شناسهٔ خبر: 33181 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل ونقل ریلی در هفته گذشته

صندوق پس‌انداز راه‌آهن حامی ناوگان و زیربنایی راه‌آهن خواهد بود/ جزئیات نامه مدیر عامل کترینگ دونا به رئیس مجلس/ افزایش ظرفیت ۳۰۰ واگنی در چرخه ترانزیت ریلی

گزارش بيشترين سهم صنعت ريلی در بخش ايمنی، عملکرد مثبت وزارت راه و شهرسازی و ارسال ۹۲۲ ایده به جشنواره ایده و اقدام راه‌آهن و انتخاب ۴۷ ایده برتر از عناوین مهم ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یکی از مهمترین اتفاقات هفته گذشته در حوزه حمل‌ونقل ریلی ایجاد صندوق پس انداز راه‌آهن بود که مدیرعامل آن نیز هفته گذشته طی مراسمی با حضور مدیرعامل این شرکت انتخاب شد. هدف اصلی از تشکیل این صندوق بهبود اقتصاد حمل‌ونقل ریلی و ایجاد سود واقعی و حمایت از پروژه های ریلی عنوان شده است.

گزیده ای از مهمترین اخبار حمل‌ونقل ریلی هفته گذشته را می توانید در زیر مشاهده کنید:

صندوق پس‌انداز راه‌آهن حامی بخش‌‌های ناوگان و زیربنایی راه‌آهن خواهد بود

سعید محمدزاده در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل صندوق پس انداز راه آهن، با بیان اینکه در برنامه پنجساله ششم توسعه باید سهم جابجایی بار با شبکه ریلی کشور به ۳۰ درصد افزایش یابد، افزود: ظرف ۵ سال آینده رسیدن به این سهم بسیار سخت است، اما معتقدم با حمایت صندوق پس انداز راه آهن از بخش ناوگان و جذب مشتریان بیشتر می توانیم به این سهم برسیم.

وی اعلام کرد: صندوق پس‌انداز راه‌آهن، مجموعه اقتصادی بالنده و شتاب دهنده است که در بخش ناوگان و فنی و زیربنایی می تواند راه آهن را حمایت های مالی و به تعبیری صندوق شتاب دهنده اقتصاد ریلی کشور باشد و به هر میزان این صندوق فعالیت اقتصادی و کسب و کار بیشتری داشته باشد، به طور حتم خانواده راه آهن از سود و منفعت آن بهره مند خواهند بود.

جزئیات نامه مدیر عامل کترینگ دونا به رئیس مجلس

«محسن فاتحی زاده» مدیرعامل کترینگ دونا هم در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی درباره عقد قرارداد با شرکت اتریشی توضبحاتی را ارائه کرد.

وی نوشت: همان‌گونه که مستحضرید بر طبق آیین نامه اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی راه آهن جمهوری اسلامی ایران موظف به فروش تمامی ناوگان خود اعم از باری و مسافری به بخش خصوصی بوده است. آخرین سری از واگن‌های متعلق به راه آهن جمهروی اسلامی ایران در اسفندماه سال ۹۰ به بخش خصوصی واگذار شد و از آن تاریخ به بعد تمامی قطارهای باری و مسافری کشور به بخش خصوصی تعلق دارند و در حال حاضر راه آهن جمهوری اسلامی فاقد حتی یک دستگاه واگن باری و مسافری است.

 افزایش ظرفیت ۳۰۰ واگنی در چرخه ترانزیت ریلی

محمدهادی ضیایی مهر مدیركل راه‌آهن خراسان با اعلام این خبر گفت: با توجه به اختلاف عرض خط راه‌آهن‌های آسیای میانه با راه‌آهن كشور، واگن‌های راه‌آهن‌های آسیای میانه كه حامل كالاهای ترانزیتی و وارداتی هستند، پس از ورود به كشور ایران از طریق مرز ریلی سرخس، برای آماده شدن شرایط سیر در راه‌آهن كشور، بایستی عملیات تعویض بوژی (تعویض چرخ و محور و آلات ناقله) در سایت تعویض بوژی ایستگاه بین‌المللی راه‌آهن سرخس را انجام دهند.

مدیركل راه‌آهن خراسان به برخی مزایای مهم این پروژه اشاره كرد و گفت: صرفه‌جویی ارزی، صرفه‌جویی زمانی، افزایش ظرفیت ۳۰۰ واگنی در چرخه ترانزیت ریلی كشور، افزایش ایمنی و ایجاد اشتغال ازجمله این مزایا است.

پیشرفت ۶۰ درصدی اولین پروژه ریلی با توان حمل بار ۳۰ تنی

حسن ماسوری با اشاره به روند پیشرفت پروژه‌های بزرگ اداره کل راه‌آهن اصفهان اظهار داشت: احداث پروژه ملی خط دوم راه‌آهن بافق-میبد-زرین شهر به طول ۴۸۰ کیلومتر به عنوان اولین خط با توان حمل بار محوری به میزان ۳۰ تن کشور در دست انجام است که تمامی پل‌های بتنی-فلزی و دومنظوره این پروژه نیز با ظرفیت حمل بار محوری ۳۰ تن ساخته می‌شود.

وی افزود: کل این مسیر به ۱۱ قطعه تقسیم شده که ۴ قطعه آن در محدوده اداره کل راه‌آهن یزد و ۷ قطعه دیگر از ایستگاه عقدا تا ایستگاه زرین‌شهر به طول ۲۷۰ کیلومتر در محدوده جغرافیایی اداره کل راه‌آهن اصفهان واقع است و با هزینه‌ای بالغ‌بر ۵۷۰۰ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد توسط ۵ پیمانکار با جدیت در دست اجرا قرار دارد.

صنعت ريلی در بخش ايمنی بيشترين سهم را به خود اختصاص داده است

عضو كميسيون اجتماعی مجلس گفت: حوادث ريلی نسبت به ديگر شقوق حمل‌ونقلی بسيار كم است و اين نشان میدهد اين صنعت در بخش ايمنی بيشترين سهم را نسبت به آنها دارد.

وی با بيان اينكه راه‌آهن يكي از روش‌های حمل‌ونقل است كه دارای مزايايی همچون امنترين نسبت به جاده، كممصرف ترين سيستم در حوزه مصرف سوخت، كاهش آلودگی هوا دارای قابليت حمل انبوه كالا، جابجايی مسافر و .. است، گفت: حمايت نمايندگان مجلس شورای اسلامی از طرح های زيربنايی در زمينه توسعه راه‌آهن قابل توجه است و به طور حتم با جلب حمايت نمايندگان مردم در مجلس قطعا قطار رشد و توسعه راهآهن با سرعت مطلوبتری به حركت درخواهد آمد.

با قصور چند نفر؛ عملکرد مثبت وزارت راه و شهرسازی را زیر سوال نبریم​

اصغر سلیمی دبیر اول کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سمیرم با اشاره به اینکه عملکرد مجموعه وزارت راه و شهرسازی با توجه به بودجه در اختیار، عملکرد مناسبی ارزیابی می‌شود، گفت: به دلیل قصور نابخشودنی چندین نفر، کل مجموعه وزارت راه و شهرسازی را زیر سوال نبریم.

وی در بیان ارزیابی خود از عملکرد مجموعه وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه حوزه‌های حمل و نقلی، حوزه‌های گسترده‌ای هستند و علاوه بر احداث راه‌های جدید، خطوط ریلی، امکانات هوایی و توسعه بنادر، نیازمند حفظ و نگه‌داری همه آنها نیز هستیم که همه اینها نیازمند بودجه و برنامه ریزی کلان است و به همین دلیل باید نهایت همکاری را با مجموعه پرتلاش وزارت راه و شهرسازی انجام دهیم.

ارسال ۹۲۲ ایده به جشنواره ایده و اقدام راه‌آهن و انتخاب ۴۷ ایده برتر

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از ارسال ۹۲۲ ایده به جشنواره ایده و اقدام شرکت راه‌آهن و انتخاب ۴۷ مورد به عنوان ایده‌های برتر خبر داد و گفت: از مجموع ایده‌های ارسالی ۴۸ درصد ستادی و ۵۲ درصد از مناطق بوده است.

مازیار یزدانی گفت: در حالی که مدیران شرکت راه‌آهن بیشترین زمان خود را برای مسائل برون سازمانی صرف می‌کنند از نیروی انسانی توقع انجام وظایف به شکل دقیق و بدون عیب و نقص می‌رود که تحقق آن منوط به داشتن نیروی انسانی ماهر و توانمند است. پروژه توانمندسازی نیروی انسانی در راه‌‌آهن نشان‌دهنده لازم‌الاجرا بودن این فرآیند است و باید مهارت کارکنان افزایش یابد تا مدیران به ایده‌ها و صحبت‌های پرسنل گوش فرا دهند و امروز این اتفاق در شرکت راه‌آهن در حد اعلا رخ داده است.

نظر شما