شناسهٔ خبر: 32904 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش تسهیلات مسکن مهر/ واگذاری ٧٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات در پروژه مسكن مهر بدون مناقصه/ اعلام آمادگی بنیاد مسکن برای تامین مسکن حاشیه‌نشینان

گزارش آخر هفته  موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش تسهیلان مسکن مهر و تاکید رئیس‌جمهوری بر اتمام مسکن‌مهر در دولت یازدهم، تشکیل جلساتی برای معماری راه‌ها برای ایمن‌کردن جاده‌های کشور و کاهش تلفات جاده‌ای و اعلام آمادگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تامین مسکن حاشیه‌نشینان مناطق جنوبی کشور از جمله مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته با خبرهای خوبی در حوزه مسکن به ویژه برای متقاضیان مسکن مهر در شهرهای جدید همراه بود، بالاخره با تلاش‌های دولت یازدهم و شخص رئیس‌جمهوری و رایزنی‌های وزیر راه و شهرسازی، شورای پول و اعتبار با افزایش وام مسکن مهر برای متقاضیان به ۴۰ میلیون تومان موافقت کرد. این در حالی است که پیش‌تر، وامی که در شورای پول و اعتبار مصوب شده بود برای متقاضیان مسکن مهر ۳۰ میلیون تومان بود و همین افزایش وام نشان از عزم دولت برای تکمیل مسکن مهر دارد.

پرونده مسکن مهر در دولت یازدهم بسته می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم از بسته‌شدن پرونده مسکن مهر تا پایان دولت‌یازدهم خبر داد و گفت: در مورد مسکن مهر در شهرهای جدید و شهرهای مختلف به  دلیل ساخت خانه‌هایی بدون زیرساخت لازم از جمله مسجد، کلانتری، مدرسه، برق، گاز و جاده مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که ان‌شاء‌الله تا پایان این دولت، پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد.

رئیس‌جمهوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با مردم با اشاره به اینکه رشد منفی در مسکن وجود دارد این مساله را به قدرت خرید مردم مرتبط دانست و گفت: راه حل این مشکل این است که باید مردم قدرت لازم برای خرید پیدا کرده و بتوانند مسکن تهیه کنند چراکه وقتی مسکن تهیه نمی‌شود ناچارند دنبال اجاره‌نشینی بروند و اجاره‌ها هم به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر، مردم با مشکل مواجه اند؛ آن کاری که دولت می‌توانست انجام دهد، بالا بردن وام بود، یعنی ما در یکی دو جلسه اقتصادی که بحث کردیم، وام‌ها را افزایش دادیم تا تحرکی در این بخش ایجاد شود. یک تحرک کوچکی هم در ماه‌های اخیر در مسکن ایجاد شده اما در عین حال تحرک در این بخش حائز اهمیت است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

۱۷۰ هزار واحد مسکونی مسکن مهر بدون متقاضی است

وزیر راه و شهرسازی نیز در گفتگوی مشروح به بیان نقطه‌نظرات و اندیشه‌های خود و کارهای اجرایی تحت‌مسئولیت خود در حوزه‌های مختلف و تمامی شقوق حمل و نقل و مسکن و شهرسازی پرداخت و در بخشی از سخنان خود در مورد مسکن مهر و تعهداتی که در این زمینه دولت یازدهم پذیرفته است، گفت: در هشتگرد بیش از ١٠ هزار واحد نیمه‌تمام بدون‌متقاضی وجود دارد و هیچ‌كس نمی‌پرسد پول این واحدها از كجا آمده و چرا متقاضی ندارد؟ در عین‌حال من همیشه بین مردم و خریداران مسكن مهر و دولت پیشین كه این فاجعه را خلق كرده است، تفكیك كرده‌ام. این حرف‌های تلخ و تندی كه من می‌زنم در حوزه سیاستگذاری عمومی و در حیطه دولت، مجلس و قوه قضاییه است كه به آن‌رسیدگی كنند ولی ما در برابر مردم و خریداران باید نسبت به تمام قراردادهای دولت قبل با همه كژی‌هایی كه داشته، متعهد باشیم. بنابراین تعهد به قرارداد را صد‌درصد قبول دارم و برای‌مان هم فرقی ندارد كه كدام دولت این قرارداد را منعقد كرده است. از روز اول هم قبول داشتم.

آخوندی ادامه داد: ما در حال حاضر وارث ١٧٠ هزار واحد مسكونی مسكن مهر هستیم كه متقاضی ندارد. در این واحدها پول خرج شده است. آیا هیچ‌وقت از خودتان سوال كرده‌اید كه این خرج‌ها از چه منبعی صورت گرفته است؟ این پول مردمی است كه برای خرید یك واحد مسكونی در اختیار حضرات قرار داده‌اند و آنها در جایی دیگری هزینه كرده‌اند. آنهایی كه همواره از من می‌پرسند چرا تحویل مسكن دیر شد، باید بروند از متولیان دولت قبل بپرسند كه چطور پولی را كه از فردی گرفته‌اند تا در مكانی مشخص برایش خانه بسازند، آنگاه در جای دیگر هزینه كرده‌اند؟ آیا این خیانت در امانت نیست؟ (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر پیونده دو حوزه معماری و راه در حرفه، اقلیم و دانشگاه

همچنین در هفته‌ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی، در نخستین نشست معماری راه که با حضور معاونان وی در حوزه مسکن و ساختمان، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و همچنین حضور برخی از معماران و فعالان حوزه راه در محل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تشکیل شد، سخنرانی کرد.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست که تحت‌عنوان تبیین ضرورت توجه به معماری راه در طراحی و مدیریت بهره‌برداری راه‌های برون‌شهری ایران تشکیل شد، گفت: معماری جاده و شهرها آشفته است و به هیچ وجه دلنواز نیست. نحوه اتصال جاده به شهر، تاسف بار است و از نظر روحی چشم‌نوازی و ایمنی می‌تواند با توجه به منظره‌ها جنبه‌های گوناگونی پیدا کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش برای تعریف جایگاهی برای معماری راه ایران در جهان

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و استاد معماری دانشگاه تهران نیز در نشست معماری راه، گفت: باید برای معماری راه ایران در جهان، جایگاهی تعریف شود و برای شروع بهتر است، داشته هایمان را با پشتوانه تاریخی و ضمن احترام به محیط‌زیست و اطراف جاده به شرایط مطلوب برسانیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سیاست‌های تشویقی برای بازسازی بافت‌های‌فرسوده و ساماندهی شهرهای آسیب‌دیده از جنگ

همچنین در هفته‌ای که گذشت مجلس شورای اسلامی با اعمال سیاست‌های تشویقی برای بازسازی بافت‌های فرسوده موافقت کرد و ساماندهی و احیای شهرهای آسیب‌دیده از جنگ تحمیلی را در اولویت برنامه های اجرایی برای تصویب گذاشت. بر همین مبنا نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه با بند الف، ب و ج ماده ۷۶ این لایحه موافقت و دولت و شهرداری را مکلف به اعمال سیاست‌های تشویقی در چهارچوب قانون حمایت از احیای بافت‌های فرسوده کردند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تامین مسکن حاشیه نشینان جنوب کشور

از جمله خبرهای نویدبخش هفته‌ای که گذشت اعلام آمادگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای مشارکت در تامین مسکن حاشیه‌نشینان مناطق جنوبی کشور بود. در همین رابطه، جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: با توجه به وضعیت حاشیه نشینی در شهرهای مختلف کشور و فقر گسترده‌ای که در برخی از شهرهای جنوبی کشور از نظر آموزشی، بهداشتی و همچنین تامین مسکن و امرار معاش برای برخی از مردم بومی وجود دارد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این آمادگی را دارد تا بر اساس دستورالعملی که وزارت راه و شهرسازی ارایه خواهد کرد به ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد در جنوب کشور مبادرت ورزد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما