شناسهٔ خبر: 33749 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ارائه خدمات مهندسی رایگان به شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده استان لرستان

بافت فرسوده رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان لرستان از جلب مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان برای ارائه خدمات مهندسی رایگان به شهروندان ساکن در بافت‌های فرسود این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، بررسی وضعیت بافت‌های ناکارآمد استان لرستان نشان می‌دهد بیش از یک هزار و ۱۳۰ هکتار بافت فرسوده در شهرهای استان لرستان وجود دارد و بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار شهروند لرستانی در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

شهرستان بروجرد با بیش از ۲۵۷ هکتار بافت فرسوده و خرم‌آباد با ۲۵۴ هکتار بافت فرسوده در رتبه‌های اول و دوم استان لرستان در زمینه بافت‌های فرسوده قرار دارند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان لرستان درباره تدابیر در نظر گرفته شده برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده این استان، گفت: با وجود وام‌هایی که از سوی بانک‌ها به مالکان بافت‌های فرسوده اختصاص پیدا می‌کند، مردم در استان لرستان به علت سود بالای بانکی از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند.

برزو بردی نشین بیان کرد: ۳۷۵ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری استان لرستان یعنی معادل ۳۵ درصد جمعیت این استان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به عدم استقبال مردم ساکن در بافت‌های فرسوده از تسهیلات بانکی بازآفرینی، تاکید کرد: سود ۱۸ درصدی تسهیلات که از گذشته مرسوم بوده، اقبال مردمی را نسبت به دریافت این وام‌ها کاهش داده است.

بردی‌نشین درباره وضعیت املاکی که در بافت‌های هدف بازآفرینی قرار دارند، توضیح داد: اکثر املاکی که در بافت‌های فرسوده استان لرستان قرار دارند زیر حد نصاب تفکیک هستند در حالی که بر اساس ضوابط طرح جامع، این املاک باید تجمیع و نوسازی شوند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان لرستان با ذکر مثالی در خصوص حد نصاب تفکیک، اظهار داشت: برای نوسازی در بافت‌های فرسوده، مساحت هر ملک باید حداقل ۱۲۰ مترمربع باشد تا افراد بتوانند واحد دوبلکس بسازند. اما بیشتر ملک‌های این بافت ۷۰ مترمربع مساحت دارد. مردم زیر بار تجمیع نمی‌روند چراکه آنها زندگی مستقل را می‌پسندند. بنابراین بسیاری از مردم در خانه‌های فرسوده می‌مانند و زندگی می‌کنند.

بردی‌نشین با بیان اینکه الگوی طرح جامع مسکن برای افراد دارای توان مالی کم پیش‌بینی نشده است، گفت: اکثر افراد ساکن در بافت‌های فرسوده تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی هستند؛ بنابراین یک الگوی معماری خاص برای املاک این بافت‌ها باید طراحی شود، چون یکی از مشکلات الگوی معماری در لرستان در نظر گرفتن ضوابط و شرایط یکسان بازسازی برای کل شهر است در حالیکه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نمی‌توانند طبق ضوابط طرح جامع پیش روند.

وی افزود: در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان یک گروه متشکل از مهندسان داوطلبی تشکیل شده که بدون دریافت پول، برای شهروندان ساکن در بافت‌های فرسود خدمات مهندسی ارائه خواهند کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما