شناسهٔ خبر: 32399 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی:

برگزاری کارگاه آموزشی تاب‌آوری شهری در اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان

شعبانعلی خاوری به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی کارگاه آموزشی تاب‌آوری شهری در اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان، کارگاه آموزشی تاب‌آوری شهری با هدف آشنایی با مفاهیم استحکام بنا، پدافند غیرعامل، امداد و نجات و مدیریت سوانح به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی و مصادف با سالروز زلزله بم با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی کشور  و انجمن بانوان امدادگر گیلان و حضور مدیران ارشد استان و اساتید دانشگاهی برگزار شد.

علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت خوشبختانه تمهیدات خوبی در جهت مدیریت بحران در استان صورت گرفته و نسبت به گذشته در وضعیت بهتری قرار داریم. وی افزود بهبود وضعیت شهری و توجه به ارتقای وضعیت زندگی شهروندان یکی از مسائل مهمی است که باید به آن عنایت داشت.

به عنوان مثال شهر تهران از لحاظ کمی بسیار رشد داشته ولی از لحاظ کیفی توجه کمی به آن شده است. وی هشدار داد شاید فردای شهر رشت و استان گیلان، تهران امروز  باشد. خاوری به ساخت‌وسازهای غیرمجاز بدون توجه به سطح تراکم اشاره کرد و گفت همگی ما باید نسبت به ایجاد چنین شرایطی پاسخگو باشیم.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان بیان کرد: بخش مهمی از مشکلات موجود  فرهنگی است، چراکه که به اندازه کفایت قوانین در این خصوص موجود است لیکن با توجه به مشکلات فرهنگی موجود به قوانین عمل نمی‌شود.

خاوری افزود: متأسفانه سکونتگاه‌های غیررسمی همچنان در حال شکل‌گیری است حال آنکه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری باید به طور جدی به ساماندهی حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی  پرداخت و با اقدامات مؤثر در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی معضل  مربوطه را حل کرد.

در ادامه مهندس عزیزی مدیرکل بحران به شناسایی مخاطرات و افزایش تاب‌آوری در برابر بحران‌های حاصل از حوادث طبیعی اشاره کرده و گفت: حوادث و سوانح از آثار نادرست توسعه است. توسعه‌ای که نه به‌صورت سیستماتیک بلکه تنها در راستای ایجاد ابرشهرها گام برداشته است. عزیزی، تراکم بالای جمعیت، ساخت‌وسازهای آسیب‌پذیر، عدم آگاهی در بحث مقاوم‌سازی، عدم توجه به ساخت ساز علمی و فنی را عوامل مؤثر در بروز و ظهور بحران دانست.

وی همچنین مهاجرت به شهرها، سکونتگاه‌های غیررسمی و ایجاد سکونتگاه‌های بدون برنامه‌ریزی را از پیامدهای شهرسازی غیراصولی دانست. وی افزود یک شهر ایده‌آل شهری است که ایمن، پاک، روان و سبز باشد. تمامی این موارد در ساخت یک شهر ایمن بایستی لحاظ شود و مدیریت بایستی برای آن فکر کند.

نظر شما