شناسهٔ خبر: 33700 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شناسایی ۹ محله هدف بازآفرینی شهری درایلام/ ۲۷ درصد مساحت شهری ایلام شامل سکونتگاه غیررسمی است

لیلا کلانتری رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان ایلام با اشاره به وضعیت بازآفرینی شهری در این استان از شناسایی ۹ محله هدف بازآفرینی در ایلام خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت عمران و بهسازی شهری استان ایلام، لیلا کلانتری، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان ایلام با اعلام این خبر  گفت: شهرستان ایلام به عنوان پایلوت بازآفرینی در دستور کار استان قرار گرفته، زیرا تنها شهر دارای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به بالا در استان است و از سوی دیگر دروازه اصلی رفت‌وآمد زائران به کربلا محسوب می‌شود.

ایلام پایلوت بازآفرینی شهری شود

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهر سازی  استان ایلام با اشاره به اینکه وضعیت بازآفرینی شهری در استان ایلام در جلسه  سه‌شنبه پنجم بهمن ماه ستاد ملی بازآفرینی بررسی می‌شود، تاکید کرد: از مسئولان ستاد ملی بازآفرینی درخواست داریم شهر ایلام را به عنوان یکی از شهرهای پایلوت بازآفرینی قرار دهند چراکه این شهر مسیر اصلی ورود زائران به کربلاست و راه‌اندازی راه‌های مواصلاتی در آن ضروری است.

کلانتری گفت: در ایلام ۹ محله هدف در زمینه بافت‌های تاریخی، ناکارآمد میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی معین شده و شهرستان‌ دره شهر به عنوان پایلوت بافت تاریخی، ایوان، آبدانان و سرآبله پایلوت بافت ناکارآمد میانی و ایوان و ایلام به عنوان پایلوت سکونتگاه‌های غیر رسمی انتخاب شده اند.

به گفته رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهر سازی  استان ایلام ، مساحت کلی محلات هدف بازآفرینی این استان ۱۰۲۴ هکتارمعادل ۲۷ درصد مساحت شهری استان و ۰.۸ درصد مساحت ۱۳۰ هزار هکتاری کل محلات هدف کشور است.

کلانتری با بیان اینکه در حالی این استان پیشرو در جریان بازآفرینی شهری است که در سرانه‌های عمومی پایین‌ترین رتبه کشوری را دارد، گفت: از سال گذشته تاکنون هفت ستاد استانی در ایلام برگزار شده است.

وی وضعیت زیرساخت‌های استان ایلام در حوزه برق و گاز را مناسب ارزیابی کرد و افزود: در حوزه زیرساخت‌های برق و گاز وضعیت بهتر است و خدمات‌رسانی در بیشتر محلات صورت گرفته اما این استان در خدمات‌رسانی  شبکه آب و فاضلاب با مشکلات جدی روبروست.

کلانتری در ادامه، با بیان اینکه شهر ایلام مهاجرپذیر و مهاجرفرست است، گفت: مهاجرفرستی استان آمار بیشتری دارد که به دو نوع مهاجرفرستی درون و بیرون استانی تقسیم می‌شود و عواملی نظیر اشتغال، تحصیل و خدمات مهاجرفرستی را افزایش داده است.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهر سازی  استان ایلام ادامه داد: با بررسی سکونتگاه‌های غیررسمی شهر ایلام، مشخص شد پنج درصد مهاجرت‌ها از عراق و کرمانشاه و ۹۵ درصد دیگر قومی و قبیله‌ای و از دو شهر سرآبله و مهران بوده است.

وی  با اشاره به اینکه ۵۰ درصد روستاهای مرزی ایلام خالی از سکنه است، گفت: این امر هشدارهای امنیتی را به دنبال دارد چرا که ایلام یک استان مرزی محسوب می‌شود.

کلانتری با بیان اینکه اجرای کمربند سبز در پیشگیری از رشد سکونتگاه‌های غیررسمی یکی از راه‌های پیشنهاد شده برای سامان دادن به این بافت‌هاست، افزود: توانمندسازی روستاها و روستائیان می‌تواند مانع از پیشروی این سکونتگاه‌ها شود.

وی گفت: ظرفیت‌سازی، آموزش، اجرای نهاد توسعه محله، جلب مشارکت مردم به امور همگانی و توجه به زنان سرپرست خانوار در محلات در فهرست پیشنهاداتی قرار دارد که به بهسازی محلات بازآفرینی کمک می‌کند. علاوه بر این، فرهنگ‌سازی و ارائه تسهیلات متفاوت به محلات مورد هدف با توجه به پایین‌تر بودن ظرفیت معیشتی این شهروندان، ضروری است.

کلانتری ادامه داد: شهرهای کوچک استان ایلام از نظر جمعیتی تفاوتی با روستا ندارد و میان شهر و روستا بلاتکلیف مانده‌اند، بنابراین لازم است با دید روستا – شهر به آنها نگاه کرد.

وی همچنین به احیای برخی آثار ملی ثبت شده در استان ایلام اشاره کرد و گفت: حدود ۷۵۰ اثر ملی در استان ایلام ثبت شده که در زمینه جذب توریسم، اقدامات جامعی برای این آثار ملی صورت نگرفته است. دو اثر ملی «باغ ایرانی» و «کاخ فلاحتی» در مرکز شهر قرار دارند که احیای این دو بافت تاریخی اهمیت دارد. همچنین تالار گفتمان شهر که مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی است، جنبه تاریخی دارد و لازم است در خصوص بهسازی و بازآفرینی آن تصمیم گیری شود.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهر سازی  استان ایلام خاطرنشان کرد: استان ایلام دروازه عتبات عالیات است بنابراین ضروری است مسئولان نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند. این استان علاوه بر زیرساخت‌های ضعیف از تاب‌آوری پایینی برخوردار است به طوری که در سیل سال ۹۴، بالای ۷۰ درصد شهر ایلام در اثر سیل تخریب شد یا آسیب جدی دید.

نظر شما