹ راهدارخانه سیار مستقر می‌شوند و تمام تدابیر لازم برای اسکان اضطراری مسافران جاده‌ها اندیشیده شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس عنوان کرد: در بحث ارتقا ایمنی راه‌ها و جاده‌ها تسطیح یک هزار و ۷۹۰ کیلومتر از راه‌ها، نصب ۲۸ هزار تابلو اخطاری و انتظامی، تصحیح ۹ هزار کیلومتر از خط‌کشی راه‌ها و افزایش دوربین‌های نظارت جاده‌ای از ۱۲ به ۱۷ عدد از جمله اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال با افزوده شدن ۷۶ سامانه ثبت تخلف و کنترل سرعت تعداد دوربین‌های نظارتی ما به ۱۴۰ عدد افزایش می‌یابد افزود: این دوربین‌ها ۴۵ درصد محورهای استان فارس را تحت پوشش قرار می‌دهد.

شناسایی ۲۰۴ نقطه پرتصادف و دارای استعداد تصادف در جاده‌های استان فارس

سیاهپور با بیان اینکه در حال حاضر ۷۶ دستگاه تردد شمار در جاده‌های استان فارس نصب شده است که پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال به ۱۰۰ برسد، گفت: در مجموع ۲۰۴ نقطه پرتصادف و دارای استعداد تصادف در استان فارس شناسایی شده است که امید است با تزریق اعتبارات تمام این نقاط برطرف شوند.

وی با بیان اینکه نقاط پرتصادف جاده‌های فارس باید برطرف شوند افزود: برای برطرف کردن هر نقطه به حدود ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است اما کل اعتبار استانی و ملی ما ۷ میلیارد تومان است بنابراین از استاندار فارس درخواست افزایش اعتبار راهداری برای برطرف کردن این نقاط را داریم. 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس با بیان اینکه در یک سال گذشته در بخش راهداری مدیریت بدون پول داشته‌ایم، گفت: پیمانکاران ۱۷۰ میلیارد تومان از ما طلب دارند اما با این وجود با ما همکاری کرده و پروژه‌های ما فعال مانده است.

در پایان این مراسم از ۱۵۰ راهدار، راننده و دست‌اندرکار دستگاه‌های خدمات‌رسان در جاده‌ها تقدیر و قدردانی شد.

نظر شما