شناسهٔ خبر: 33409 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مه آبادی در جمع خبرنگاران:

ساخت فرودگاه جدید در چابهار و اهواز با سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها/ اولویت اصلی برای مذاکره فرودگاه تبریز است/ انتقال دانش فنی درتفاهم‌نامه‌ها لحاظ شده است

تفاهم نامه مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از سرمایه‌گذاری آلمان برای ساخت ترمینال جدید فرودگاه تبریز و هم چنین ساخت دو فرودگاه جدید چابهار و اهواز خبرداد وگفت: در تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بر انتقال دانش فنی به کشور تاکیدشده است و پیمانکاران ما در کنارسرمایه گذاران خارجی کار‌خواهند‌کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درحاشیه مراسم امضای تفاهنامه همکاری مشترک بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت‌های فرودگاهی فراپورت، مونیخ و دورنیر در جمع خبرنگاران گفت: این تفاهم‌نامه در هفت محور توسعه منابع انسانی، بهینه‌سازی ظرفیت فرودگاه‌ها، تجاری سازی و سودآورکردن فرودگاه‌ها، تأمین مالی برای توسعه زیرساخت‌ها، مدرن‌سازی زیرساخت‌های فرودگاهی، توسعه انجام عملیات فرودگاهی و همچنین توسعه زیرساخت‌های ناوبری هوایی و مدرن‌سازی زیرساخت‌هایIT فرودگاهی است.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه ها مقدمه عقد قراردادها هستند، گفت: همکاری مشترک ایران و آلمان در زمینه فرودگاهی به تصویب دولت آلمان رسیده است و کارگروهی که برای تکمیل و تفاهم نهایی درخصوص پروژه‌ها تشکیل شده زیرنظردولت آلمان تعریف شده است.

مه آبادی با بیان اینکه دولت آلمان مسئول پشتیبانی از پروژه‌هایی است که بر اساس این تفاهمنامه ها در این کارگروه تعریف می‌شود، گفت: دولت آلمان برای همکاری با ایران عزم جدی دارد. آلمانی‌ها درعقد قرارداد سخت اما در اجرا خوب هستند و امیدواریم نقص اول را هم برطرف کنند.

وی با بیان اینکه تبدیل این تفاهم نامه به قرارداد براساس منافع ملی انجام خواهد شد، گفت: براساس منافع ملی بهترین پیشنهاد را انتخاب خواهیم کرد و اسیر نام و برند شرکت‌ها نخواهیم شد. ضمن اینکه برخی از این شرکت ها در حقیقت صاحب تجارب سنگین و باقدمت هستند و اگر بتوانیم در چارچوب منافع مشترک با آلمانی‌ها کارکنیم بسیار خوب است.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در خصوص نحوه تامین مالی و روش سرمایه گذاری، گفت: جنبه تأمین مالی در این تفاهم‌نامه جزو اولویت‌ها است، یکی از این اولویت‌ها در تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری آلمان برای ساخت ترمینال فرودگاه تبریز وساخت فرودگاه‌‌های جدید چابهار و اهواز است که از محورهای اصلی گفت‌وگوی امروز ما با آلمانی‌ها بود و در قالب‌های سرمایه‌گذاری‌های BOT  و BLT  انجام خواهد شد. 

وی درباره شرکت مشاوره دورنیر نیز گفت: این شرکت مشاوره‌ای در حوزه‌های حمل و نقلی ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی مشاوره می‌دهد و در حال حاضر مدیریت ۱۰ پروژه بزرگ دنیا در حوزه مشاوره حمل و نقل را برعهده دارد. ضمن اینکه این سه شرکت آلمانی جزو معتبرترین شرکت‌های فرودگاهی و مشاوره‌ای دنیا هستند.

مه آبادی با تأکید بر استفاده از ظرفیت توان داخلی در این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها، گفت: ممکن است طراحان و مهندسانی از کل دنیا به ایران بیایند، اما هدفگذاری نهایی در این تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها استفاده از توان داخل، نیروی انسانی و شرکت‌های ایرانی است. این طرح ها در اشتغال زایی کمک زیادی خواهند کرد و سیاست وزارت خانه معطوف به آن است که نیروی کار ایرانی باشد و پیمانکاران و مشاوران ما در کنار سرمایه گذار خارجی کار کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با تأکید براینکه صنعت فرودگاهی و ناوبری درگذشته مورد غفلت بوده است، گفت: وجود چنین تفاهم‌نامه‌هایی پیش‌زمینه امضای قراردادهای بزرگ، سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی دانش نوین صنعت هوانوردی در ایران است.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی برای مذاکرات فرودگاه تبریز است، گفت: ساخت ترمینال خارجی جدید فرودگاه تبریز به عنوان اولویت وزیر راه و شهرسازی به ما تکلیف شده است، ضمن اینکه ساخت فرودگاه جدید چابهار و اهواز جزو محورهای اصلی گفت و گو بود و با انجام این مهم صنعت فرودگاهی در یک خیز بلند قرار خواهد گرفت. ما در تلاش برای رفع مجموعه‌ای از نیازهای فرودگاه‌های کشور هستیم.

نظر شما