شناسهٔ خبر: 33691 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون اول رئیس‌جمهوری در چابهار مطرح کرد؛

تاكيد رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل‌مكران نقطه آغاز توجه مسئولين به اين منطقه است/ مشارکت موثر بخشی خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی در چابهار

اسحاق جهانگیری معاون اول رييس جمهور با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به منطقه مكران و تاکید ایشان بر توسعه منطقه، گفت: رهبر معظم انقلاب در اين سفر مطالبی فرمودند كه به آغازی برای توجه مسئولين به اين منطقه به‌عنوان يكی از بزرگترين فرصت‌های توسعه كشور تبديل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگيری صبح امروز (دوشنبه) در همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و توسعه پايدار سواحل مكران، که با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شده، اظهار داشت: سفر به منطقه جاسك جزو نخستين سفرهاي دكتر روحاني رييس جمهور بود و در اين سفر با تمركز بر اين موضوع كه يكي از كانون هاي توسعه كه بايد مورد توجه باشد سواحل درياي عمان است، برخي تصميمات مهم و راهبردي اتخاذ شد كه خط انتقال نفت خام به منطقه جاسك و ايجاد پايانه هاي صادراتي از جمله اين تصميمات بود تا بخشي از صادرات نفت خام از خليج فارس انجام شود.

وي همچنين با اشاره به حضور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در سواحل درياي عمان كه به منظور مراقبت از آب هاي آزاد و حفاظت از مرزهاي دريايي كشور انجام شده است، گفت: انصافاً نيروي دريايي ارتش وقت فراواني براي اين موضوع گذاشت و دستاوردهاي فراواني نيز حاصل شد.

جهانگيري افزود: از آن به بعد يك برنامه توسعه بلند مدت و بلند پروازانه براي اين منطقه در نظر گرفته ايم و طرح جامع توسعه سواحل مكران نيز تدوين و امروز رونمايي شد كه در اين طرح مشخص شده است چه نقاطي براي چه فعاليت‌هايي مناسب است ضمن آنكه مطالعات زيست محيطي دقيقي نيز انجام شده تا تبعات زيست محيطي ايجاد نشود.

معاون اول رييس جمهور گفت: خوشحالم كه با همت و تلاش نهادها و دستگاه هاي مختلف اجرايي و مشاركت مؤثر بخش خصوصي و حضور سرمايه‌گذاران محترم داخلي و خارجي يكي از محروم‌ترين مناطق كشور عملاً موضوع و محل اجراي سياست و برنامه روشن دولت در توسعه پايدار قرار گرفت.

جهانگيري ادامه داد: نقطه‌ي تلاقي دو عزم جدّي نظام و دولت را مي توان در اين كار ديد؛ از يك سو نظام مصمم است كه به اعتبار تمامي منابع طبيعي، انساني، اجتماعي و فرهنگي كشور به توسعه‌ي همه‌جانبه، متوازن و موزون و پايدار ايران آهنگي پرشتاب دهد. كشور عزيز ما اين استعداد را دارد كه به اتكاي ظرفيت‌هاي گوناگون اقليمي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي، امروزي مناسب‌تر و فردايي روشن‌تر داشته باشد.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه ابتناء اقتصاد ما بر «اقتصاد مقاومتي»، به ويژه در شرايط پساتحريم و گشايش‌هاي بعد از اجراي برجام ما را موظف مي كند كه نقاط عزيمت خود را در توسعه بيشتر بر مناطق محروم و قشرهاي ضعيف قرار دهيم، افزود: دولت پس از طي دوراني سخت مي خواهد براي پيشبرد رونق اقتصادي، براي تأمين منابع جديد توسعه‌اي، براي بهبود معيشت مردم، براي كاهش نگراني از آينده زمينه‌ها و فرصت‌هاي جديد در توسعه به‌وجودآورد. پروژه توسعه‌ي سواحل مكران از همين دست است؛ پروژه‌اي كه فصل مشترك برنامه‌ي توسعه‌ي پايدار و اقتصاد مقاومتي است.

وي یکی از مهمترین مؤلفه‌های شکوفایی اقتصاد هر کشور كه از نعمت داشتن سواحل و اتصال به آب هاي آزاد برخوردار است، با رويكرد توسعه‌ي پايدار را توسعه ي دریا محور دانست و تصريح كرد: با توجه به شرایط حمل‌ونقل در بخش تجاری و لزوم رعایت زمان و کیفیتِ ترانزیت، امروزه حمل‌ونقل دریایی یکی از پرطرفدارترین راه‌های ترانزیت و تجارت است.

وي با اشاره به اينكه جذابیت‌های حوزه دریایی هم از نظر جذب توریست و هم از نظر توسعه‌ي واحدهای صنعتی در حوزه دریایی، اهمیت دریا و سواحل را دوچندان كرده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ هم‌مرزی با ۳ حوزه آبی یکی از کشورهای ممتاز دنیا به لحاظ دسترسی به بخش‌های دریایی و آب‌های آزاد است. علاوه بر اين موقعيت ژئوپولتیک منطقه‌ای و جغرافیایي جمهوری اسلامی این واقعيت را برجسته مي كند که ایران در «چهارراه حمل‌ونقل تجاری و بازرگانی جهان» قرار دارد.

معاون اول رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: در این میان، طراحي و اجرايي شدن اَبَرپروژه کریدور شمال‌ـ‌جنوب كه ان‌شاءالله موجب گشایش گره‌های اقتصادی ایران و كشورهاي همسايه خواهد شد، متوقف بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سواحل دریای عمان است. مطالعات زیست‌محیطی و بخش توریسم نیز نشان می‌دهد که سواحل دریای عمان و به‌خصوص سواحل مُکران قابلیت عظیمی در جذب سرمایه‌های خارجي داراست.

وي با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اهميت منطقه مكران به عنوان «ثروت عظيم ملي»، تصريح كرد: سخنان رهبر معظم انقلاب لزوم توسعه سواحل مُکران و ایجاد زمينه‌های مناسب برای توسعه‌ي این منطقه را به درستي نشان مي دهد.

جهانگيري گفت: دقت در اسناد بالادستی هم نشان می‌دهد که اهمیت توسعه سواحل مُکران، جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های توسعه کشور چه برنامه‌های کوتاه‌مدت و سالانه و چه برنامه‌های میان‌مدت و ۵ساله دارد.  

وي با يادآوري اينكه در برنامه ششم توسعه دولت، ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه منطقه مُکران به‌صورت برجسته دیده ‌شده است، تصريح كرد: قطعاً همت و تلاش بخش‌های مرتبط با این حوزه می‌تواند منجر به تسریع در روند توسعه این منطقه شود و به اعتبار اين زمينه ها و سياست هاي توسعه‌اي، بايد گفت امروز بازتعریف نقش سواحل مُکران در فراهم كردن فرصت‌های اقتصادی‌ـ‌سیاسی و فرهنگی بیش‌ازپیش ضروري است. به همین سبب خوشبختانه طی یک تلاش و خرد جمعی برنامه جامع توسعه سواحل مُکران تدوین‌شده است.

وي اضافه كرد: ستاد اين كار با حضور ۹ وزیر، ۳ معاون رئیس‌جمهور، ارکان نیروهای مسلح و ۲ استاندار، شكل گرفته و سیاست‌گذاری و تسهیلگری و هماهنگی كار جهت آغاز فرآیند توسعه و بسترسازی جهت احداث زیرساخت‌های موردنیاز با محوریت برنامه جامع توسعه سواحل مُکران به انجام رسيده است.  

جهانگيري افزود: در فرآیند تدوین این برنامه جامع به ۴ اصل مهم توجه ویژه شده است كه در وهله نخست اين برنامه توسعه اي، متعهد به بهبود کیفیت زندگی مردم بومی این منطقه بوده و اساس تمامی راهبردهای آن ارتقاي سطح معیشت مردم و حفظ فرهنگ غنی این منطقه است. در این روند رشد ظرفيت نهادها و نیروهای بومی در اولويت است و فرآیند توسعه منطقه مُکران متكي بر استعدادهاي مادّي و معنوي آن در دستور کار قرار خواهد گرفت. این رويكرد رهاوردهای ویژه‌ای ازجمله محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال و به فعلیت رساندن استعدادهای بومی را در پی خواهد داشت.

معاون اول رييس جمهور افزود: همکاران ما در ستاد توسعه مُکران بر لزوم رعایت ابعاد توسعه پایدار اين منطقه تأکید ویژه‌ای دارند و این ضرورت را در تدوین برنامه جامع لحاظ كرده‌اند. قطعاً فرآیند توسعه سواحل مُکران به‌گونه‌ای صورت خواهد پذيرفت که پس از به ثمر رسیدن فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده، منطقه دچار عوارض ناشی از توسعه در ابعاد جغرافیایی، زیست‌محیطی، فرهنگی و صنعتی نشود.

جهانگيري همچنين با تاكيد بر اينكه در تدوین و به فعلیت رساندن این برنامه جامع، محوريت دريا مدنظر است خاطر نشان كرد: متأسفانه غالب برنامه‌های توسعه چه در سطح تدوین و چه در سطح اجرا وقتي به حوزه دریا و اقتصاد دریامحور مي رسیده‌اند، دچار نوعی انفعال و اتخاذ راهبردهای تدافعی شده‌اند.

وي افزود: اين بار به همت ستاد توسعه و دستگاه‌های اجرایی ذي‌ربط روند تدوین برنامه و اجرای آن با اتخاذ راهبردي فعالانه و پيش‌برنده و با محوریت گسترش کسب‌وکار مبتنی بر صنایع دریایی و تجارت دریامحور آغازشده است. این برنامه شامل توسعه کسب‌وکار صنایع دریایی در کنار زمينهسازی مناسب براي توسعه صنایع پتروشیمی و صنایع سنگین نظير فولاد و آلیاژ و آلومینیوم و ... است.

جهانگيري ادامه داد: به اين ترتيب توجه به مزیت‌های صادراتی بخش صنایع پتروشیمی به همراه رشد صنایع سنگین در کنار صنایع دریایی موجب می‌شود که مزیت‌های ترانزیت دریایی به‌صورت برجسته اي مدنظرقرارگيرد. اين توجه علاوه بر توسعه صنعتی منطقه، هزینه‌های تولید، حمل‌ونقل و صادرات را به شدّت کاهش مي دهد. با به ثمر رسیدن این اَبَرپروژه، سواحل مُکران به بزرگ‌ترین قطب صنعتی واقتصادی منطقه تبدیل خواهد شد.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه قطعاً در فرآیند اجرای برنامه توسعه سواحل مُکران، توسعه روابط و مناسبات منطقه‌ای و استفاده از ظرفیتهای همسایگان هم در این منطقه مدّنظر خواهد بود، اظهار داشت: کشورهای پاکستان و هند بر لزوم ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی در این منطقه واقفند و قطعاً حُسن هم‌جواری و اجراي طرح‌های مشترک در بخش‌های اقتصادی، در حوزه ترانزیت و در حوزه‌های فرهنگی و توریستی ظرفیت‌هاي منطقه‌ای پایدار و قابل‌اتکايي را در منطقه به جهان معرفی خواهدكرد.

وي اضافه كرد: پرداختن به این موضوع مهم در کنار فراهم كردن امنیت ترانزیت دریایی در این منطقه که به همت درخور ‌تقدیر نیروهای مسلح ما در حوزه‌های دریایی و پدافندی به‌دست‌آمده است، شكل‌گيري جهش اقتصادی و اجتماعی مناسبي را در کشور و در منطقه نويد مي‌دهد.

معاون اول رييس جمهور گفت: همه این موارد با توکل به خداوند متعال و تلاش جمعی و بی‌وقفه مسئولان و مردم و پشتيباني و حمايت مقام معظم رهبري و تأكيد ويژه رياست محترم جمهور در مسير اجرا است و ان‌شاءالله تحقق این جهش، الگوی مناسبی برای حرکت در بخش‌ها و مناطق مختلف براي پيشبرد توسعه‌ي پايدار و كشف ظرفيت‌ها و استعدادهاي منطقه‌اي خواهد بود. همكاري و حضور مؤثر بخش خصوصي و تلاش‌هاي اميدبخش سرمايه‌گذاران خارجي را در اين راه صميمانه ارج مي‌گذارم.

وي از تلاش گسترده و دلسوزانه سردار دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و همكاران ايشان قدرداني كرد و گفت: اميدوارم با تصويب سريعتر منطقه آزاد جاسك و ساير قوانين ذيربط در آينده نظام مديريتي مناسب توسعه منطقه با مشاركت بخش خصوصي و خارجي تدوين و اجرا شود. موفق و سربلند باشيد./

نظر شما