شناسهٔ خبر: 32427 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در کنفرانس ملی ایمنی، بهداشت، محیط زیست در صنعت ساختمان مطرح شد

اخذ تصميمات جدی در كارگروه حوادث ساختمانی طی ۶ ماه آینده/ بازدهی ۵ برابری سرمایه‌گذاری در حوزه ایمنی ساختمان/ خطای انسانی عامل ۸۰ درصد حوادث ساختمانی

کنفرانس مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اعلام قابل پیشگیری بودن ۹۸ درصد حوادث ساختمانی گفت: کارگروه حوادث ساختمانی تشکیل می‌شود و در شش ماه آینده تصمیمات جدی از سوی این کارگروه اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی‌فر مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان امروز پنج دی‌ماه در کنفرانس ملی ایمنی، بهداشت، محیط زیست در صنعت ساختمان در محمودآباد استان مازندران با تاکید بر اینکه جبران حوادث ساختمانی گاهی بسیار دشوار خواهد بود، گفت: علت اصلی حوادث ساختمانی توجه نكردن به مقررات ملی ساختمان و بی‌توجهی به بحث ضوابط و قوانین است.

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ادامه داد: اگر بخواهیم از حوادث سخت و دشوار در بحث ساختمان جان سالم به درببریم باید به بحث تخصصی بودن ساخت ساختمان‌ها توجه کنیم و تلاش کنیم تا ساختمان‌ها توسط افراد واجد صلاحیت ساخته شوند.

مانی‌فر آگاهی و آموزش مهندسان واجد صلاحیت را در استمرار مقررات ملی ساختمان مهم قلمداد کرد و گفت: بسیاری از سازندگان و سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری در ایمنی را جزو سرمایه‌گذاری نمی‌دانند و آن را جزو هزینه‌ها محسوب می‌کنند در حالی که واقعیت‌ها و آمارهای بين‌المللی نشان از بازگشت سرمایه در صورت رعایت کردن مباحث ایمنی دارد.

وی گفت: ۸۰ درصد حوادث ساختمانی ناشی از خطای انسانی است و با برآوردهایی که از سوی سازمان‌های جهانی اعلام شده ۹۸ درصد حوادث ساختمانی قابل پیش‌گیری است.

اين مقام مسئول ادامه داد: آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که هزینه کردن در ایمنی و افزایش ایمنی در ساختمان‌ها به اندازه دو تا پنج برابر بازدهی دارد و همچنین سرمایه‌گذاری در تجهیزات ایمنی سه و نیم برابر بازدهی و دربخش آموزش ۴ و نیم برابر بازدهی خواهد داشت.

مانی‌فر گفت: با بررسی‌های انجام شده مشخص شده ۱۰ تا ۱۵ درصد درآمد سرانه جامعه صرف هزینه‌های حوادث ساختمانی می‌شود که این هزینه‌ها به خانوارها و جامعه تحمیل می‌شود.

نظر شما