شناسهٔ خبر: 32588 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان خبر داد:

نصب ۲۲ دستگاه ثبت ارتعاشات زمین‌لرزه در گلستان

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با توجه به اهمیت پیشگیری و کاهش اثرات و خسارات ناشی از بلایای طبیعی گفت: مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به منظور تکمیل شبکه زلزله‌نگاری کشور، اقدام به نصب و راه‌اندازی ۲۲ دستگاه شتاب‌نگار برای ثبت و ضبط ارتعاشات زمین‌لرزه در استان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارک قدم عصر روز سه‌شنبه با اعلام این خبر در نشست تخصصی بررسی ایمنی ساختمان‌ها که در مرکز فرهنگی هنری میرداماد گرگان برگزار شد، گفت: این دستگاه‌های حساس طی دو مرحله بر روی پوسته‌ها و سنگ‌بسترهای استان نصب شده و تا شعاع ۵۰ کیلومتری زمین را می‌توانند پوشش دهند.

وی، به تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی پدیده ژئوتکنیک لرزه‌ای با مقیاس کوچک در استان، اشاره‌ای کرد و گفت: بر اساس این نقشه‌ها، محدوده استان به لحاظ برآورد کلی خطرات زمین‌لرزه به ۴ بخش تقسیم شده‌اند.

مبارک قدم توضیح داد: بخش اول شمال مناطق کوهستانی جنوب استان است که با خطر نسبی زیاد ارزیابی شده و بخش دوم نواحی جلگه‌ای و دشت هستند که در خطر نسبی زیاد قرار گرفته و متأسفانه بیشترین تراکم مراکز جمعیتی اعم از شهرها و روستاها در این نوار شرقی و غربی گسترده شده و بخش عمده‌ای از شریان‌های حیاتی و زیرساخت‌های استان در محدوده‌های جلگه‌ای و دشت قرار دارند.

این مقام اجرایی گلستان افزود: بخش‌های سوم و چهارم نقشه‌های پهنه‌بندی هم مناطق میانی و شمالی استان هستند که در پهنه‌های متوسط و کم‌خطر قرار دارند.

به گفته وی، به دلیل مقیاس کوچک بودن نقشه‌های پهنه‌بندی و توجه کلان به موضوع، رفتار متفاوت سنگ‌بستر در انتقال امواج و شرایط متفاوت ساخت‌وسازها و روبناها؛ دست‌کم در شهرهای بزرگ به نقشه بزرگ‌مقیاس برای ارزیابی دقیق مخاطرات و پدیده‌های ژئوتکنیک نیاز داریم تا بتوانیم هم توسعه شهر را مدیریت کنیم و هم شرایط بحران را بسنجیم.

مبارک قدم با توجه به قرارگیری برخی از شهرهای استان در پهنه خطر نسبی زیاد و تأکید بر تاب‌آوری شهری، گفت: به همین منظور، تهیه ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای شهر با توجه ظرفیت‌های سازمان نظام‌مهندسی و مدیریت شهری و آموزش شهروندی جهت تقویت بافت‌های اجتماعی و افزایش سطح آگاهی و آمادگی ساکنین آن‌ها به مخاطرات طبیعی، آغازگر حرکتی به سمت ارتقای ایمنی و تاب‌آوری شهرها در برابر بلایای طبیعی خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اظهار کرد: از آنجایی که سیل و زلزله بیشترین سهم مشکلات را از میان بلایای طبیعی در ایران به خود اختصاص داده و بسترهای نامناسبی که استعداد رانش و روانگرایی را دارند و به‌ویژه بافت‌های فرسوده که به جهت نابسامانی ساخت‌وسازها، ریزدانگی، مشکلات نفوذپذیری و مقاومت اندک بناها و یا به عبارتی ناپایداری ساختمان‌ها؛ توجه به این مناطق را در اولویت قرار می‌دهد.

مبارک قدم افزود: آگاهی از مخاطرات طبیعی و ارتقای تاب‌آوری جامعه شعاری است که با هدف ترویج فرهنگ ایمنی و انسجام در بهینه‌سازی اقدامات به عمل آمده در سال ۹۵ برای روز ایمنی در برابر زلزله در نظر گرفته شده است.

وی با یادآوری واقعه دل‌خراش زلزله بم در روز پنجم دی‌ماه ۱۳۸۲ و گرامیداشت یاد و خاطره چند هزار قربانی این فاجعه اسفناک؛ می‌گوید: برگزاری این‌گونه نشست‌ها فرصتی را برای آگاه‌سازی بیشتر و ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه و شاخص‌های ایمنی جهت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر این دست از بلایای طبیعی فراهم می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با صراحت گفت: برگزاری برنامه‌ها، فعالیت‌های آموزشی و ترویجی متنوع در این‌گونه مناسبت‌ها، فرصتی را فراهم می‌کند تا با مروری بر ظرفیت‌های موجود و چالش‌هایی که در روبرویمان قرار دارد، اصولی را تدوین کنیم تا با نظارت بر اجرای آن‌ها، زمینه‌های کاهش آسیب‌پذیری و بهبود و ارتقای ایمنی در بافت‌های شهری فراهم شود.

وی، نکته اصلی را، توجه به ارتقای تاب‌آوری به بعد از وقوع حادثه بیان کرد و یادآور شد: تاب‌آوری شهری به معنی تطبیق‌پذیری ساختاری در برابر تغییرات ناگهانی یا تدریجی و یکی از ابعاد کلیدی توسعه پایدار و قابلیت‌های نهفته شهری است که آمادگی پاسخگویی و بازیابی در برابر تهدیدات، بلایا و تغییرات را با کمترین آسیب‌ها به ایمنی، سلامت عمومی و اقتصاد و امنیت کشور را فراهم می‌کند.

مبارک قدم با بیان اینکه گلستان هم یکی از استان‌های کشور است که در منطقه گسل‌های لرزه‌ای قرار گرفته، متذکر شد: فعالیت‌های لرزه‌ای این گسل‌ها در آینده می‌تواند استان را بشدت تحت تأثیر قرار دهد.

پنجم دی‌ماه مصادف با واقعه زلزله بم، در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نام‌گذاری شده است.

نظر شما