شناسهٔ خبر: 32765 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دکتر روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم عنوان کرد

قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما بدون برجام امکان‌‌پذیر نبود/ بازپرداخت ۱۸ ساله پول هواپیما نشانه اعتماد جامعه جهانی به ایران است/ پرونده مسکن مهر در دولت یازدهم بسته می‌شود

برنامه تلویزیونی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در گفت و گوی زنده و مستقیم تلویزیونی، ضمن ارائه گزارشی از مهمترین موضوعات روز کشور و اقدامات دولت در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی تاکید کرد که قرارداد ۱۸ ساله خرید هواپیما از شرکت‌های خارجی به معنای اعتماد دنیا به ایران و برجام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در گفت و گوی زنده و مستقیم تلویزیونی، یکشنبه ضمن ارائه گزارشی از مهمترین موضوعات روز کشور و اقدامات دولت در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی با بیان اینکه اگر برجام نبود قراردادهایی که با کشورهای دیگر بستیم و می‌بندیم تعطیل می‌شد، عنوان کرد: در بخش حمل و نقل قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را منعقد کردیم که بدون برجام این کار امکان‌‌پذیر نبود و این در حالی است که حدود ۴۰ سال است ناوگان هوایی کشور کهنه شده و این قرارداد برای سلامت مردم بسیار مهم است.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم ما در سال حدود ۴ میلیارد دلار  هزینه خرید بلیط از شرکت‌های خارجی می کنند، و این پول باید به خودمان برگردد، تصریح کرد: این هواپیماها یک روزه وارد نمی‌شود و در طول سال‌های آینده وارد کشور خواهد شد، اما امیدوارم چند فروند هواپیما تا پایان سال وارد شود و این حرکت بسیار خوبی است چراکه این هواپیماها را به صورت اجاره به شرط تملیک و بدون آنکه هزینه آنها را بر بودجه عمومی و نفت تحمیل کنیم، خریداری می کنیم و شرکت ایران ایر متعهد است که هزینه آن را پرداخت کند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه قرارداد ۱۸ ساله خرید هواپیما از شرکت های خارجی به معنای اعتماد دنیا به ایران و برجام است، ادامه داد: وقتی قراردادی منعقد می شود که بازپرداخت مبلغ آن ۱۸ سال طول می‌کشد به معنای اعتمادی است که دنیا به روند سیاست خارجی ایران دارد.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز با میعانات، درآمد نفتی ما از ۲ برابر هم بیشتر است، گفت: ما حداکثر می‌توانستیم حقوق کارمندان را بدهیم کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم؛ امسال برنامه ما صرف ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است که امیدواریم بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در این بخش مصرف کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه بیش از ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور داریم که شرایط آنها از ساکنان روستاها به مراتب بدتر است و اینها تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند، اظهار داشت: با پایگاه‌ها و مراکز درمانی که ایجاد شده ، همه اینها تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وی همچنین گفت: یکی از دلایل اصرار دولت به توسعه شبکه ریلی کاهش آلودگی ها در حمل و نقل است. اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته و مجموعاً هوای سالم ما بهتر از سال‌های گذشته است اما همچنان مشکلات بسیار زیادی داریم که باید حل و فصل شود.

مجری پرسید «اجاره نشینی مردم بیشتر شده و قدرت خرید با وجود رکود در بازار کاهش پیدا کرده است. توضیحاتی در مورد مسکن بدهید و  بگویید مسکن مهر و مسکن اجتماعی به کجا انجامید؟ »

رییس‌ جمهور مسکن مهر را به دلیل ساخت خانه هایی بدون زیرساخت لازم از جمله مسجد، کلانتری، مدرسه، برق، گاز و جاده یکی از مشکلات دولت برشمرد و گفت: ان شاء‌الله تا پایان این دولت پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد.

دکتر روحانی اظهار داشت: در مسکن متأسفانه رشد منفی داریم؛ راهش این است که مردم قدرت لازم برای خرید پیدا کرده و بتوانند مسکن تهیه کنند چراکه وقتی مسکن تهیه نمی‌شود ناچارند دنبال اجاره‌نشینی بروند و اجاره‌ها هم به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند.

رییس جمهوری افزود: مردم با مشکل مواجه اند؛ آن کاری که دولت می‌توانست انجام دهد، بالا بردن وام بود، یعنی ما در یکی دو جلسه اقتصادی که بحث کردیم، وام‌ها را افزایش دادیم تا تحرکی در این بخش ایجاد شود. یک تحرک کوچکی هم در ماه‌های اخیر در مسکن ایجاد شده اما در عین حال تحرک در این بخش حائز اهمیت است.

دکتر روحانی اظهار داشت: امروز دولت توجه خاصی به افزایش بودجه عمرانی و مسأله ساخت مسکن برای ایجاد تحرک در این بخش دارد؛ دولت در حد توانش دارد این کار را انجام می‌دهد البته برای بخش‌هایی مثل معلولین اقدامات خوبی توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حال انجام است، اما در عین حال در بخش مسکن دچار مشکل هستیم.

نظر شما