شناسهٔ خبر: 32605 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار دریایی در هفته اخیر:

افتتاح طرح توسعه بندرچابهار در بهار۹۶/ اولین محموله از تجهیزات ۴۰۳ میلیون دلاری بندرچابهار در راه ایران/ امضای موافقتنامه حمل و نقل دریایی تجاری بین ایران و قزاقستان

بندر چابهار تاکیدات وزیرراه و شهرسازی برضرورت توجه به توسعه اقتصاد دریامحور، بارگیری اولین محموله از تجهیزات ۴۰۳ میلیون دلاری بندرچابهار از بندر روستوک کشور آلمان و حمل آن به سمت ایران همزمان با اعلام خبر افتتاح طرح توسعه بندرچابهار در بهار۹۶ به عنوان عیدانه مردم سیستان و بلوچستان از سوی استاندار سیستان و هم‌چنین عضویت ایران در کمیته IMSO به عنوان مهم‌ترین دستاورد دریایی دولت تدبیر و امید، اهم اخبار حوزه دریایی در هفته‌ گذشته است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: راه‌اندازی فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در بهار سال ۹۶ عیدانه دولت تدبیر و امید به مردم ایران به ویژه سیستان و بلوچستان و کشورهای همسایه و هم مرز آبی و خاکی است. این خبر را استاندار سیستان بلوچستان می دهد و در ادامه می گوید:برای پیشرفت ۸۲ درصدی مرحله نخست بندر شهید بهشتی چابهار پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل فاز نخست طرح توسعه آن سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار دیگر نیاز است.

به گفته علی اوسط هاشمی،طرح توسعه بندر چابهار همزمان با اجرای شبکه ریلی و انتقال گاز در استان درحال انجام است که با توجه به اهمیت بندر و دریا، طرح توسعه بندرشهید بهشتی طرح نخست کشور است. 

وی با بیان اینکه چابهار با توجه به موقعیت راهبردی، نقش ملی برای توسعه این منطقه ایفا می‌کند، افزود: با تکمیل طرح توسعه بندر چابهار ترانزیت، تجارت و مبادلات کالا و بار از کشورهای حاشیه اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه رونق می‌گیرد. در این مرحله یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تنی قبلی افزوده می‌شود و این افزایش تا  هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن ادامه خواهد داشت.

۶۵۰ میلیون دلار نیز برای خرید تجهیزات بندر در نظر گرفته شده که تا یک ماه آینده به بندر می‌رسد و کار نصب آنها آغاز خواهد شد.

در زیر مروری داریم به مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت:

افتتاح طرح توسعه بندرچابهاردر بهار۹۶/ پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی مرحله نخست بندرشهید بهشتی

استاندار سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه طرح توسعه بندرشهید بهشتی چابهار درسه شیفت کاری ادامه دارد، گفت: راه اندازی مرحله نخست طرح توسعه بندرشهید بهشتی چابهار در بهار ۹۶ عیدانه دولت تدبیر و امید به مردم ایران به ویژه سیستان و بلوچستان و کشورهای همسایه و هم مرز آبی و خاکی است.

علی اوسط هاشمی گفت: سرعت در فعالیت های طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار امیدواری زیادی برای تغییر وضع اقتصادی منطقه ایجاد کرده است.وی ادامه داد: طرح توسعه بندر همزمان با اجرای شبکه ریلی و انتقال گاز در استان در حال انجام است که با توجه به اهمیت بندر و دریا، طرح توسعه بندر شهید بهشتی پروژه نخست کشور است.

وی تصریح کرد: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی نقش ملی برای توسعه این منطقه ایفا می کند.وی گفت: با تکمیل طرح توسعه بندر چابهار ترانزیت، تجارت و مبادلات کالا و بار از کشورهای حاشیه اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه رونق می گیرد. در این مرحله یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی قبلی افزوده می شود و این افزایش تا هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن ادامه خواهد داشت. ۶۵۰ میلیون دلار برای خرید تجهیزات بندر در نظر گرفته شده است که تا یک ماه آینده به بندر می رسد و کار نصب آنها آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: از ۶۵۰ میلیون دلار، ۴۰۵ میلیون دلار آن از محل صندوق توسعه ملی، ۱۵۰ میلیون دلار مشارکت و همکاری کشور هند و ۱۷۰ میلیارد ریال در هفته جاری شاهد امضای قرارداد توسط شرکت های داخلی بودیم.

اولین محموله از تجهیزات ۴۰۳ میلیون دلاری بندرچابهار در راه ایران/ بهره‌برداری از فاز نخست طرح توسعه بندرچابهار تا پایان امسال

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، خبرداد که نخستین محموله از تجهیزات و ماشین آلات فاز یک توسعه ­ی بندرشهید بهشتی چابهار از بندر روستوک کشور آلمان بارگیری شد وگفت: تا پايان سال جاری فاز اول پروژه طرح توسعه بندرشهید بهشتی چابهار با حضور رييس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسيد. وی اعلام کرد: برای خرید این تجهیزات و آماده‌سازی زیرساخت‌های بهره‌برداری از آنها، در فاز اول یک میلیارد دلار هزینه شده است.

به گفته آقایی استاندار سیستان و بلوچستان در جریان این بازدید ضمن اعلام رضايت از روند پيشرفت بزرگ‌ترين و فعال‌ترين پروژه بندری كشور، اعلام کرد: ورود تجهيزات و فعال شدن اين بندر موجب ایجاد تحول شگرف و بزرگی در استان، محور شرق و منطقه خواهد شد. اوسط هاشمی، گفته است: تا پايان سال جاری فاز اول پروژه طرح توسعه بندرشهیدبهشتی چابهار با حضور رييس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسيد.

آقایی با اشاره به محموله تجهیزات و ماشین‌آلات فاز یک طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار که بارگیری شده و به سمت ایران درحرکت است، گفت: این محموله که برای بندر بسیار حائز اهمیت است شامل سه دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی ۸۰ تنی، دو دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی ۱۴۰ تنی، سه دستگاه جرثقیل موبایل محوطه ای ۵۰ تنی و یک دستگاه جرثقیل موبایل محوطه ای ۱۳۰ تنی است.

بر اساس سخنان این مقام مسوول در بندر چابهار، این محموله تا يک ماه آينده به بندر چابهار وارد خواهد شد و زيرساخت‌های لازم جهت تخليه تجهيزات ذكر شده و بهره‌برداری از اين تجهيزات جهت امور تخليه و بارگيری در بندر مهیا شده است.

دستاورد دریایی دولت تدبیر و امید/ ایران عضو کمیته IMSO شد

نماینده سازمان بنادر در سازمان جهانی دریانوردی از عضویت ایران در کمیته مشورتی سازمان بین المللی ماهواره ای دریایی (IMSO) خبر داد.جمهوری اسلامی ایران در بیست و چهارمین اجلاس سازمان بین المللی ماهواره ای دریایی (IMSO) به عنوان یکی از اعضای کمیته مشورتی این سازمان در منطقه آسیا – پاسیفیک انتخاب شد.

ماندانا منصوریان با اشاره به اینکه مطابق اساسنامه و روش کار «ایمسو»، کشورهای عضو کمیته مشورتی (Advisory committee) از چهار منطقه آمریکا، اروپا، آفریقا و آسیا – پاسیفیک انتخاب می شوند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از میان ۳۴کشور منطقه آسیا ـ پاسیفیک در ردیف یازدهم سهمیه این منطقه قرار گرفت.

نماینده ایران در سازمان جهانی دریانوردی (IMO) افزود: انتخاب و معرفی ایران، یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در راستای حضور فعالانه و سازنده در اجلاس جهانی قلمداد می‌شود.

امضای موافقتنامه حمل و نقل دریایی تجاری بین ایران و قزاقستان/ تجارت دریایی بین دو کشور تسهیل می شود

به گفته خسرو سرایی، موافقنامه حمل و نقل تجاری دریایی که بین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران و وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان به امضا رسید در نوع خود اولین سند بین ایران و چهار کشور ساحلی خزر محسوب شده و بسیار حائز اهمیت است.براساس این گزارش، قبل از این یک موافقتنامه بحر پیمایی بین ایران و شوروی سابق وجود داشته که سابقه آن به ۹۰ سال قبل باز می گردد، تنظیم این موافقتنامه به دلیل ظرافت های خاصی که در رژیم حقوقی دریای خزر مطرح می باشد از اهمیت خاصی برخوردار است.

سرایی همچنین از امضای قراردادی بین شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت راه آهن قزاقستان برای تسهیل تجارت به وسیله حمل و نقل ترکیبی خبر داد و اضافه کرد: تسهیل مبادلات بانکی بین روسای بانک مرکزی دو کشور، سند دیگری بود که بین طرفین امضا شد. این سند تبادل وجه معاملات را تسهیل ساخته و به روان تر شدن تجارت بین دو کشور و همچنین به همکاری های گسترده تر کارگزاران ذیربط حمل و نقل خواهد انجامید.

جزئیات یکصد و نود و دومین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری/ ضرورت توجه به توسعه اقتصاد دریا محور

آخوندی در یکصد و نود و دومین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری ضمن تأکید بر اهمیت توسعه اقتصاد دریا محور در کشور بیان کرد: ما باید به این مسئله توجه داشته باشیم که جنس بنادر از نوع بین‌المللی است، بنابراین ما باید امکان جذب سرمایه بین‌المللی را فراهم کنیم. قطعا بندر یک منطقه محلی نبوده و برای آنکه اقتصاد دریا محور به وجود آید باید به این مسئله توجه کرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اضافه کرد: درحال حاضر مهمترین مسئله ما در بخش دریایی توجه به پس‌کرانه و توسعه صنایعی است که در پشت آن وجود دارد. بازخوانی توسعه پس‌کرانه‌ها با دریا نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.وی افزود: بندر ابزاری برای توسعه کرانه و شهر و صنعت مربوط به آن است که خود بیانگر رویکردی متفاوت است.

آخوندی با بیان این مطلب که ایجاد ارتباط جهت تولید در پس‌کرانه‌ها امری بسیار حائز اهمیت است گفت: اگر در حال حاضر سواحل کشور خالی است این به دلیل بحث حمل و نقل نیست بلکه نبود تولید در پس‌کرانه‌ها دلیل اصلی ان است، چراکه در زمان فعلی تنها در برخی کلان‌شهرها شاهد تولید هستیم. ما باید ببینیم که چگونه می‌توانیم در این مناطق تولیدی سازگار با حمل و نقل داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: تولید در پس‌کرانه‌ها پیام اصلی این بحش بوده که قطعا باید در سیاست‌های اتخاذ شده در نظر گرفته شود.

تخلیه و بارگیری بیش از ۹۳ میلیون تن کالا نفتی و غیر نفتی از بنادر ایران/ افزایش ۸۵ درصدی صادرات کالای نفتی

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، در هشت ماه گذشته از تمام بنادر ایران ۹۳ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۷۷ تن کالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شد که ۶.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش داشته است. از میان ۹۳ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۷۷ تن کالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیر شده در هشت ماه گذشته از تمام بنادر ایران، سهم تخلیه و بارگیری کالای غیرنفتی ۶۱ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۴۷۷ تن بوده است.

از کل آمار تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی سهم تخلیه برابر ۲۶ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۲۷۴ تن و سهم بارگیری ۳۵ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۳۰۴ گزارش شده است.آمار واردات و صادرات این نوع کالا هم در هشت ماه گذشته به ترتیب ۲۰ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۱۷۹ تن و ۳۱ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۲۲۸ بوده است.

هم چنین در هشت ماه گذشته از کل بنادر ایران ۲ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۳۸ تن کالا ترانزیت شده است.از کل آمار تخلیه و بارگیری کالای نفتی سهم تخلیه ۱۳ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۵۰۰ تن بوده همچنین سهم بارگیری این نوع کالا ۱۸ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۳۹ تن گزارش شده است.

هم چنیندر هشت ماه گذشته برابر ۱۶ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۳۸۷ تن کالای نفتی واردات شده که نشان دهنده رشدی ۸۵.۳ درصدی است.در مدت زمان گفته شده ترانزیت کالاهای نفتی هم ۱ میلیون و ۷۴ هزار و ۳۶۵ تن اعلام شده است.

افزایش ۱۵ درصدی صادرات غیرنفتی در بندرلنگه/ رونق ترابری مسافران دریایی در آب‌های غرب هرمزگان

محمود صابری ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه بنادر غرب هرمزگان از آغاز سال ۹۵ تا ابتدای دی‌ماه جاری گفت: طی این مدت، در مجموع ۸ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۲۰ تن کالای نفتی و غیرنفتی در این بنادر تخلیه و بارگیری شد.

وی افزود: از مجموع عملیات انجام شده، یک میلیون و ۴۰۸ هزار و ۵۴۹ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۶ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۱۷۱ تن اختصاص به کالاهای نفتی دارد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه در بخش دیگری از سخنان خود از ترانزیت ۵۶۳ هزار و ۹۳ تن کالاهای غیرنفتی از طریق پایانه‌های بنادر غرب هرمزگان طی امسال خبر داد.

صابری بیان‌کرد: همچنین در مدت یاد شده، ۴۱۲ هزار و ۷۸۶ تن کالاهای غیرنفتی بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول گفت: همچنین بیش از ۱۳۹ هزار و ۴۲۷ تن کالای غیرنفتی از طریق بندر لنگه وارد کشور شد که این رقم نشانگر کاهش ۴۰ درصدی است.

وی همچنین در ادامه، حجم صادرات کالاهای غیرنفتی طی نه‌ماهه سال ۹۵ را ۳۹۰ هزار و ۶۶۵ تن اعلام کرد که رشد ۱۵ درصدی داشته است.

صابری بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون، ۶۵۴ TEU کانتینر پر در بنادر و دریانوردی بندرلنگه تخلیه و بارگیری شد که در این بخش افزایش ۷۹ درصدی به ثبت رسید.

نظر شما