شناسهٔ خبر: 33805 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

حادثه تلخ پلاسکو نتیجه مدیریت شهری تجارت‌پیشه/ قالیباف در مجلس در مورد حادثه پلاسکو پاسخ می‌دهد/ تشریح سیاست خودگردانی شهرداری‌ها و آثار مخرب آن در سوداگری زمین

گزارش آخر هفته حادثه آتش سوزی و فروریزش ساختمان پلاسکو در قلب شهر تهران، انتقاد وزیر راه و شهرسازی از مدیریت‌شهری تجارت‌پیشه در بروز حادثه ساختمان پلاسکو، سفر وزیر راه و شهرسازی به همراه معاون‌اول رئیس‌جمهوری به چابهار، تصویب کلیات سند توسعه مکران، برگزاری دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه و تشریح دلایل سیاست خودگردانی شهرداری‌ها و آثار مخرب آن در سوداگری زمین، بخشی از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت با اخبار بهت و شوک و البته تاسف از وضعیت مدیریت ناهنجار شهری همراه بود، ساختمان پلاسکو در قلب شهر تهران ابتدا آتش گرفت و پس از لحظاتی با حضور تعدادی از مردم و آتش‌نشانان در میان بهت و حیرت شهروندان به یکباره فروریخت. اگرچه مدیریت‌شهری تهران در صحنه حضور یافت و اخبار عمده صدا و سیما به پوشش این خبر اختصاص داشت اما این اقدامات نتوانست از تحلیل ابعاد ماجرا از منظر حقوقی، اجتماعی، اقتصادی، مسئولیت‌شهروندی و مسئولیت‌اجتماعی، درخواست پاسخگویی مردم از مسئولان شهری بکاهد. هرچند دیگر ساختمان پلاسکو که روزهایی نه چندان دور در نیم قرن گذشته به عنوان نماد بلندمرتبه‌سازی ایجاد شد دیگر وجود ندارد اما مطالبات مردمی درباره تحلیل ابعاد حادثه و دلایل آن به قوت خود باقی است.

همچنین در هفته‌ای که گذشت برگزاری دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه در دانشگاه شهید بهشتی، تصویب کلیات سند توسعه مکران، سفر وزیر راه و شهرسازی به همراه معاون اول رئیس جمهوری به چابهار در همایش فرصت های سرمایه گذاری در سواحل جنوبی، آغاز رویداد فرهنگی مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی بود.

تشریح ۵ بحران شهری در بازنگری زندگی مدرن

وزیر راه و شهرسازی در دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه ضمن تشریح ۵ بحران شهری در بازنگری زندگی مدرن، از جفای رسانه‌ملی در حق شهروندان سخن به میان راند و گفت: وقتی مدیریت شهری تجارت پیشه باشد ماموریت خود را سازش با سوداگران می‌بیند و نتیجه آن هم وقوع حوادث تلخی مثل پلاسکو است و متاسفانه رسانه ملی هم در مورد خطرات مدیریت شهری در حق مردم جفا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مدیریت‌شهری تجارت‌پیشه که ماموریت اصلی خود را سازش با سوداگران و فروش شهرها می‌بیند، نتیجه‌ای جر بحران‌های مختلف ندارد و ممکن است هر روز نوع دیگری از بحران رخ دهد. در حالیکه تلاش‌ها باید در جهت عدم کاهش موضوع به یک ساختمان باشد، رسانه ملی در حال کاهش آن به یک ساختمان است و با این کار در حق مردم جفا می‌کند. مشکل ما نگاه به توسعه شهر و نحوه طبقه بندی اولویت‌ها در شهرها است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشکیل ششمین نشست ستاد ملی مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی

ششمین نشست ستاد ملی مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی با حضور پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و همچنین مسئولان ملی و استانی در وزارت راه و شهرسازی در حالی برگزار شد که وزارت راه و شهرسازی قول رایزنی با وزارت نیرو و آموزش و پرورش را برای ساخت مدارسی با هویت معماری ایرانی- اسلامی در مشهد و همچنین ساخت موزه آب در مشهد را در ششمین نشست عنوان کرد.

در نشست فوق، شرکت فرودگاه‌ها، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، و همچنین مسئولان استانی و معاون عمرانی استاندار گزارش کاملی از وضعیت مشهد ارایه کردند. گفته می شود پیشرفت پروژه های عمرانی ۱۰۷ پروژه عمرانی مشهد، ۲۲ درصد بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انتقاد تند مسجدجامعی از شورای شهر تهران: کوتاهی کردیم

در هفته گذشته، یکی از اعضای شورای شهر تهران، احمد مسجد جامعی در انتقادی تند اعلام کرد که شورای شهر تهران در مورد ساختمان پلاسکو کوتاهی کرده است. وی با طرح این سوال که چرا نباید درباره آنچه مردم و آتش‌نشانان در ساختمان پلاسکو دیده و شنیده‌اند، حرف زد، گفت: چرا نباید درباره آنچه مردم و آتش‌نشانان دیده و شنیده‌اند حرف بزنیم، بیان آنچه واقعیت بوده و اتفاق افتاده چه اشکالی دارد؟  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اجرای طرح جامع ریلی در شهرهای اطراف تهران

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در هفته گذشته در مراسم بازدید از قطار شهری هشتگرد، گفت: پیشرفت فیزیکی متروی هشتگرد، ۸۶ درصد است، ا راه‌اندازی این قطار حومه‌ای، ضمن آنکه، ساکنان شهر جدید هشتگرد، آسان‌تر به تهران و کرج تردد می‌کنند، فضای سبز گردشگری و زیرساخت‌هایی چون درمانگاه و کلانتری نیز تدارک دیده شده و با پروژه‌ای کاملا اقتصادی مواجه هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تکلیف شهرداری در ماده ۵۵ بانون مشخص است

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره حادثه پلاسکو گفت: شهرداری مجوز اقدامات پیشگیرانه قبل از حادثه پلاسکو را داشت. در ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، تکلیف شهرداری‌ها مشخص شده و شهرداری به لحاظ قانونی این اجازه را داشت که اقدامات لازم را برای کمک به پیشگیری از وقوع حادثه پلاسکو انجام دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح دلایل علاقه شهرداری‌ها به تراکم‌فروشی، مجوز فروشی و تغییر‌کاربری

بهروز ملکی مدیرکل دفتر تجهیز منابع فنی، اقتصادی و املاک شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید بر اینکه رکود بخش مسکن که توسط عده ای مطرح می شود عمدتا در بخش سوداگری زمین و مسکن است، گفت: اینکه مطرح شد، شهرداری ها باید خودگردان باشند خودش عاملی برای دامن زندن به سوداگری در حوزه زمین بود. فراموش نکنیم که دولت بیش از ۳ سال است که به نفع متقاضیان مصرفی تلاش کرده است تا قیمت مسکن افزایش پیدا نکند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما