شناسهٔ خبر: 32872 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نریمان اعلام کرد:

پیشرفت بیش از ۹۳ درصدی شهرهای جدید در سه سال گذشته/ افتتاح‌های زودهنگام در دو شهر پردیس و پرند تا دهه فجر/ بازدید هفتگی متقاضیان از روند عملیات اجرایی در پردیس

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت بیش از ۹۳ درصدی شهرهای جدید در سه سال گذشته خبر داد و گفت: عملکرد این دولت قابل مقایسه با دولت قبل نیست، ما شهر جدید پردیس را با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در آغاز دولت یازدهم تحویل گرفته و امروز به مرز ۸۰ درصد رساندیم که با توجه به سختی عملیات اجرایی آن از بیشترین پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محسن نریمان در گفتگو با برنامه رهیافت رادیو اقتصاد در خصوص شرایط فعلی مسکن مهر شهرهای جدید کشور اعلام کرد: قطعا همه ما عزم خود را برای اتمام پروژه عظیم مسکن مهر با وجود تمامی بدی‌ها و خوبی‌هایش به کار گرفته‌ایم و نمی‌خواهیم که دیگر در این مسیر مرتکب اشتباه شویم.

نریمان در ادامه با تأکید براینکه ساخت چنین پروژه بزرگی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سابقه ندارد گفت: در این طرح ۶۰ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات و همچنین بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان از محل آورده‌های مردمی هزینه شده است. ما همچنان در ادامه راه نیز باید هزاران میلیارد تومان دیگر برای طرح‌های زیربنایی و روبنایی هزینه کنیم تا بتوانیم در نهایت آن را به پروژه‌ای استاندارد با رعایت تمامی ارکان حقوق شهروندی به متقاضیان تحویل دهیم. ما باید بتوانیم خدماتی اعم از آب، فاضلاب، گاز، برق، مدرسه، بهداشت، فضای سبز و ... را برای برج‌هایی که بالای کوه‌ها بنا شده‌اند فراهم کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که مسکن مهر تنها فیزیک یک خانه نیست افزود: اگر مسکن مهر در بافت فرسوده شهری ساخته می‌شد، تمامی امکانات را کنار خود داشت و دیگر نیازی نبود تا برای تأمین نیازهایش مجبور به شکافتن دل کوه‌ها با هزیه‌های بسیار بالا بشویم. این اراضی نامناسب تنها به طمع ارزان بودن برای اجرای این طرح انتخاب شدند، طبیعی است که این زمین‌ها به شرط گرفتن خدمات ارزش پیدا می‌کنند که این اتفاق به ناچار با هزینه مردم و دولت انجام شده و ارزش افزوده پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه اضافه کرد: بدون شک چندین دولت دیگر نیز باید پس از این بر روی این مناطق کار کنند تا در نهایت بتوانند شهری جدید بنا کنند. ما تنها در دو شهر پردیس و پرند چندین هزار واحد مسکونی ساختیم که قرار است حدودا جمعیتی چهار برابر این رقم را در خود جای دهد، پس باید بگوییم که این دیگر یک طرح یا پروژه ساده نیست بلکه عملیات اجرایی ساخت یک کلانشهر است چراکه شهرها موجوداتی زنده هستند و باید دارای روابط اجتماعی و تمامی نیازهای مردم باشند که به هیچ وجه در برنامه مسکن مهر پیش‌بینی نشده بود.

این مقام مسئول با تأکید براینکه دولت قادر به ساخت تمامی ابعاد یک شهر نیست و مردم نیز در توسعه آن باید کمک کنند گفت: در سایر کشورهای جهان مانند کره جنوبی شهرهای جدید حداکثر برای ۳۰ هزار نفر ساخته شده و بعد گسترش پیدا می کند این در حالی است که ما به طور مثال در پردیس در حال ساخت شهری ۳۰۰ هزار نفری هستیم.

نریمان پیشرفت فیزیکی فعلی شهرهای جدید را بیش از ۹۳ درصد اعلام کرد و گفت: عملکرد این دولت قابل مقایسه با دولت قبل نیست، ما شهر جدید پردیس را با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در آغاز دولت یازدهم تحویل گرفته و امروز به مرز ۸۰ درصد رساندیم که با توجه به سختی عملیات اجرایی آن از بیشترین پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

نریمان برنامه‌ریزی و همکاری تمامی دستگاه‌ها را در تکمیل پروژه‌های مسکن مهر ضروری دانست و گفت: به تصور من تاکنون پروژه‌ای با این عظمت ولی با مطالعات محدود در کشور وجود نداشته است، ولی با همه این تفاسیر ما باید تمامی تهدیدها و مشکلات این پروژه را به فرصت تبدیل کرده و درعین حال به ظرفیت کمک‌های دولت و مردم نیز باید توجه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: مسکن مهر از سال ۸۶ شروع شده و قرار شد تا طی ۱۸ ماه به پایان برسد، پروژه‌ای که تا کنون نیز به طول انجامیده است، بدون شک این مسئله نشان دهنده برنامه‌ریزی نامناسبی است.

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب که با توجه به قراردادهای موجود در دولت قبل تنها یک میلیون تومان برای آماده‌سازی و محوطه‌سازی درنظر گرفته شده بود گفت: این در حالی است که با توجه به گزارش‌ها و اطلاعات به دست آمده هم‌اکنون برای تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی هر واحد در شهر جدید پردیس به ۳۸ میلیون تومان احتیاج است که بودجه‌ای برای این مبلغ در دولت پیشین پیش‌بینی نشده بود.

نریمان سهم شهرهای جدید از سایت مسکن مهر کل کشور را ۲۰ درصد اعلام کرد و افزود:با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور مبنی بر تکمیل هرچه سریعتر پروژه مسکن مهر در کشور باید تمام توان خود را به کار گرفته و با همکاری یکدیگر این طرح را به پایان برسانیم. در این میان تنها شهر جدید پردیس است که به دلیل توپوگرافی نامناسب و خشن خود عملیات را کمی دشوار کرده و تکمیل آن را به تأخیر انداخته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود از افتتاح‌های زودهنگام دیگری تا دهه فجر سال جاری در دو شهر جدید پردیس و پرند خبر داد و گفت: ما به همه متقاضیان قول می دهیم که با تمام توان خود این پروژه عظیم را پیش برده و همکاری تمامی دستگاه‌ها و همچنین خود مردم ساختمان‌هایی با کیفیت و شهری بار عایت حقوق شهروندی به آن‌ها تحویل دهیم.

نریمان همچنین با بیان این مطلب که از متقاضیان مسکن مهر پردیس هر هفته برای بازدید از عملیات اجرایی واحدها دعوت به عمل می‌آید گفت: ما باید با مشکلات این مسیر مبارزه کرده و آن‌ها را به نفع متقاضیان به پایان برسانیم. در این راه با اخذ وامی یکهزار میلیارد تومانی سعی در تکمیل خدمات زیربنایی واحدها داشته و انتظار داریم با کمک مجلس شورای اسلامی در برنامه و بودجه سال آتی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردرا شویم./

نظر شما