شناسهٔ خبر: 3317 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سیدحسین میرشفیع:

۹۰درصد جمعیت روستایی کشور از راه‌ آسفالته برخوردارند/ نیاز ۳ هزار روستای بالای ۵۰ خانوار به راه آسفالته

میرشفیع - خیرین معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی با بیان این‌که در حال حاضر بالای ۹۰ درصد جمعیت روستایی کشور از راه‌ آسفالته برخوردارند، گفت: حدود ۳ هزار روستای بالای ۵۰ خانوار کشور نیازمند راه آسفالته هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدحسین میرشفیع ۱۸ دی ماه در حاشیه نخستین گردهمایی انجمن خیرین راه و ترابری در جمع خبرنگاران گفت: در گذشته همواره خیرین فعال در حوزه راه به صورت مستمر فعالیت‌هایشان را ادامه می‌دادند. اخیرا نیز تشکلی قانونی، منضبط و تاییدیه‌دار از وزارت کشور کار را در پیش گرفته‌ شد تا کمک‌های خیرین به صورت شفاف جذب و به صورت هدفمند در وزارت راه و شهرسازی اجرایی شود.

معاون راه‌ روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که حدود ۷۵۰ کیلومتر پروژه به صورت مشارکتی در دست اجرا داریم و حدود ۲۵۰ کیلومتر از این راه‌ها به بهره‌بردای رسیده، ادامه داد: تاکنون ۴۰ میلیارد تومان از کمک‌های خیرین جذب پروژه‌ها شده و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به در اختیار  بودن منابع مختلف اجرایی برای مردم، پیمارنکاران و مشاوران علاوه بر کمک‌های ریالی بسیار گسترده، می‌توان کارهای مختلفی در حوزه‌هایی نظیر کمک در مشاوره و طراحی پروژه‌ها، ایمن‌سازی و نگهداری راه‌ها انجام داد. در این میان حتی خیرین خارج از کشور آمادگی خود را برای مشارکت در پروژه‌ها اعلام کردند.

عضو هیئت امناء انجمن خیرین راه و ترابری افزود: مشارکت خیرین در راه‌سازی مختص به‌ راه‌های روستایی نیست البته با توجه به ظرفیت‌هایی محلی که وجود دارد، سعی شده تا از کمک‌های مردمی در راه‌های روستایی استفاده شود اما چند پروژه بزرگراهی داریم که با کمک خیرین در دست اجرا هستند.

سرپرست معاون حقوقي و امور مجلس اظهار کرد: امیدواریم این کار گسترده‌تر شود. خیرات علاوه بر مسایل مادی، از نظر معنوی روحیه همکاری و مشارکت را در مردم افزایش می‌دهد و این مسئله ارزش بسیار زیادی دارد.

وی درباره آمار روستاهایی که نیازمند راه های روستایی هستند، گفت: حدود ۳ هزار روستای بالای ۵۰ خانوار کشور نیازمند راه آسفالته هستند. آسفالت ۱۷ هزار کیلومتر راه آسفالته در بخش راه‌های روستایی باقی مانده٬ همچنین ۵۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی راه‌های آسفالته موجود و تکمیل این شبکه نیاز است. خوشبختانه تاکنون بالای ۹۰ درصد جمعیت روستایی کشور از راه‌ آسفالته برخوردارند. در شبکه روستایی بیش از ۱۰۳ هزار کیلومتر راه آسفالته داریم، منتها باید به ۱۵۳ هزار کیلومتر رسانده شود، در این حالت بخشی از راه مورد نظر به صورت آسفالت و بخشی به صورت شوسه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا کل جمعیت روستایی را از راه‌های قابل دسترس و استاندارد بهره‌مند شوند.

میرشفیع ادامه داد: مردم از طریق سایت انجمن و ادارت کل راه و شهرسازی استان‌ها می‌توانند این ارتباط را برقرار کنند. مشارکت بالاست اما برخی ثبت‌نام نمی‌کنند و تنها مشارکت انجام می‌دهند، ما از این افراد دعوت می‌کنیم زیرا ثبت نام این افراد به منزله ریا نیست بلکه راهی برای تشویق دیگر خیرین است. /

نظر شما