شناسهٔ خبر: 33617 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نامه حناچی به استاندار گیلان ابلاغ شد؛

مصوبه شورای‌عالی درباره مغایرت اساسی طرح جامع شهر بندرانزلی/ تقلیل عرض معبر شهید‌نواب‌صفوی از ۴۵ به ۳۵ متر

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای هشت بندی، مصوبه شورا را درباره مغایرت اساسی طرح‌جامع شهر بندر انزلی با تقلیل عرض معبر شهید نواب صفوی از ۴۵ به ۳۵ متر، به استاندار گیلان ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به نجفی استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گیلان، مصوبه شورا را درباره موضوع مغایرت اساسی طرح جامع شهر بندر انزلی (تقلیل عرض معبر شهید نواب صفوی) ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار گیلان آمده است: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۵.۱۰.۶ مغایریت اساسی طرح جامع شهر بندر انزلی (تقلیل معبر شهید نواب صفوی از ۴۵ به ۳۵ متر) مصوبه مورخ ۹۴.۸.۲۳ شورای برنامه‌ریزی استان گیلان را مورد بررسی قرا داد و با عنایت به صورتجلسه مورخ ۹۵.۸.۱۶ کمیته فنی شماره ۱ و با توجه به اسناد و دلایل ذیل:

۱. حداقل دو سوم مسیر خیابان شهید نواب صفوی در داخل بافت تاریخی مصوب شهر بندرانزلی واقع شده و تبعاً تعریض­های گسترده معابر (از۲۰ تا ۳۰ متر كنونی به ۴۵ متر) در داخل بافت تاریخی، متضمن تخریب و آسیب به بافت مسكونی پیرامون خواهد بود.

۲. به اذعان مهندسین مشاور تهیه­‌كننده طرح­های جامع و تفصیلی شهر مبنی بر كفایت عرض سواره­‌رو در مقطع ۳۵ متر برای عبور ترافیك سواره.

۳. مطالعات تكمیلی متضمن آمارگیری مناسب و مدل­سازی و شبیه‌­سازی ترافیك عبوری از محور توسط مشاور مجزا و تأیید كتبی مطالعات مذكور توسط نماینده وقت حوزه راه در كمیته فنی.

۴. اذعان مدیریت‌شهری (اعم از مسئولان شهرداری، استانداری و اداره كل راه و شهرسازی استان) مبنی بر عدم امكان تملك اراضی و املاك موردنیاز جهت تعریض ۱۵ متری از هر طرف معبر.

۵. حقوق مكتسبه ناشی از صدور پروانه­‌های قدیمی بر اساس عرض معبر ۳۰ متر (با توجه به اینكه در طرح تفصیلی ملاك عمل عرض معبر مذكور ۳۰ متر است).

۶. نوع فعالیت­ها و كاربری­‌های اطراف معبر شریانی درجه یك از جهت تعدد كاربری­های اطراف آن كه عمدتاً محله‌­ای و ناحیه‌ای است، با عملكرد معبر مغایر است.

۷. وجود چهار مسیر موازی به نام­‌های شهید مطهری، میرزا كوچك خان، شهید نواب صفوی و كنارگذر به صورت شرقی-غربی در محدوده مورد مطالعه.

۸. احداث تقاطع غیرهم سطح در محل احداث محور جدید ورزشگاه شهر.

با تقلیل عرض معبر مذكور منوط به تحقق شرایط زیر موافقت می‌نماید:

با عنایت به اینكه كفایت عرض سواره‌­رو در مقطع ۳۵ متر منوط به حفظ عملكرد محور در حد شریانی درجه ۲ اصلی است، هرگونه افزایش بارگذاری فراتر از طرح تفصیلی (حداكثر ۲۵۰ درصد و با كاربری مسكونی) ممنوع بوده و مصوبات كمیسیون ماده ۵ استان در این خصوص مصداق مغایرت‌اساسی خواهد بود.

هرگونه تغییر كاربری بدنه­‌های اطراف محور شهید نواب صفوی از مسكونی به كاربری‌های جاذب سفر (خصوصاً تجاری-خدماتی) ممنوع است.

حقوق مكتسبه تجاری واقع در وضع موجود صرفاً در حد مجوزات قانونی موجود در اختلاط با كاربری غالب مسكونی در پلاك‌ها تثبیت گردد.

چنانچه بر اساس عرض قبلی معبر، تعریض‌هایی صورت گرفته است  اراضی حاصل شده صرفاً به كاربری فضای سبز شهری اختصاص یابد. /

 

نظر شما