شناسهٔ خبر: 32668 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛

هشدار نسبت به فرونشست در مجموعه تاریخی تخت‌جمشید/ برداشت بی‌رویه آب و حفر چاه‌های غیراصولی برای کشاورزی

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام فرونشست زمین در مجموعه تاریخی تخت‌جمشید، دلایل آن را تشریح کرد و گفت: استفاده بی‌رویه آب و حفر چاه‌های غیر اصولی برای کشاورزی از علل اصلی فرونشست زمین در مجموعه تاریخی تخت‌جمشید است.

علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در باره مطالعات آن مرکز در مورد فرونشست زمین در مجموعه تاریخی تخت‌جمشید در استان فارس، گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص فرونشست تخت‌جمشید گزارش مفصلی تهیه کرده است. در این منطقه که عمارت‌های مربوط به بخشی از تاریخ ایران باستان را در خود نهفته دارد دشت‌های کوهپایه‌ای وجود دارد که به علت استفاده بی‌رویه آب‌های زیرزمینی به شدت تحت فرونشست قرار گرفته است.

رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره زمان آغاز مطالعات آن مرکز برای فرونشست‌های تخت‌جمشید گفت: گزارش ما در مورد فرونشست تخت‌جمشید و خطراتی که این مجموعه از آثار تاریخی ایران را تهدید می‌کندتابستان سال جاری (۹۵) به اتمام رسید که حدود ۳ ماه به طور مستمر برای تهیه آن زمان صرف شد.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه تهیه این گزارش باید در اسرع وقت انجام می‌شد، تصریح کرد: سعی کردیم در اسرع وقت نظر کارشناسی خود را ارایه دهیم. در وهله نخست، روی این بحث متمرکز شدیم که اولا فرونشست‌ها کجاها رخ داده و دلایل آن چیست. در مراحل بعدی نیز اقدامات مقابله‌ای و راهکارهای جلوگیری از ادامه فرونشست را برای آن تهیه کردیم.

به گفته این استاد دانشگاه؛ معمولا در حاشیه دشت‌ها به دلیل برداشت بی‌رویه آب، فرونشست زمین و ترک‌های عجیب و غربی ایجاد می‌شوند که مشاهدات ما نشان داد که ترک‌های عمیقی در منطقه تخت جمشید ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: ترک‌های تخت‌جمشید حتی روی سطح زمین نیز قابل مشاهده است و اگر واقعا کاری برای آن انجام نشود به مرور زمان، این مجموعه باستانی، استحکام و پایداری خود را از دست می‌دهد.

بیت‌اللهی در تشریح دلایل فرونشست‌ها به استفاده بی‌رویه آب و حفر چاه‌های غیر اصولی برای کشاورزی اشاره کرد و افزود: اغلب چاه‌هایی که پیرامون تخت جمشید ایجاد شده‌اند غیراصولی بوده و فاقد پروانه هستند و سیستم آبیاری هم سنتی و با حداکثر هدررفت آب‌های زیرزمینی است که همگی باعث شدند سطح آب، افت کند.

وی تصریح کرد: در این منطقه گزارش شده است سطح آب زیرزمینی در برخی نقاط بیش از ۱۰۰ متر افت کرده است.

وی آغاز برداشت‌های بی‌رویه آب را از حدود سال‌های ۶۰ عنوان کرد و گفت: روند تدریجی استفاده بی‌رویه آب تا سال‌های ۸۲ ادامه پیدا کرد اما به یکباره پس از ۸۲ این روند یعنی حفاری چاه و استحصال آب سرعت بیشتری گرفت و این مساله در تمامی کشور رخ داده است.

بیت‌اللهی گفت: هر چاهی حریمی دارد که باید اطراف آن چاه دیگری حفر نشود. اما متاسفانه حفر چاه در سال‌های متمادی بدون ملاحظات فنی و کارشناسی رخ می‌دهد و باعث می شود تا دشت های کشور در اکثر مناطق فرونشست کند. با پایین رفتن آب، ذرات خالی بین خاک، فشرده می‌شوند و زمین نشست می‌کند. /

نظر شما