شناسهٔ خبر: 33134 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان خبر داد:

ساخت ۱۱۰ کیلومتر راه روستایی با ۴۵ میلیارد تومان در کردستان/ بهره‌برداری ۶۰۰ کیلومتر انواع راه بین‌شهری و ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی دولت يازدهم

رامین محمودی مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: امسال ۱۱۰ کیلومتر راه روستایی با بیش از ۴۵ میلیارد تومان احداث شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، رامین محمودی در گفت‌وگویی از ساخت ۶۰ کیلومتر انواع راه بین‌شهری با هزینه‌ای بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان خبر داد و گفت: اعتبارات امسال در کل نسبت به سال گذشته بالغ بر ۴۰ درصد رشد داشته است.

برگزاری ۵۵ مورد مناقصه و انتخاب پیمانکار برای ۵۲۰ کیلومتر انواع راه از دیگر مباحثی بوده که مدیر ساخت و توسعه راه‌های راه و شهرسازی کردستان به آن اشاره کرده است.

محمودی بیان کرد: در مجموع ۷ هزار و ۸۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در استان داریم که ۶ هزار کیلومتر آن راه روستایی و یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.

وی ادامه داد: طول راه‌های روستایی استان کردستان ۶ هزار کیلومتر بوده که در حال حاضر ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از آن آسفالت است.

وی در رابطه با شاخص بهره‌مندی استان در بحث راه روستایی گفت: شاخص استان تا پایان سال ۹۳ در این بخش حدود ۴۱ درصد بود و اکنون این شاخص به ۴۶ درصد افزایش یافته، اما میانگین کشوری در این حوزه حدود ۶۶ درصد است. برای رسیدن به این میزان باید حداقل یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر دیگر راه روستایی در استان آسفالت شود.

محمودی اقدامات در طول ۱۰ ماهه امسال در راستای ارتقای سطح بهره‌مندی از راه روستایی آسفالته و یا احداث راه جدید در استان این گونه تشریح کرد: راهسازی یکی از فعالیت‌های عمرانی هزینه‌بر و زمان‌بر بوده و با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی استان کردستان که صعب‌العبور و کوهستانی است راهسازی در این استان نیاز به بودجه بیشتری نسبت به سایر نقاط کشور دارد.

وی افزود: بدون شک توسعه راه‌های روستایی در کنار سایر وظایف و رسالت‌های اداره کل راه و شهرسازی استان به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه از ابتدای امسال‌ تاکنون ۱۱۰ کیلومتر راه روستایی با صرف اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان احداث شده است.

وی اظهار کرد: حوزه ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی وظیفه احداث راه‌های روستای و بین‌شهری اعم از فرعی و اصلی را بر عهده دارد و طی سال‌های اخیر با وجود مشکلات اعتباری و کمبود بودجه حرکت‌های خوبی در زمینه توسعه راه‌ها در استان انجام گرفته است، در زمینه راه‌های اصلی و فرعی نیز از ابتدای امسال تاکنون ۶۰ کیلومتر انواع راه بین‌شهری با هزینه‌ای بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید در استان کردستان حدود ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی با هزینه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و حدود ۳۰۰ کیلومتر انواع راه بین‌شهری با صرف هزینه ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و به عبارتی به عبارتی حدود ۹۰۰ کیلومتر راه با صرف هزینه بالغ بر ۷ هزار میلیارد ریال احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

محمودی اضافه کرد:  ارزش شبکه راه‌های استان در حالت موجود بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که سرمایه ارزشمندی است که باید در کنار توجه به ساخت و توسعه راه‌ها در زمینه حفظ و نگهداری از آن تلاش شود.

وی گفت: در کشورهای در حال توسعه رقم ۴ تا ۶ درصد ارزش شبکه راه‌ها را به نگهداری آن اختصاص می‌دهند، نگهداری از راه‌ها هزینه‌های هنگفتی در بر دارد، عمر روکش آسفالت در بهترین شرایط در دنیا پنج سال است اما در کشور ما به خاطر تمام شرایط از جمله عدم نظارت صحیح یا عدم انجام صحیح پیمانکار یا مصالح نامطلوب و موارد دیگری به سه سال می‌رسد و نیازمند اصلاح مجدد است.

وی افزود: اعتبارات حوزه ساخت راه استان امسال‌ نسبت به سال گذشته بالغ بر ۴۰ درصد رشد داشته است، اما با گذشت ۱۰ ماه از سال تخصیص اعتبار مناسبی نداشته‌ایم.

محمودی در رابطه با پروژه‌های در دست اجرای استان گفت: یکی از این پروژه‌ها، مسیر سنندج ـ مریوان و جاده جایگزین آن یعنی تیژتیژگاران به طول ۵۲ کیلومتر بوده که حدود ۲۵ کیلومتر آن به اتمام رسیده است، احداث سه دستگاه تونل جمعاً به طول ۳.۵ کیلومتر از دیگر پروژه‌های در دست اجرا در استان بوده که تاکنون یک‌هزار و ۷۰۰ متر آن تا پایان سال به اتمام می‌رسد. البته ۲۲ کیلومتر مانده مسیر در قالب سه قرارداد، اخیراً با برگزاری مناقصه‌ای در حدود ۹۵ میلیارد تومان واگذار شد و پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی هستند که امیدواریم در صورت تخصیص به موقع اعتبار واریانت ۵۲ کیلومتری تیژتیژ گاران تا پایان سال مالی ۹۷ به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: در حال حاضر پیمانکاران مبلغی بالغ بر حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از اداره کل راه و شهرسازی طلب دارند که با مساعدت استانداری کردستان و سازمان برنامه بودجه استان و همچنین وزارت راه و شهرسازی بخش‌هایی از آن پرداخت شده است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۵۵ مورد مناقصه برگزار شده که ماحصل آن انتخاب پیمانکار برای ۵۲۰ کیلومتر انواع راه به مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال است.

نظر شما