شناسهٔ خبر: 33729 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:

افتتاح فاز یك بندر چابهار تا بهار آینده/ برابری تجهیز یک‌ساله بنادر ایران با ۳۰ سال گذشته/ فعالیت ۱۱ بندر بزرگ تجاری ایران با ظرفیت ۲۱۰ میلیون تن

محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در افتتاحیه چهاردهمين كنفرانس و نمايشگاه بين‌المللی حمل ونقل خاورميانه از بهره‌برداری فاز یك بندر چابهار تا ۳ ماه آینده خبر داد و گفت: ایران برنامه‌های ویژه‌ای برای نوسازی و تجهیز بنادر كشور و همچنین جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه وزارت راه وشهرسازی چهاردهمين كنفرانس و نمايشگاه بين‌المللي حمل ونقل خاورميانه صبح امروز با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی كشورمان در هتل استقلال تهران گشایش یافت.

سعیدنژاد در افتتاح رسمی این كنفرانس با اعلام آنكه برای نخستین بار میزبانی این كنفرانس مهم به تهران رسیده است آن را از مزایای پسابرجام در حوزه بنادر خواند و گفت: این كنفرانس فضای سرمایه‌گذاری در ایران را برای شركت‌های خارجی شفاف می‌كند.

وی با علام اینكه ۱۱ بندر بزرگ تجاری با ظرفیت ۲۱۰ میلیون تن در ایران در حال فعالیت هستند گفت: بیشترین عملكرد ما در بنادر به ۱۴۰ میلیون تن می‌رسد.

سعیدنژاد ادامه داد: با اجرای طرح توسعه بندر شهید رجایی ظرفیت كانتینری ایران به ۸ TEU افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با نام ‌بردن بنادر استراتژیك ایران از برنامه‌های گسترده دولت برای توسعه محور شرق خبر داد و گفت: فاز یك بندر چابهار تا ۳ ماه آینده تكمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خبر داد: بعد از برجام تجهیزات بندری قابل توجهی خریداری شده است و از ورود سرمایه گذاران و خطوط بین‌المللی حمل ونقلی دریایی و تصریح كرد: موقعیت خاص ایران مراجعه سرمایه‌گذاران بزرگ را به ایران افزایش داده است.

سعیدنژاد با اعلام اینكه ایران به ۱۱ كشور بزرگ در منطقه می‌تواند خدمات حمل ونقل دریایی ارائه دهد گفت: توانایی در ارائه خدمات ترانزیتی به ۴۰۰ میلیون نفر و همچنین قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم ایران را برای سرمایه‌گذاران جذاب كرده است.

این مقام مسئول با بیان اینكه برای توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی با ورود و استقبال بی‌نظیری از شركت‌های بزرگ روبرو بودیم گفت: مشكل ما در حال حاضر پیدا كردن سرمایه‌گذار نیست بلكه پیدا كردن بهترین گزینه است. به همین دلیل مشاور بین‌المللی را انتخاب كردیم تا شاخص‌های انتخاب سرمایه‌گذار را به نحوی تعیین كنند كه در نهایت پروژه‌های بندر به بهترین سرمایه‌گذار خارجی برسد.

وی از عضویت ایران در كنوانسیون‌های مربوط به حمل ونقل دریایی گفت و خبرداد: برای توسعه و استحكام روابط با ۵ كشور حوزه دریای خزر موافق‌نامه‌هایی با هدف تسهیل تردد ناوگان كشورهای این منطقه و همچنین افزایش بهره‌وری از دریایی خزر در دست انجام است.

سعیدنژاد گفت: ایران برای بهبود حمل ونقل و ترانزیت در منطقه خزر تلاش خواهد كرد و سعی می‌كند این توافق‌نامه‌ها را به اتحادهای بین‌المللی تبدیل كند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی اشاره كرد و گفت: ارتقای تكنولوژی و همچنین نوسازی ناوگان كشور یكی از بندهای مهم برنامه ششم است و برهمین اساس شاهد نوسازی ناوگان هوایی و همچنین خرید تجهیزات برای بنادر ایران هستیم.

وی از انعقاد قراردادی برای خرید جرثقیل‌های كانتینری در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: تجهیزات جدیدی برای چابهار خریداری شده و همچنین تجهیزات دیگری در دست خرید است.

سعیدنژاد گفت: مجموع خریدهای ما در سال جاری و همچنین خریدهایی که برای تجهیز بنادر در دست اقدام است از خریدهای ۳۰ سال گذشته برای بنادر كشور رقم بیشتری دارد كه نشان دهنده سیاست كلی ایران برای ارتقا و نوسازی در ۳ حوزه بندر، هوایی و ریلی است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنرنی خود اصلاح ساختار در توسعه حمل ونقل كشور با مشاركت بخش خصوصی را سیاست جدید ایران خواند و گفت: ایران در توسعه بنادر خود به حضور شركت‌های بزرگ، معتبر و دارای بازار مناسب جهانی اهمیت می‌دهد و از حضور آن‌ها استقبال می‌كنند.

سعید نژاد ادامه داد: در مناقصه‌های اخیر برای فاز دوم و سوم بندر شهید رجایی امتیازات ویژه‌ای برای شركت‌های خارجی قائل شده‌ایم كه اگر بتوانند این امتیازات را داشته باشند در اولویت انتخاب ایران برای انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرتد.

نظر شما