شناسهٔ خبر: 32816 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

واکنش یک نماینده مجلس به طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی؛

حق نداریم منافع ملی را فدای مسائل سیاسی و منافع شخصی کنیم/ ضربه زدن به یک وزارتخانه؛ ضربه به منافع ملی است/ اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی انجام داده ستودنی است

کورش کرم پور دبیر اول کمیسیون انرژی در مجلس دهم با اعلام روشن‌شدن حقایق و ابعاد حادثه دو قطار گفت: هرچقدر از زمان حادثه برخورد دو قطار می‌گذرد و حقایق فنی و کارشناسی ابعاد مختلف این حادثه آشکارتر می‌شود شاهد هستیم که تعداد امضاکنندگان استیضاح نیز کاهش پیدا می‌کند.

کوروش کرم‌پور نماینده فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین و دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم درباره رد استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی و شائبه سیاسی بودن استیضاح به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: استیضاح حق تمامی نمایندگان است و آنها بر اساس سوگندی که در ابتدای مسئولیت خود یاد کرده‌اند و بر اساس وظایف ذاتی خود که باید منافع ملی را به منافع حزبی، جناحی، سیاسی و حتی استانی خود ارجحیت دهند تصمیم خواهند گرفت.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین ادامه داد: تصمیماتی که نمایندگان در صحن مجلس می‌گیرند تصمیمات همه ملت ایران است و باید مانند قانون با آن رفتار کرد. به همین دلیل نیز ما نمایندگان مجلس، حق نداریم منافع ملی را فدای عقاید سیاسی و منافع جناحی و شخصی کنیم. اولویت در همه تصمیمات مجلس، منافع ملت ایران است.

کرم‌پور در پاسخ به شائبه سیاسی‌بودن استیضاح، گفت: تعدای از نمایندگان، استیضاح را امضا کردند. اما از آنجا که نیت‌ها و عقیده‌های همه آنها یکی نبوده، می‌توان گفت که انگیزه سیاسی نیز در جمع شدن تعدادی امضا برای استیضاح بی‌تاثیر نبوده است.

وی معتقد است: هرچقدر که از زمان حادثه برخورد دو قطار می‌گذرد و حقایق فنی و کارشناسی ابعاد مختلف این حادثه آشکارتر می‌شود شاهد هستیم که تعداد امضاکنندگان استیضاح کاهش پیدا کرده است زیرا بسیاری از مسائل و حقایق بسیاری در حال روشن شدن است.

کرم‌پور گفت: نمایندگان مجلس و امضاکنندگان استیضاح امروز به حقایقی رسیده‌اند که دیگر مانند روز اول به موضوع نگاه نمی‌کنند و حتما در تصمیمات آینده خود لحاظ خواهند کرد.

وی تصریح کرد: نمایندگان دنبال روشن شدن حقایق و به دنبال آن هستند که ببینند وظایف به نحو احسن انجام گرفته است یا خیر؟ و روشن شدن حقایق و ابعاد مختلف حادثه برای نمایندگان بدین معناست که بیشتر آنها صد در صد نسبت به آنچه که قبلا اعلام کرده‌اند تجدیدنظر خواهند کرد.

دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس دهم در پاسخ به این موضوع که برخی مطرح کرده‌اند که استیضاح وزیر راه و شهرسازی به نوعی، ضربه زدن به دولت یازدهم تلقی می‌شود، گفت: نیازهای مملکت ما در حال حاضر روشن است و با توجه به اینکه ما در حال حاضر در زمانی در حال انجام وظیفه هستیم که نزدیک به پایان چهار سال دولت است، زمان مناسبی برای اینکه هریک از وزرا استیضاح شوند، نیست.

نماینده مردم استان فارس گفت: همه نمایندگان، صاحب‌نظران و مردم خوب می‌دانند وقتی استیضاح وزیری مطرح می‌شود آن وزارتخانه در چه شرایطی قرار می‌گیرد، چه ضربات بزرگی بر آن وزارتخانه وارد می‌شود و ضربه خوردن به یک وزارتخانه، ضربه به منافع ملی است و این کاری است که هیچکدام از نمایندگان مجلس دهم به آن تن نخواهند داد و منافع ملی را بر اساس سوگندی که یاد کرده‌اند بر هر چیزی ترجیح می‌دهند.

ارجحیت منافع ملی بر منافع جناحی و سیاسی و قومیتی

کرم‌پور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی است که برای آن خون بیش از ۲۲۰ هزار شهید و انسان پاک و نجیب ریخته شده، گفت: حق نداریم احساساتی، قومیتی و جناحی تصمیم بگیریم. ما سربازان اسلام، قرآن، و پاسداران خون شهدا و همچنین، فرزندان امام و انقلاب هستیم و به همین دلیل نیز باید تصمیمی بگیریم که منافع ملی را مدنظر قرار دهد.

وی تصریح کرد: امروز بر اساس دلایلی بسیار شفاف، روشن و فنی استیضاح به نفع ملت و نظام نیست.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اینکه در کشور ما بعد از انقلاب اتفاقات زیادی افتاد و اقدامات فراوانی انجام شد، گفت: معتقدم باید آموزه‌های خود را بر اساس آنچه بزرگان نظام و دین ما به ما آموزش داده‌اند در تصمیمات خود لحاظ کنیم. امروز همه می‌دانیم که استیضاح چاره اصلی حل مشکلات پیش‌آمده نیست.

گزارش فنی ملاک عمل تصمیم آتی مجلس است

کرم‌پور گفت: گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که در مجلس شورای اسلامی قرائت شد باید ملاک عمل و تصمیم‌گیری باشد.

وی ادامه داد: امروز زحماتی که به صورت جهادی و برای رضای خدا و خلق خدا در وزارت راه و شهرسازی در تمامی حوزه‌ها انجام گرفته است نشان از گستره فعالیت‌ها و تلاش‌های این وزارتخانه دارد. حوزه‌های هوایی، دریایی، جاده، ریل و از طرف دیگر مسکن و زمین و مسائل مربوط به آنها که در زندگی انسان‌ها و ادامه آن حرف نخست را می‌زند از جمله وظایف مجموعه بزرگ وزارت راه و شهرسازی است که خدمات بسیار بزرگی در دولت یازدهم در این حوزه وسیع، انجام شده است.

وی تصریح کرد: درست است که این خدمات باید بیشتر انجام شود اما باید نگاه کنیم و ببینیم که این وزارتخانه چه داشته، چه چیزهایی در اختیارش قرار گرفته و در قبال اعتبارهایی که دریافت کرده چه خدماتی ارایه کرده است.

کرم‌پور گفت: این وزارتخانه مثل پدری می‌ماند که نسبت به فرزندان و خانواده خود احساس مسئولیت بالایی دارد. حداکثر توانش را می‌گذارد تا فرزندانش در رفاه باشند و پیشرفت کنند. معتقدم وزارت راه و شهرسازی بر اساس بودجه‌ای که دارد، در حال هزینه‌کردن برای این کشور است.

وی افزود: این بی‌انصافی است که بیاییم با وزیر وزارتخانه‌ای که احساس مسئولیت این چنینی نسبت به حوزه مسئولیت خود دارد چنین برخوردی داشته باشیم. اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی انجام داده است ستودنی است. اقداماتی که در وزارت راه و شهرسازی انجام شده است خیلی بیشتر از مسئولیت‌هایی است که برعهده دارد.

کرم‌پور گفت: قطعا همکارانم در خانه ملت در دوره دهم مجلس شورای اسلامی تصمیمی می‌گیرند که رضایت خدا و رضایت آقا امام زمان (عجج) را در خود داشته باشد. رضایت شهدا و امام را داشته باشد و رضایت نایب امام زمان رهبر معظم انقلاب اسلامی را داشته باشد. نمایندگان در مورد استیضاح، احساسی تصمیم نمی‌گیرند. /

نظر شما