شناسهٔ خبر: 32801 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مجلس شورای اسلامی موافقت كرد:

اعمال سیاست‌های تشویقی برای بازسازی بافت‌های فرسوده/ اولویت ساماندهی و احیای شهرهای آسیب‌دیده از جنگ تحمیلی

بافت فرسوده خراسان جنوبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه با بند الف، ب و ج ماده ۷۶ این لایحه موافقت و دولت و شهرداری‌ها را مکلف به اعمال سیاست‌های تشویقی در چهارچوب قانون حمایت از احیای بافتهای فرسوده از اقدامات بخش غیردولتی برای بازسازی بافتهای فرسوده در قالب بودجه مصوب کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۱۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه با بند الف، ب و ج ماده ۷۶ این لایحه موافقت کردند.

بنابر گزارش خانه ملت، نمایندگان در جریان بررسی این ماده ضمن ارجاع بند د به کمیسیون تلفیق برنامه ششم با اصل ماده ۷۶ لایحه برنامه ششم توسعه با ۱۵۳ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۷۶ آمده است:

الف- شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مکلف است نسبت به احصاء مناطق ویژه نیازمند بهسازی و نوسازی در بافتهای فرسوده و دسته‌بندی طرحهای واقع در این مناطق، با اولویت‌های زیر اقدام نماید:

۱- طرحهایی که به دلیل وجود منافع عمومی، اجرای به موقع آنها ضروری است.

۲- طرحهایی که از طریق تدوین ضوابط و مقررات و مشارکت مردم و حمایت دولت، شهرداریها و دهیاریها به مرور زمان قابل انجام است.

تبصره- طرحهای گروه(۱) مشمول برنامه‌های عمومی و عمرانی دولت موضوع «لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک مصوب ۱۳۵۸ شورای انقلاب» می‌باشد که تمام یا بخشی از منابع مورد نیاز آن می‌تواند از طریق بخشهای غیردولتی تأمین شود.

ب- دستگاههای اجرائی ذی‌ربط موظفند به منظور افزایش بهره‌وری و استحصال زمین نسبت به احیاء بافتهای فرسوده و نامناسب روستایی اقدام نمایند.

ج- وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداریها موظفند با اعمال سیاستهای تشویقی و در چهارچوب قانون حمایت از احیای بافت‌های فرسوده از اقدامات بخش غیردولتی برای احیاء و بازسازی بافتهای فرسوده در قالب بودجه مصوب حمایت نمایند.

همچنین نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۱۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه با بند (هـ) ماده ۷۶ این لایحه موافقت کردند.

براساس بند هـ ماده ۷۶ وزارت راه و شهرسازی موظف است ساماندهی و احیای شهرهای آسیب‌دیده از جنگ تحمیلی و استفاده از اراضی رهاشده و ساختمانهای مخروبه باقیمانده داخل شهرهای مورد نظر را در اولویت قرار دهد.     

نظر شما