شناسهٔ خبر: 32393 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نائب رئیس‌کمیسیون برنامه، بودجه مجلس مطرح کرد:

خرید هواپیما نشانه عملیاتی شدن برجام است/ نوسازی ناوگان خدمتی ماندگار به عموم مردم ایران است

سیدهادی قوامی نائب رئیس‌کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، نقطه قوت قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ را انجام آن در فضای پسابرجام دانست و گفت: اینکه این قراردادها درماه‌های بعد از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی انجام گرفت، نشانه عملیاتی شدن برجام است و پیام سیاسی روشنی به جهان دارد که مذاکرات دیپلماتیک بهترین راه برای حل مشکلات بین‌المللی است.

هادی قوامی نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفت وگوبا خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: نهایی شدن قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس هم ازنظراقتصادی وهم ازنظر سیاسی و روانی اهمیت زیادی دارد.

نماینده مردم اسفراین درمجلس شورای اسلامی نقطه قوت این قراردادها را انجام آن در فضای پسابرجام دانست و گفت: اینکه این قراردادها در ماه‌های بعد از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی انجام گرفت، نشانه عملیاتی شدن برجام و پیام سیاسی روشنی به جهان دارد که مذاکرات دیپلماتیک بهترین راه برای حل مشکلات بین‌المللی است.

وی ادامه داد: درحالی‌که گمانه‌زنی‌ها ورود هواپیما به ایران را رد می‌کرد، برجام توانست سرعت بیشتری به انجام نهایی این قرارداد دهد و مانع ادامه شایعه‌پراکنی ها وسنگ‌اندازی‌ها در مسیر عقد قرارداد نهایی شود.

قوامی در بیان فواید روانی انجام این قرارداد، تصریح کرد: از طرفی این قراردادها در شرایطی نهایی می‌شود که صنعت هوایی ایران به دلیل سالها تحریم کهنه و زمین‌گیر بود و مردم اعتماد خود به حمل‌ونقل هوایی را از دست‌داده بودند و در پی آن حمل‌ونقل جاده‌ای گسترش بیشتری داشت که اتفاقا آمار بالای تصادفات جاده‌ای هم‌ریشه درسهم بالای استفاده مردم ازسفرهای جاده‌ای در غیاب صنعت حمل و نقل هوایی ایمن بود.

وی نوسازی ناوگان را خدمتی ماندگار به عموم مردم ایران دانست و گفت: استفاده از حمل و نقل هوایی رو به گسترش است و در این میان ایران باید می‌توانست سهم از دست رفته خود را پس  بگیرد. در طی این سالها جولان ایرلاین های خارجی بر فراز آسمان ایران، از اعتماد به نفس متخصصین ما در این حوزه کاسته بود و امیدی به امکان رقابت با کشورهای رقیب برای ما نمانده بود، لازم بود که مسئولان به این موضوع توجه جدی نشان دهند.

این نماینده مجلس با اعلام اینکه اقتصاد شرکت‌های هواپیمایی در پی نوسازی ناوگان بهبود خواهدیافت، گفت: قراردادی که با بوئینگ و ایرباس به امضا رسیده در سطح بین‌المللی است و تمام مشخصات یک قرارداد بین‌المللی را داراست، این نکته می‌تواند گویای این مهم باشد که دوران امتناع بانک ها و شرکت های بزرگ از تجارت با ایران به پایان رسیده است و ایران را آماده عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری بیشتر به جهان معرفی کند. ضمن اینکه این قرارداد از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری خواهدکرد و درنهایت به اقتصاد ایران جان تازه‌ای خواهد بخشید.

قوامی با اعلام اینکه متاسفانه هواپیمایی چمهوری اسلامی ایران در طی این سالها قدرت رقابت خود با کشورهای منطقه را از دست داد، گفت: با این خرید ایران‌ایر به دوران شکوفایی خود بازمی گردد، اکنون سالهاست توان ایران ایر در منطقه کاهش یافته است و نوسازی می‌تواند جایگاه ایران را با توجه به گسترش ارتباط با دنیا به خصوص همکاری با کشورهای درجه یک، به دست آورد.

وی به سهم مجلس در نوسازی ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت:مجلس وقتی خلاء های صنعت هوایی را دید برجام را تصویب کرد و سعی نمود با مهر تایید زدن بر توافقی مهم و جاده باز کن، شرایط را برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید زیر سایه خرید هواپیما و نوسازی ناوگان انجام دهد.

نظر شما