شناسهٔ خبر: 33642 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با ارتقاء سیستم ITS صورت می‌گیرد:

ثبت سرعت رانندگان جاده‌ای در فاصله بین دوربین‌ها

دوربین ثبت تخلفات مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: با بهره‌گیری از سیستم ITS و نصب دوربین‌های ثبت سرعت جدید سرعت تردد رانندگان به صورت شبکه‌ای کنترل و ثبت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان همدان، محمد رودباری در جلسه هماهنگی امور حمل‌ونقل و ایمنی با فرماندهان پلیس‌راه و مسئولین ادارات راهداری شهرستان‌ها تصریح کرد: با استفاده از فنّاوری ITS علاوه بر ثبت سرعت لحظه‌ای سرعت فواصل بین دوربین‌ها را نیز محاسبه و سرعت متوسطه راننده ثبت و در صورت غیرمجاز بودن به عنوان تخلف ثبت می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد شبکه‌ای این دوربین‌ها اظهار کرد: این دوربین‌ها به منظور کاهش تصادفات؛ سرعت و سایر تخلفات رانندگان از طریق این دوربین‌ها که به صورت شبکه‌ای به هم متصل‌اند به مرکز مدیریت راه‌ها ارسال می‌شود.

وی بیان کرد: اکثر محورهای استان به دوربین‌های ثبت سرعت مجهز شده‌اند و با نصب سه دوربین دیگر در محورهای ملایر، آورزمان، نهاوند؛ کبودرآهنگ، قیدار و جوکار، تویسرکان، کنگاور تعداد دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی به ۵۵ دوربین افزایش می‌یابد.

وی به انواع سیستم‌های ثبت تخلفات سرعت اشاره کرد و گفت: احصاء نتایج به دست آمده از انواع سیستم‌های ثبت سرعت ابزارهای کمک کننده مطمئنی است که ما را از چگونگی وقوع و فراوانی تخلفات در زمان و مکان‌های خاص یاری می‌کند.

رودباری با اشاره به لزوم سایر اقدامات ایمن‌سازی راه‌ها افزود: فرماندهان پلیس‌راه و مسئولین ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بهره‌گیری از نتایج و آمار به دست آمده از سیستم‌های ITS و وقوف به علل تصادفات در محورهای تحت کنترل، راه‌های پیشگیری از حوادث را شناسایی و در جلسات مشترک مطرح نمایند؛ تا با همکاری دستگاه‌های مرتبط نسبت به رفع موانع تصمیم‌گیری و اقدام شود.

فرمانده پلیس‌راه استان نیز ضمن بیان اهمیت نظارت و کنترل رانندگان گفت افزایش سالانه تعداد تصادفات، تلفات یا معلولیت‌های ناشی از بی‌احتیاطی رانندگان هم بر زندگی آنان و هم جامعه آثار جبران‌ناپذیری دارد.

سرهنگ عزیزی گفت: بررسی علل تصادفات با استفاده از اطلاعات به دست آمده از تجزیه تحلیل‌های مسئولین در اداره کل راهداری و سایر ارگان‌های مرتبط؛ برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از فنّاوری در کاهش سوانح مؤثر است.

 وی با تأکید به همکاری اداره کل و نظارت مؤثر در کنترل نامحسوس رانندگان گفت: تأثیر این نوع نظارت بسیار زیاد بوده و علاوه بر آن شناسایی نقاط حادثه‌خیز، نصب تابلوها و علائم بازدارنده، جلوگیری از تجاوز به حریم راه‌ها و از همه مهم‌تر آموزش و فرهنگ‌سازی برای رفتار صحیح رانندگی از موارد قابل‌توجه در کاهش تصادفات است.

فرمانده پلیس‌راه راه استان در خاتمه با اشاره به ضرورت کنترل کارت هوشمند برای رانندگان وانت‌بارهایی که اقدام به حمل بار در سطح استان می‌کنند، خواستار تفکیک حوزه تردد شهری و برون‌شهری این ناوگان برای تسهیل در امر نظارت و کنترل پلیس‌راه شد.

نظر شما