شناسهٔ خبر: 33398 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردم در سازمان حفاظت محیط‌زیست؛

فرهنگ‌سازی برای توسعه شهرسازی ریل پایه نهادینه شود

محمد درویش درویش تصریح كرد: هر شهری كه بتواند فضای بیشتری را برای سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی اختصاص دهد آن شهر می‌تواند ضریب شادی مردم را افزایش و آلودگی صوتی و هوا را كاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردم در سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینكه برای داشتن سکونت‌های شهری باکیفیت نیازمند حركت به سمت استفاده از حمل‌ونقل ریلی هستیم، عنوان كرد: مهم‌ترین كار برای حل مشكل ترافیك و آلودگی هوا، توسعه حمل‌ونقل عمومی است و توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌تواند مهم‌ترین راه‌حل مشكل ترافیك و آلودگی هوای کلان‌شهرها باشد.

وی افزود: یكی از سامانه‌هایی كه در عرصه حمل‌ونقل، از اهمیت بالایی برخوردار است و در تمام ممالك دیگر همیشه بر آن تأكید شده است، سیستم حمل‌ونقل ریلی یا خطوط آهن است، سامانه‌ای كه به عقیده كارشناسان اقتصادی بسیار ارزان و دارای حجم انتقالات و مبادلات بالا بوده و در مدت‌زمان كمی، می‌تواند بسیاری از مشکلات حمل‌ونقل كالا را حل كند.

درویش تصریح كرد: هر شهری كه بتواند فضای بیشتری را برای سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی اختصاص دهد آن شهر می‌تواند ضریب شادی مردم را افزایش و آلودگی صوتی و هوا را كاهش دهد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردم در سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: مردمی كه از حداكثر راندمان برای بهبود رشد اقتصادی كشور خود برخوردار شوند به‌طور حتم محیط‌زیست آن منطقه حفظ خواهد شد.

وی بیان داشت: بیشتر شهرهای جهان با مشكل ترافیك مواجه هستند و همه به یك راه‌حل رسیده‌اند كه حمل‌ونقل شهری را توسعه داده و آن را با سیستم حمل‌ونقل برون‌شهری یكپارچه كنند و امروز روند رو به رشد سوانح و تصادفات جاده‌ای در كشور موجب شده تا موضوع شهرسازی ریل پایه مطرح و نسبت به فرهنگ‌سازی آن اقدامات جدی صورت گیرد.

وی عنوان كرد: باید برای رفع این معضل سیستم حمل‌ونقل عمومی را به‌صورت یكپارچه در نظر بگیریم و سامانه‌های حمل‌ونقل شهری و برون‌شهری باید باهم ارتباط داشته باشند تا کار آیی داشته باشند.

درویش در ادامه به ایستگاه‌های ریلی در درون شهرها اشاره كرد و گفت: نگاهی به وضعیت فعلی ایستگاه‌های راه‌آهن در كشور نشان می‌دهد تعداد زیادی از این ایستگاه‌ها بیرون شهرها جانمایی شده‌اند و همین مسئله موردانتقاد مسئولان و كارشناسان است.

وی خاطرنشان كرد: بسیاری از شهرهای جهان كه راه‌آهن در آن‌ها قدمتی چند صدساله دارد، در حال حاضر ایستگاه‌های اصلی قطار را در دل خود جای‌داده‌اند بنابراین وجود ایستگاه‌های قطار در دل شهرها موجب می‌شود مسافر این امكان را داشته باشد تا در زمان كمتری به‌قطار دسترسی یابد. درواقع باید این بستر برای مسافران فراهم باشد كه در كمترین زمان و با گذر از كوتاه‌ترین مسیر، به ایستگاه راه‌آهن برسند.

نظر شما