شناسهٔ خبر: 33530 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخرین وضعیت حادثه تلخ ساختمانی در تهران

تمام اتفاقات ۲۴ ساعت اخیر در خیابان جمهوری تهران/ هنوز هیچ خبری از محبوسین پلاسکو نیست

پلاسکو درحالیکه ۲۴ ساعت از زمان وقوع حادثه دردناک آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در مرکز تهران می گذرد همچنان از وضعیت زیرآوار ماندگان اطلاعات دقیقی بدست نیامده و تلاش بی وقفه امدادگران و آتش نشانان برای آزادسازی محبوسین ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، ساختمان پلاسکو واقع در محدوده خیابان جمهوری تهران ۷ و ۵۸ دقیقه صبح روز گذشته (پنجشنبه) طعمه حریق شد که پس از اعلام این آتش سوزی نیروهای امدادی برای اطفای حریق در محل حضور پیدا کردند اما دیری نپایید که ساختمان در میان بهت و ناباوری همه کسانی که در آنجا حضور داشتند، فروریخت.

اکنون ۲۴ ساعت از آن حادثه می گذرد و رسانه ها و خبرگزاری ها لحظه به لحظه اخبار آنچه که در این مدت گذشت، گزارش دادند.
*«حسن عباسی» مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران با اشاره به اینکه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو هنوز به طور کامل مهار نشده است، گفت: این آتش سوزی خوشبختانه تاکنون مصدومی نداشته است.

*در ادامه مدیر روابط عمومی اورژانس تهران اعلام کرد: به دلیل مهار نشدن آتش سوزی در ساختمان پلاسکو، هفت دستگاه آمبولاس و اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شد.

*«سیدجلال ملکی» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: درحال حاضر آتش سوزی ساختمان پلاسکو خیابان جمهوری اسلامی تحت کنترل است اما هنوز مهار نشده است.

*سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اعلام جزئیات بیشتر حادثه ساختمان پلاسکو گفت: ۹۰ درصد آتش سوزی توسط ۲۰۰ آتش نشان در این ساختمان مهار شده است.

*سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از مهار کامل آتش سوزی در پاساژ پلاسکو خبر داد.

وی افزود: ۲۰۰ آتش نشان در ساعت ۱۰:۲۵ امروز (پنجشنبه) موفق شدند آتش را در پاساژ پلاسکو مهار کنند.

** «پیرحسین کولیوند» سرپرست اورژانس کشور گفت: حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران تاکنون هفت مصدوم داشته است.

** سرپرست اورژانس کشور گفت: متاسفانه به علت آتش سوزی در ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری اسلامی تعداد مصدومان این حادثه به ۲۰ نفر افزایش یافته و آتش دوباره شعله ور شده است.

** یک منبع آگاه از ریزش بخشی از دیوار طبقه یازدهم ساختمان ۱۷ طبقه پاساژ پلاسکو خبر داد و گفت: دیوار سایر طبقات نیز درحال ریزش است.

** ساختمان پلاسکو از قدیمی ترین ساختمان های تجاری - تولیدی تهران که از صبح امروز (پنجشنبه) در آتش می سوزد، پس از سه ساعت و نیم تلاش آتش نشانان و امدادگران برای اطفای حریق حدود ساعت ۱۱:۳۰دقیقه به دلیل گسترش آتش سوزی فروریخت.

**سرپرست اورژانس کشور اعلام کرد: به دلیل بروز حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو اکنون این ساختمان فروریخت.

«پیرحسین کولیوند» افزود: متاسفانه تعدادی از آتش نشان و نیروهای امدادی نیز در این ساختمان هستند و هنوز از وضعیت آنان اطلاعی در دست نیست.

** پلیس راهور از مردم خواست که خیابان جمهوری تهران را برای سهولت امدادرسانی به مصدومان ساختمان پلاسکو تخلیه کنند.

**سرپرست اورژانس کشور گفت: متاسفانه به دلیل فرو ریختن ساختمان قدیمی پلاسکو احتمال جان باختن تعداد زیادی از آتش نشانان وجود دارد.

** رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور پایتخت با اشاره به حریق گسترده در ساختمان پلاسکو از اعمال محدودیت های ترافیکی در محدوده خیابان فردوسی و چهارراه استانبول خبر داد.

**مجتمع تجاری پلاسکو که از صبح امروز (پنج شنبه) به دلیل آتش سوزی فرو ریخت و اکنون تمامی نیروهای امدادی و آتش نشانان در حال تخلیه و آواربرداری هستند، تاکنون این حادثه ۷۰مصدوم داشته است.

**«مجید بوجارزاده» سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: ساختمان پلاسکو که امروز پنجشنبه به دلیل آتش سوزی فرو ریخت فاقد گاز شهری بوده است.

**حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری با ابراز تاسف و تاثر از حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان شد به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت علل حادثه و مسوولیت حادثه بررسی و گزارش شود.

** مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران گفت: حادثه آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو تهران که صبح امروز پنجشنبه روی داد تاکنون ۷۰ مصدوم داشته است.

** رئیس اتحادیه پیراهن دوزان تهران گفت: ۶۰۰ واحد تولیدی در ساختمان پلاسکو فعال بود که ۴۰۰ واحد آن را تولیدی پیراهن دوزی تشکیل می داد.

** سرپرست اورژانس کشور اسامی ۲۳ مصدوم حادثه ساختمان تجاری پلاسکو را اعلام کرد.

** مسوول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج اعلام کرد که ماموران آتش نشانی کرج با تجهیزات ویژه برای امداد رسانی در ساختمان آسیب دیده پلاسکو ساعتی پیش عازم تهران شدند.

** 'عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور که مطابق برنامه قبلی از صبح امروز پنجشنبه به استان لرستان سفر کرده بود در پی صدور دستور رئیس جمهوری برای رسیدگی به حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو عازم تهران شد.

** وزیر کشور در مراحل اولیه وقوع آتش سوزی در یک ساختمان تجاری تهران با صدور دستور ویژه ای به استاندار و شهردار تهران و سایر دستگاه های مسوول در تهران، خواستار حداکثر اقدامات لازم امدادی و عملیاتی برای مدیریت بحران آتش سوزی در ساختمان پلاسکو شد.

** سخنگوی شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه نزدیک به سه هزار و پانصد شماره تلفن در محدوده ساختمان پلاسکو (خیابان جمهوری اسلامی) با اختلال مواجه شده است، گفت: وصل شدن برق منطقه وضعیت شبکه مخابراتی منطقه را به حالت قبل باز می گرداند.

** «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری دقایقی پیش وارد محل حادثه ساختمان تجاری پلاسکو شد.

**سخنگوی شهردار تهران با اشاره به وقوع حادثه تاسف بار ساختمان پلاسکو گفت: داغدار اصلی حادثه حریق و تخریب ساختمان پلاسکو تهران را ماموران فداکار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پایتخت هستند.

** معاون اول رئیس جمهوری با ابراز تاسف از حادثه مجمتع تجاری پلاسکو تهران گفت که همه دستگاه های اجرایی برای انجام عملیات امداد و نجات و خدمت رسانی به مصدومان حادثه، بسیج شده اند.

**مدیرعامل سازمان انتقال خون از آمادگی کامل این سازمان برای خونرسانی به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو خبر داد و گفت: چندین برابر میزان مورد نیاز، ذخیره خون داریم.

** معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: با هماهنگی های انجام شده از سوی برق منطقه تهران بزرگ هیچگونه خطر احتمالی به لحاظ شبکه برق در محل آتش سوزی ساختمان پلاسکو و مناطق همجوار وجود ندارد.

** مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو گفت: در حال حاضر ذخایر خون در بیمارستان های تهران به اندازه کافی موجود است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

**رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته ای درکمیسیون متبوع خود برای پیگیری علت وقوع حادثه ساختمان پلاسکو خبر داد و گفت: با مسببان وقوع این حادثه باید برخورد شود.

** عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، خسارت ملکی ناشی از آتش سوزی و تخزیب ساختمان پلاسکو را دستکم ۶ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: بروز چنین حوادثی باید زنگ خطری برای پیشگیری از حوادث مشابه باشد.

** عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم مقاوم سازی ساختمان های ناایمن گفت: موضوع حادثه ساختمان پلاسکو در نشست آتی کمیسیون عمران مجلس بررسی می شود.

** وزیر کشور در بازدید از محل حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو گفت: اولویت نخست ما نجات محبوسان در زیر آوار ساختمان پلاسکو است و پس از آن با حضور کارشناسان و دستگاه های مختلف، علت حادثه و قصور دستگاه مربوطه بررسی می شود.

** رئیس سازمان امداد نجات جمعیت هلال احمر از آماده باش دو بالگرد امداد و نجات درپی حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری خبر داد.

** شرکت های بیمه برای پرداخت خسارت زیاندیدگان حادثه ساختمان پلاسکو در کوتاه ترین زمان ممکن، اعلام آمادگی کردند.

** شهردار تهران با اشاره به حادثه آتش سوزی و ریزش کامل ساختمان پلاسکو گفت: براساس اطلاعات موجود، ۲۰ تا ۲۵ نفر از نیروهای شهرداری تهران در زیر آوار این ساختمان گرفتار و محبوس شده اند.

**رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا، تعداد پذیرش شدگان مصدومان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو را ۱۲ نفر اعلام کرد و گفت: ۱۰ نفر از مصدومان این حادثه پس از مداوا مرخص شدند.

** معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد: برق محدوه ساختمان پلاسکو که از صبح امروز به دلیل تامین امنیت شهروندان قطع شده بود، وصل شد.

**مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: در حال حاضر ذخایر خون مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی پذیرش مصدومان حادثه ساختمان پلاسکوتامین شده است و نیازی به مراجعه اهداکنندگان نیست.

**دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور مجوز قضایی تخریب ساختمان های اطراف پلاسکو در صورت نیاز به منظور تسریع در روند امداد رسانی به مصدومان و محبوسان در این ساختمان خبر داد.

** مدیر روابط عمومی مرکز اوژانس تهران گفت: تعداد مصدومان حادثه صبح امروز ساختمان پلاسکو تا این لحظه به ۷۸ نفر رسیده که ۲۷ نفر از مصدومان به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند.

** سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اعلام اینکه هنوز اختلال در شبکه مخابرات محدوده ساختمان پلاسکو واقع در چهار راه استانبول رفع نشده است، گفت: پس از صدور اجازه ورود به محوطه آتش سوزی، اقدام برای رفع اختلال ها آغاز می شود.

** استاندار تهران گفت: با توجه به اینکه ممکن است عملیات آواربرداری طولانی شود، در تلاش هستیم نیروهای امدادی از مسیر زیرزمین وارد ساختمان پلاسکو شوند تا سرنوشت ۲۵ تا ۳۰ نفری را که در ساختمان محبوس شده اند روشن شود.

**شهردار تهران پنجشنبه شب در محل حادثه ساختمان پلاسکو و در جمع خبرنگاران از شهادت ۲۰ مامور آتش نشان در حادثه آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو خبر داد.
** سرپرست اورژانس کشور گفت: از مجموع ۲۷ مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو که به بیمارستان منتقل شدند، ۲۱ نفر مرخص شدند و ۶ نفر هنوز در بیمارستان هستند که حال یکی از آنان با سوختگی ۶۰ درصدی ، وخیم است.
**سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اعلام این که هیچ مشترک خانگی در محدوده ساختمان پلاسکو وجود ندارد، گفت: گاز این منطقه تا زمان اعلام رفع مشکل از سوی کمیته مدیریت بحران وصل نمی شود.

** سخنگوی آتش نشانی تهران گفت: تاکنون هیچکس از زیر آوارهای ساختمان پلاسکو خارج نشده است و آمار قطعی از کشته شدگان احتمالی این حادثه در دست نیست.

** استاندار تهران: اولویت های عملیات امدادی ساختمان پلاسکو/ تلاش برای تعیین سرنوشت ۲۰ تا ۳۰ نفر محبوس
استاندار تهران شامگاه پنجشنبه گفت که نجات ۲۰ تا ۳۰ نفری که در زیرزمین ساختمان پلاسکو گرفتار شده اند، اولویت اصلی عملیات تیم های امداد و نجات مستقر در محل است.

** توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تمهیدات ایمنی و امنیتی سفارتخانه های اطراف محل آتش سوزی

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن ابراز تاسف و تاثر عمیق از وقوع حادثه ساختمان پلاسکو گفت: از دقایق اولیه وقوع این حادثه، وضعیت سفارت خانه های آلمان ، ترکیه و انگلیس با کمک پلیس دیپلماتیک، نیروهای امدادی، نیروهای انتظامی و اداره کل تشریفات این وزارتخانه، تمامی تمهیدات ضروری را از لحاظ امنیتی و ایمنی به مرحله اجرا در آوردند.

** مأموریت ویژه رحمانی فضلی به معاون وزارت کشور؛ گزارش جامع و دقیق از عملکرد دستگاه های ذیربط و معرفی قاصرین و مقصرین احتمالی تهیه شود

وزیر کشور به معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی خود ماموریت داد گزارش جامع و دقیق از عملکرد دستگاه های ذیربط و معرفی قاصرین و مقصرین احتمالی حادثه ساختمان پلاسکو تهیه کند.

** سرپرست اورژانس کشور گفت: از مجموع ۸۴ مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو، ۳۳ نفر به بیمارستان منتقل شدند که ۲۳ نفرشان ترخیص شدند و ۱۰ نفر هنوز در بیمارستان بستری هستند.

** رئیس جمهوری در پیامی به مناسبت سانحه ناگوار آتش در ساختمان پلاسکوی تهران، با تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه غمبار اظهارکرد: حماسه ای که آتش نشانان فداکار در این صحنه خدمت، آفریدند و جان خود را برای نجات هموطنان خویش فدا کردند، ملت ایران را به سوگ و ستایش روح فداکاری و از خودگذشتگی این فرزندان رشید ملت واداشت.

** «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون های عمران، اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس مأموریت داد تا با همکاری دستگاه های اجرایی انتظامی و امدادرسان به بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو بپردازند.

** فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که مالکان واحدهای پلاسکو نگران اموال شان نباشند.

** حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حادثه دردناک آتش سوزی و فرو ریختگی ساختمان پلاسکو در مرکز تهران، پیامی را صادر کردند.

** جوانی که خود را برادر یکی از آتش نشانان شهید بنام مرحوم «داداشی» عنوان کرد، از شهادت برادرش خبر داد و گفت: برادر ۳۰ ساله ام زیر آوار ساختمان پلاسکو مانده بود.

** «بهرام قاسمی» رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پیامی حادثه دلخراش آتش سوزی در مرکز تهران و به دنبال آن، مصدوم شدن و شهادت جمعی از هموطنان بویژه پرسنل شجاع و جان برکف سازمان آتش نشانی را تسلیت گفت و با نجات یافتگان این حادثه، بازماندگان شهدا و ملت صبور ایران ابراز همدردی کرد.

** «سید رضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی حادثه دردناک آتش سوزی و فرو ریختگی ساختمان پلاسکو در تهران با صدور پیامی ضمن آرزوی رحمت بی کران الهی برای آتش نشانان شهید، نوشت: اکنون ملت ایران و انسان های دیگر نقاط جهان، دلشان نگران سرنوشت تک تک این امدادرسانان پرافتخار است.

** سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پی حادثه دردناک آتش سوزی و فرو ریختگی ساختمان پلاسکو در تهران در یادداشتی نوشت: ای کاش فجایعی چنین تلخ و دردناک، درس عبرتی برای توجه بیشتر به قانون، پیشگیری از تکرار حوادث و البته برخورد جدی تر با متخلفان باشد.

** در پی حادثه ناگوار فروریختن ساختمان پلاسکو، نیروی انتظامی با صدور اطلاعیه ای از استمرار حضور عوامل پلیس تا واپسین لحظات مدیریت و کنترل کامل حادثه، در صحنه و ارائه خدمت رسانی پلیس خبر داد.

**حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسن خمینی» نوه حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود حادثه دلخراش و دردناک آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو را به خانواده جانباختگان این حادثه تسلیت گفت.

** حجت الاسلام والمسلمین «محمد جعفر منتظری» دادستان کل کشور در پی حادثه دردناک آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو دستور ویژه ای به دادستان تهران صادر کرد.

** سخنگوی اورژانس کشور شایعه نجات افراد مانده در زیر آوار را تکذیب کرد و گفت: هم اکنون دود سفید از زیرزمین ساختمان فروریخته پلاسکو افزایش یافته است بنابراین عملیات اطفای حریق با حضور آتش نشانان ادامه دارد، ضمن اینکه احتمال ریزش ساختمان های پشت پلاسکو نیز وجود دارد.

** رئیس اتاق اصناف ایران، حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو را یک زنگ خطر برای همه بخش های مدیریت شهری کشور دانست و برآورد خسارت این مجموعه را حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

** بیت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی تاکید کردند که ‎بی تردید فداکاری، ایثار و ازجان گذشتگی این بزرگمردان در چشم و جان و حافظه مردم شریف و قدرشناس ایران اسلامی خواهد ماند.

** «سیدسلمان سامانی» سخنگوی وزارت کشور در پی حادثه دردناک آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در مرکز شهر تهران ضمن ابراز همدردی با خانواده های عزیز آتش نشان ها، تاکید کرد: اولویت اصلی درحال حاضر کسب اطلاع و نجات جان افرادی است که در زیر آوار محبوس شده اند.
**در تجمع مقابل ایستگاه مرکزی آتش نشانی شهر تهران، مردم با روشن کردن شمع، ادای احترام به شهدای آتش نشانی، دعا برای نجات یافتن آتش نشانان زیر آوار، احساسات خود را نسبت به حادثه ساختمان پلاسکو ابراز کردند.
** «محمد پرورش» مدیرعامل آبفای استان تهران گفت که تمام امکانات و تجهیزات این شرکت در اختیار ستاد بحران ‏این حادثه قرار گرفته است.‏
** مقام ها و شخصیت های جهانی با ارسال پیام های جداگانه ای با حادثه دیدگان این رخداد تلخ ابراز همدردی کردند.
با این همه ، هنوز پس از ۲۴ ساعت از وقوع حادثه دردناک آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در مرکز تهران هیچ خبری از وضعیت زیرآوار ماندگان نیست و تلاش بی وقفه امدادگران و آتش نشانان برای آزادسازی محبوسین ادامه دارد.

نظر شما