شناسهٔ خبر: 33393 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیركل راه و شهرسازی گلستان مطرح کرد:

تشریح سه اصل مهم در ارتقای زندگی حاشیه نشینان شهری

جلسه مدیركل راه و شهرسازی گلستان، اشتغال پایدار، ارتقای بهداشت و سلامت خانواده و انجام اقدامات عمرانی را سه اصل مهم برای ارتقای زندگی حاشیه نشینان شهرهای استان بیان و تاكید كرد: با پیگیری این سه اصل، سكونتگاه‌های غیررسمی و مناطق ناكارآمد استان ساماندهی شده و اهداف ستاد ملی بازآفرینی شهری تحقق می‌یابد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، مهندس "ابراهیم مبارك قدم" در نشست چهارجانبه با مدیران كل فنی و حرفه‌ای و كار، تعاون و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی و نظارت مستقیم در بخش‌های ایمنی كارگاه‌های ساختمانی و ارتقای مهارت‌های كارگران ساختمانی به سمت اشتغال پایدار از اقداماتی است كه باید صورت پذیرد و تشكیل كارگروه تخصصی از بین ادارات و سازمان‌های حاضر و دیگر متولیان را ضروری دانست.

مبارك قدم، ایمنی را اصل اجتناب ناپذیر در ساخت و ساز دانست و افزود: رعایت آن الزامی است چرا كه حفظ جان افراد در كارگاه‌های ساختمانی مصداق رعایت حقوق شهروندی است.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان اظهاركرد: فرهنگ‌سازی رعایت مسایل ایمنی و آموزش و نظارت دقیق بر ساخت و سازها منجر به كاهش ۸۰ درصدی حوادث ناشی از كار می‌شود چراكه خطای انسانی و ناآگاهی از مسایل ایمنی بیشترین عامل اتفاقات ناگوار در این بخش می‌باشد.

مبارك قدم از مدیران حاضر در نشست درخواست كرد كه این اقدامات را در قالب تفاهم نامه چهارجانبه‌ای محقق شود.

باید استانی ایمن در برابر حوادث ساختمانی شویم

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان به عنوان میزبان این نشست با اشاره به افزایش ساخت و ساز و به تبع آن بلند مرتبه سازی به علت رشد جمعیت و مهاجرت بیان داشت: باید در همه پروژه‌ها با هر متراژی مبحث ایمنی به خوبی رعایت شود.

احمد تجری افزود: ایمنی ارتباط مستقیم با جان افراد دارد و این مهم ضرورت توجه ویژه به آن را دو چندان می‌کند.

وی در ادامه بیان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان سابقه خوبی در همکاری‌های مشترک با اداره‌های مختلف مانند آبفا، گاز، راه وشهرسازی و شرکت توزیع برق را در کارنامه خود دارد.

تجری خاطر نشان کرد: برای پیشبرد بهتر اهداف بهتر است نمایندگان چهار مجموعه در کمیته‌ای مقدمات و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای رسیدن به یک تفاهم‌نامه مشترک و نیز شیوه نامه اجرایی آن را فراهم سازند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان تاکید کرد: برای افزایش ضریب ایمنی آموزش‌های لازم، استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی و نظارت دقیق توسط فردی متخصص ضروری است.

از مهندسان به عنوان مسئول ایمنی در کارگاه ها استفاده شود

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گلستان نیز در این نشست بیان داشت: بخش زیادی از کارگران ساختمانی با مسایل ایمنی آشنایی کافی ندارند.

سعید مازندرانی افزود: باید مبحث آموزش کارگران و دیگر عوامل جدی گرفته شود.

وی با تاکید بر رعایت اصول مهندسی در مراحل مختلف ساخت و ساز از تخریب گرفته تا گودبرداری و... اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که از مهندسان عضو نظام مهندسی ساختمان به عنوان مسئولان ایمنی پروژه‌ها استفاده گردد.

مازندرانی همچنین بیان کرد: در ساخت و سازهای حاشیه شهری و نیز امکانی که تحت نظارت فنی و مهندسی نیستند میزان آمار تلفات و حوادث ساختمانی بیشتر است و باید جلوی این ساخت و سازهای غیر مجاز گرفته شود.

 آمادگی آموزش مهندسان برای نظارت بر ایمنی ساختمان سازی را داریم

مدیرکل فنی حرفه‌ای استان در این جلسه با تاکید بر همکاری مشترک بین این چهار نهاد بیان داشت: این اداره کل پتانسیل‌های محدودی دارد که حاضر است آن‌ها را دراختیار حوزه‌های مختلف قرار دهد تا نتیجه آن توسعه اشتغال و ایمنی باشد.

تیرانداز اعلام آمادگی کرد برای مهندسان و سایر عوامل دخیل در ساخت و ساز دوره‌های آموزشی لازم را برای ایمنی کارگاه‌ها برگزار نماید.

وی بحث آموزش را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد که آموزش‌های تکمیلی لازم به مهندسان برای افزایش بهره‌وری و نیز آشنایی با علم روز، داده شود.

نظر شما