شناسهٔ خبر: 33626 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مسافران بدون چمدان

قطار ترن‌ست توسعه راه ها و وسايط نقليه با پيشرفت تكنولوژي رابطه تنگاتنگ و جدانشدنی دارد. پیشرفت فنّاوری همواره در جهت فراهم آوردن راحتی و امكانات بيشتر براي بشر بوده است. امكاناتي كه به او فرصت بهره‌مندی بيشتر از زمان و لذت بردن از اكنون را می‌دهد و اين هر دو براي گردشگران موهبتي است كه ماحصلش پربار شدن سفر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، گردشگران امروز انتظارات و تقاضاهاي بيشتري از صنعت حمل‌ونقل دارند، زيرا حمل‌ونقل خوب ديگر فقط به معناي جابجايي سريع نيست، بلكه اطمينان، راحتي و ارزان بودن نيز در دنياي پررقابت امروز مزيت رقابتي دوچندان ايجاد می‌کند.

در گسترش و توسعه زیرساخت‌های گردشگري توسعه ناوگان حمل‌ونقل يك مقصد، اهميت ویژه‌ای دارد.

"دسترسي يكي از عوامل مهم بخت و اقبال يك مقصد در بازار گردشگري امروز است و اين مهم دست‌نیافتنی است مگر با توسعه بيشتر زیرساخت‌های حمل‌ونقل.

در اروپا اغلب ایستگاه‌های اصلي قطار به يك ايستگاه مترو متصل هستند كه كار شمارا براي رسيدن به مركز شهر راحت می‌کنند. علاوه بر اين بسياري از ایستگاه‌های قطار خود در مركز شهر واقع‌شده‌اند و كافي است براي رسيدن به محل اقامتتان فقط چند خيابان جابجا شويد.

علاوه بر اينكه بسياري از ایستگاه‌های قطار در اروپا به‌واسطه قدمت و زیبایی‌های هنري خود يك جاذبه توريستي محسوب می‌شوند مانند ايستگاه قطار ميلان. تنيدگي خدمات ريلي اروپا و صنعت گردشگري در آن به‌گونه‌ای است كه اگر مسافري هستيد كه زمان كافي براي اقامت‌های شبانه در يك شهر را نداريد و درعین‌حال نمی‌خواهید برخي از جاذبه‌های مشهور اروپا را از دست بدهيد به باکس‌های موجود در ایستگاه‌های قطار مراجعه نموده و در آنجا با مبلغ كمي يك باكس را براي چند ساعت اجاره می‌کنید.

اين باکس‌ها بيشتر شبيه به صندوق اماناتي هستند كه می‌توانید چمدان‌هایتان را براي چند ساعت در آنجا بگذاريد و سبک‌بار خود را به داخل شهر برسانيد، به جاذبه‌های مورد علافتان سري بزنيد و با خيال راحت برگرديد و وسايلتان را پس بگيريد.

اگرچه موقعيت اروپا به‌واسطه نزديكي كشورها به يكديگر در مقايسه با ساير قاره‌ها منحصربه‌فرد است، اما حمل‌ونقل ريلي در كشورهاي ديگر مانند آمريكا، كانادا، ژاپن و چين نيز به همين اندازه اعتبار دارد و يكي از گزینه‌های اصلي شهروندان اين كشورها براي مسافرت است.

دراین‌بین ضمن ستودن انجام كارهاي زيربنايي مختلف در شرايط سخت بايد اذعان داشت كه امكانات و كيفيت خدمات ريلي در ايران هنوز به‌هیچ‌روی قابل‌مقایسه با اين كشورها و تا حتي كشورهاي درحال‌توسعه نيست. زيرا در ايران كماكان ناوگان حمل‌ونقل فرسوده، سرمایه‌گذاری كافي بخش خصوصي انجام‌نشده كه درنهایت آن را با بحران‌های عدیده‌ای مواجه كرده است.

گرچه مشكلات موجود بر سر راه حمل‌ونقل ريلي ايران به‌طور خلاصه در دو گروه قابل‌طبقه‌بندی است (عدم وجود خط آهن در بسياري از استان‌های گردشگر پذیر و خدمات نه‌چندان باکیفیت مسافري و باري)، اما اين شبکه‌ی حمل‌ونقل بايد ضمن پيمودن راه پرفرازونشیبی به نام توسعه، بتواند خود را از اين سطح عبور داده و به مرحله‌ی پیشرفته‌تری در عرصه‌های داخلي و بین‌المللی برسد.

نظر شما