شناسهٔ خبر: 32470 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار خبر داد:

تلاش برای افزایش توان پردازشی سازمان هواشناسی تا یکهزار برابر پردازش فعلی/ خرید ابررایانه در دولت یازدهم ممکن شد

پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که تلاش می‌کنیم توان پردازشی سازمان هواشناسی را تا یکهزار برابر پردازش فعلی افزایش دهیم گفت: در دنیا فقط پنج کشور تولیدکننده سوپررایانه وجود دارد که هیچ کدام نیز حاضر به فروش این سیستم‌ها به ایران نبودند ولی ما در دولت یازدهم موفق به خرید آن شدیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود پرهیزکار درخصوص عملکرد بخش پردازشی سازمان هواشناسی اعلام کرد: هر چند که با استفاده از ابر رایانه هواشناسی، هم اکنون توان پردازش سازمان هواشناسی کشور نسبت به سال ۱۳۹۲ بیش از ۷۰ برابر افزایش یافته است، اما تلاش خواهیم کرد با استفاده از سیستم‌های پیشرفته رایانه‌ای این توان را بیش از پیش ارتقا دهیم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: با توجه به نیاز سازمان هواشناسی کشور به استفاده از سوپر رایانه‌های پیشرفته که در مدل‌سازی جو و پیش‌بینی هواشناسی کاربرد زیادی دارد، خرید یک دستگاه ابر رایانه در دستور کار ما قرار گرفت و سال گذشته موفق شدیم این ابر رایانه را وارد کشور کنیم.

وی تصریح کرد: در دنیا فقط پنج کشور تولیدکننده سوپررایانه وجود دارد که هیچ کدام نیز حاضر به فروش این سیستم‌ها به ایران نبودند.

رییس سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: جدا از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، فروش ابررایانه به علت ظرفیت بالای پردازشی این سیستم‌ها از گذشته برای ما ممنوع بود و هیچ کشوری حاضر به فروش این رایانه‌ها به ایران نبود.

پرهیزکار با بیان این که امروزه در فرآیند پیچیده پردازش سریع داده‌ها، دو سامانه کلاسترینگ (وصل شدن چندرایانه به یکدیگر) و سوپررایانه کاربردهای زیادی دارند، گفت: سوپررایانه‌ها به طور کلی ماهیت متفاوتی دارند، زیرا از پردازشگرهای بسیار قوی برخوردارند که امکانات و توان بالاتری در رابطه با مدل‌سازی و پردازش سریع داده‌ها و اطلاعات در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

به گفته وی، رایانه‌ای که برای سازمان هواشناسی کشور خریداری شده ۱۴ ترافلاپس (ده به توان دوازده پردازش در ثانیه) توان پردازشی دارد در حالی که توان پردازشی کشورهای پیشرفته از مرتبه پتافلاپس است که هزار برابر بیشتر از ما است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: هرچه توان پردازشی افزایش یابد، امکان اجرای مدل‌های هواشناسی با تفکیک و دقت بالاتر مهیا شده و پیش‌بینی وضع هوا با دقت بهتری انجام خواهد شد. سازمان هواشناسی کشور درصدد است در پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه به توان یک هزار برابری پردازش فعلی دست پیدا کند.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان هواشناسی کشور در حاشیه نخستین نمایشگاه بین المللی راهسازی، راهداری، حمل ونقل و صنایع وابسته که هفته گذشته در محل مصلی تهران برگزار شد، از خرید یک دستگاه سوپر رایانه امریکایی با هزینه بیش از ۴۰ میلیارد ریال(۴میلیارد تومان) خبر داده بود.

پرهیزکار گفته بود، مراجعه به سایت سازمان هواشناسی کشور همواره روند صعودی دارد و ۳۹۲ بیش از ۲۵۰ هزار نفر به سایت هواشناسی کشور مراجعه کردند و در یک روز سرد امسال تعداد ۶۴۶ هزار و ۸۲۲ نفر به این سایت سر زدند و این نشان می‌دهد اطلاعات هواشناسی به سهولت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی پیش از این گفته بود؛ به واسطه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شرایط برای خرید تجهیزات هواشناسی مهیا شده و مهمترین مشکل نبود اعتبارات است./

نظر شما